Politici de Sanatate

Autoritățile, în dialog cu pacienții la Școala Pacienților

24 noiembrie
11:14 2016
Autoritățile, în dialog cu pacienții la Școala Pacienților

Pacienții sunt un element esențial al sistemului de sănătate, iar reprezentanții lor ar trebui să se regăsească la nivelul tuturor factorilor de decizie instituționali. Cea de-a treia ediție a Masterclass Școala Pacienților, organizată de Coaliția Organizațiilor Pacienților cu Afecțiuni Cronice (COPAC) și de revista Politici de Sănătate, care s-a desfășurat, în perioada 23 – 24 septembrie, la București, a dat prilejul reprezentanților
a 25 de asociații de pacienți membre și nemembre COPAC să obțină informații despre „Strategii de management eficient – o nouă abordare a sănătății”.
de Valentina Grigore

Reprezentanții Ministerului Sănătății, ai Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS) și ai Agenției Naționale a Medicamentului și a Dispozitivelor Medicale (ANMDM) au stat de vorbă cu reprezentanții asociațiilor de pacienți, încercând să identifice problemele acestora și să găsească soluții pentru a oferi pacienților cronici condiții mai bune de viață.

Raportarea reacțiilor adverse

img_0597-copyDr. Nicolae Fotin, președintele ANMDM, a explicat importanța raportării reacțiilor adverse ale medicamentelor. „Reacţiile adverse, erorile de medicaţie, utilizarea greşită pot afecta obţinerea beneficiilor complete ale unui tratament şi pot împovăra sistemul de sănătate. Fac un apel, prin dumneavoastră, la pacienți, care trebuie să fie implicați în procesul de raportare a reacțiilor adverse”, a declarat dr. Nicolae Fotin la cea de-a treia ediție a Masterclass Școala Pacienților.

 

Pacienții, experți în propria afecțiune

Monica Althamer, secretar de stat în Ministerul Sănătății, este de părere că pacienții ar trebui să fie prezenți în orice activitate legată de afecțiunea cu care trăiesc. „Consider că un pacient poate deveni expert în propria afecțiune. Fiind informați, ne putem ajuta și îi putem ajuta și pe alții aflați în situația noastră. De asemenea, cred că rolul pacienților în comisiile de etică ale spitalelor este extrem de important, pacienții ar trebui să se regăsească și în alte instituții, și în Ministerul Sănătății etc.”, a declarat Monica Althamer.

Parteneriat pe termen lung

În ceea ce privește tratamentul necesar bolnavilor, potrivit dr. Oana Costan, director, Direcția Programe Curative CNAS, statul are obligația să asigure accesul la serviciile medicale, în caz de necesitate. „Direcția Programe Curative din cadrul CNAS acționează în interesul pacienților: identifică nevoia prin întâlniri cu pacienții, asigură relația cu comisiile de experți în vederea aprobării dosarelor și monitorizează accesul la tratament și finanțarea programelor. Cred că trebuie să dezvoltăm un parteneriat pe termen lung între Casa Națională de Sănătate, pacienți și celelalte instituții implicate în sănătate”, a susținut Oana Costan.

Strategia pentru persoanele cu dizabilități

O altă problemă ridicată de pacienți au fost criteriile de încadrare în grad de handicap, mai ales al copiilor, și recent-aprobata Strategie Națională pentru Protecția Persoanelor cu Dizabilități 2016 – 2020 „O societate fără bariere”. „Principiile de la care am gândit strategia sunt: este foarte important ca persoanele să trăiască în comunitate, este foarte important să aibă acces la servicii de îngrijire la domiciliu, acces la servicii de suport în comunitate și asistență personală necesară în viața de zi cu zi. O să avem nevoie de sprijinul asociațiilor de pacienți. Ne dorim o diversificare a serviciilor medicale și a serviciilor conexe”, a declarat Gabriela Dima, consilier, Autoritatea Națională pentru Persoanele cu Dizabilități.

Sistemul de sănătate, centrat pe pacient

„Școala Pacienților reprezintă, de fapt, o școală pentru noi toți. Atât reprezentanții autorităților, cât și profesioniștii din sănătate prezenți la eveniment au avut posibilitatea de a afla despre problemele reale și grave cu care pacienții români se confruntă: lipsa serviciilor de calitate în spitale, lipsa prevenției și a tratamentelor eficiente etc. Liderii pacienților sunt persoane care, pe lângă o mare pasiune, motivație interioară și generozitate sufletească, au pregătirea necesară să ofere soluții de îmbunătățire a managementului bolilor cronice. Pacientul trebuie să devină pivotul în jurul căruia se organizează îngrijirile medicale. Întregul sistem de sănătate trebuie reformat și transformat dintr-un sistem reactiv într-un sistem proactiv și centrat pe pacient”, a spus Maria Vasilescu, publisher al revistei Politici de Sănătate.

Una dintre problemele asociațiilor de pacienți și ale sistemului de sănătate în general a fost semnalată de Radu Gănescu, președintele COPAC. „Lipsa registrelor naționale ale bolilor duce la faptul că nu știm exact ce număr de pacienți tratăm și ce buget ar trebui să le alocăm. Astfel, ajungem la problemele pe care le știm cu toții: la unii bani mai mulți, la alții, mai puțini, pacienții nu au cum să ia tratamentul”, a declarat Radu Gănescu.

Evenimentul Școala Pacienților 2016 a fost organizat de COPAC și de revista Politici de Sănătate, fiind susținut de Novartis.

Alte articole

TOP

Interviu dr. Mihaela Vlaiculescu

revista politici de sanatate-Republica Moldova

revista politici de sanatate

Abonează-te la newsletter

:
: