Politici de Sanatate

Un nou rol, aceeași scenă, dar cu alte reguli

16 octombrie
13:47 2017
Un nou rol, aceeași scenă, dar cu alte reguli

Interviu cu Rodica Nassar, secretar de stat în Ministerul Sănătății.

După patru mandate de parlamentar, în care a activat ca deputat în Comisia pentru Sănătate și Familie, Rodica Nassar a renunțat la legislativ și a intrat în executiv, ca secretar de stat în Ministerul Sănătății. Are planuri mari pentru noua funcție și spune că vrea să lase în urmă schimbări vizibile, care să îmbunătățească atât serviciile medicale oferite pacientului român, cât și sistemul de sănătate, în ansamblu.

 Ce v-ați propus să faceți în noua funcție pe care o aveți, cea de secretar de stat în Ministerul Sănătății?

După cum se știe foarte bine, funcția de secretar de stat este o funcție politică. Prin urmare, având în vedere că partidul pe care îl reprezint are un program de guvernare foarte bun și la capitolul Sănătate, până la urmă ideea este de a aplica acest program pas cu pas, astfel încât până la sfârșitul ciclului de guvernare de patru ani să realizăm ceea ce ne-am propus și ceea ce le-am promis cetățenilor în alegeri.

Care este portofoliul pe care l-ați preluat aici, în minister?

Prin Ordinul Ministrului Sănătății, am în coordonare Direcția Relații cu Presa, Afaceri Europene și Relații Internaționale, precum și Direcția Inspecția Sanitară de Stat.

Care sunt lucrurile care ar trebui îmbunătățite în sistemul de sănătate de la noi din țară?

În sistemul de sănătate din România se vorbește de foarte multă vreme despre multiplele probleme ale sistemului. Cred că, în timp, s-au făcut progrese, dar este loc de mai bine. Prin aplicarea acestui program de guvernare, eu sper ca în România să nu mai auzim de criză de medicamente, de pacienți plimbați între spitale, să ducem serviciile de sănătate cât mai aproape de cetățean, iar asta înseamnă dotarea cabinetelor de medicină de familie și a cabinetelor medicale școlare, deschiderea de centre de permanență în localități despre care știm că sunt la distanțe mari de primul spital și, pentru că în centrul politicii noastre se află pacientul, dorim ca prin tot ceea ce facem să asigurăm servicii medicale de calitate pentru toată lumea. Pe același nivel de importanță este și încercarea de a asigura profesioniștilor din sistem condiții pentru a-și face meseria, până la urmă. Un alt lucru foarte important este legat de dotările care urmează să fie făcute, în special acolo unde nu există deloc. Știm foarte bine că avem în program dotarea cu un CT și cu un RMN a tuturor spitalelor județene și înlocuirea lor acolo unde aparatele sunt folosite deja de foarte mult timp și nu mai corespund noilor tehnologii. Foarte importantă va fi construirea a opt spitale regionale și a Spitalului Republican în București, organizat drept centru de urgență, excelență și cercetare pe toate specialitățile.

Cum a fost pentru dumneavoastră trecerea de la legislativ la executiv?

Din punctul meu de vedere, calitățile de membru și de președinte al Comisiei pentru Sănătate și Familie din Camera Deputaților mi-au dat ocazia să cunosc foarte bine sistemul de sănătate din România, problemele cu care se confruntă, dar sunt două probleme diferite. Legislativ și executiv înseamnă deja că intri pe un alt plan, într-o altă zonă. În urmă cu câteva zile, atunci când au venit la minister câțiva membri din grupul parlamentar PMP, în discuțiile cu ei mi-am amintit când eram și eu parlamentar, în special parlamentar de opoziție, și le-am înțeles, într-un fel, atitudinea. Dar eu cred că un dialog permanent între parlamentari și executiv este foarte important, iar idei foarte bune pot să vină și din partea partidelor de opoziție. Așa cum, de altfel, am văzut și în cei opt ani cât am condus Comisia pentru Sănătate și Familie, dialogul cu colegii din alte partide m-a ajutat foarte mult și reușeam până la urmă să găsim cele mai bune variante, să dezbatem fiecare articol al unei legi, fiecare amendament.

Ce anume v-a determinat să faceți această schimbare?

Schimbarea este legată în primul rând de faptul că anul trecut am decis să nu mai candidez. Am considerat că patru mandate în Parlament sunt suficiente și că pot foarte bine să-mi continui cariera făcând și altceva. Iar la acel moment chiar mă gândeam să intru în mediul privat. Dar a venit această propunere a colegilor care au considerat, probabil, că experiența mea parlamentară ar fi de folos aici, în minister.

După atâția ani în care ați mers aproape zi de zi în Parlament, ați schimba ceva din modul în care se întâmplă lucrurile în această instituție?

Poate că aș fi puțin mai exigentă, chiar dacă nu mi-aș face prea mulți prieteni cu aceste vorbe, legat de o modalitate de a controla mai bine prezența parlamentarilor. Am refuzat timp de opt ani să conduc o ședință fără cvorum, în așa fel încât întotdeauna am avut cvorum la Comisia pentru Sănătate și m-a deranjat de-a lungul anilor o sală în care, luni după-amiază, eram doar câțiva parlamentari. Eu cred că nu este foarte greu pentru niciunul dintre ei să facă un efort să fie prezenți la ședințele care sunt programate în fiecare săptămână. Sunt unii care pur și simplu vin marți la vot și atât, iar eu de 16 ani nu am reușit să mă obișnuiesc sau să accept acest chiul.

Din diverse motive, în Parlament sunt multe proiecte de lege și inițiative, unele chiar foarte bune, care se pierd prin sertarele diferitelor comisii. În ceea ce privește sănătatea, aveți un astfel de exemplu?

Am avut o idee, dar nu am găsit înțelegere la guvernele care s-au succedat pe timpul mandatului meu la comisie. Se lega de motivația tinerilor medici de a-și practica meseria în zonele rurale. Am încercat, prin amendamente, să oferim condițiile prin care să fie atractivă pentru ei practicarea meseriei în zona rurală. Este vorba despre asigurarea unor condiții legate de locuință, de un teren pe care ar putea să îl obțină într-o zonă rurală, dar asta ține de administrația locală și de un venit motivant. Nu am găsit la amendamentul meu înțelegere pe vremea când eram în opoziție, în Parlament.

Acum, că partidul din care faceți parte este la putere, credeți că se poate relua această inițiativă care sună chiar foarte bine?

Sigur, oricând. Este un subiect destul de delicat, având în vedere migrația masivă a medicilor. Știți foarte bine, este un lucru pe care îl cunoaștem cu toții, de acum. Tinerii medici preferă să plece din țară și eu, până la urmă, nu cred că este un lucru chiar foarte rău, atât timp cât ei pleacă pentru o perioadă determinată și se întorc să profeseze în România. Asta înseamnă mai multă experiență și mai multă cunoaștere a unui alt sistem de sănătate, ceea ce cred că este benefic pentru a încerca să schimbăm și aici, uneori, mentalități, alteori, legislații sau modul în care sunt administrate spitalele. Și sunt deja foarte multe cazuri de medici care se întorc să profeseze în România. Știți că unul dintre lucrurile pe care ni le-am asumat în campanie este creșterea salariilor medicilor. De asemenea, impozitul zero pe venituri mi se pare o măsură bine-venită.

Cine este Rodica Nassar?

Eu am terminat o facultate de finanțe. Am activat foarte mult pe zona afacerilor atât în România, cât și în afara țării. Încă din ’93, am luat decizia să mă implic din punct de vedere politic și zic că am făcut acest lucru timp de 25 de ani, fiind și președinta organizației PSD sector 2, activând și încercând să am o legătură cât mai apropiată cu oamenii și să mă implic, și să ajut acolo unde mi s-a cerut sprijinul. În anul 2000, am candidat pentru prima dată pentru un mandat de parlamentar și timp de 16 ani am avut patru mandate în Camera Deputaților.

Cum a fost pentru dumneavoastră să nu fiți medic, dar să conduceți Comisia pentru Sănătate și Familie?

Atât în Parlamentul României, cât și în Ministerul Sănătății nu se fac operații pe cord deschis, nu se fac injecții, nu se dau tratamente, prin urmare, a fi un bun administrator, un bun manager, cred că și formația mea de economist mă ajută foarte mult să am experiența și cunoștințele necesare pentru a manageria un domeniu de activitate. Implicarea mea însă, pe domeniul sănătății, a fost încă din 2006, când, în calitate de vicepreședinte al partidului la nivel național, am avut ca domeniu de competență politică sănătatea și de atunci am făcut eforturi să înțeleg, să mă informez, să citesc foarte mult și să am discuții cu profesioniștii și cu toți cei implicați în sistemul de sănătate din România. Acele eforturi mi-au folosit foarte mult și în calitate de președinte al Comisiei de Sănătate. Acolo făceam legi, până la urmă, nu tratamente. La fel s-a întâmplat și cu miniștrii Sănătății, de-a lungul timpului. Știm foarte bine că am avut și miniștri care aveau alte profesii: juriști, economiști. Sper să coordonez cu succes atribuțiile delegate prin Ordinul domnului ministru, Florian Bodog.

de Roxana Maticiuc

Alte articole

TOP

revista politici de sanatate

revista politici de sanatate-Republica Moldova

OncoGen

Abonează-te la newsletter

:
: