Politici de Sanatate

Tutunul, la control, şi ce vom fuma în Europa sau istoria Directivei 37/2001

22 octombrie
11:26 2013
Tutunul, la control, şi ce vom fuma în Europa sau istoria Directivei 37/2001

 În luna decembrie, anul trecut, Comisia Europeană prezenta un proiect ambițios de amendare a cadrului legislativ european în domeniul tutunului (Directiva 37/2001). În 8 octombrie a.c., în cadrul sesiunii plenare de la Strasbourg, Parlamentul European a votat o nouă legislație privind produsele din tutun care prevede, din 2022, interzicerea la comercializare a țigărilor mentolate și respingerea Amendamentului care propunea vânzarea țigărilor electronice numai în farmacii.

 MD PhD Mihaela Staicu

Negocierile în domeniul reglementărilor consumului de tutun s-au derulat în paralel, în Parlamentul European și în cadrul Consiliului UE (guvernele țărilor membre UE).  Momentul cel mai așteptat a fost votul Parlamentului din plen.

Care au fost, concret, principalele mize ale propunerii legislative și cum se traduc ele, dacă se vor aplica în practică și când, pentru consumatorii de tutun?

Desigur că aici vorbim de foarte multe aspecte, de la obiectivele de protecție a sănătății cetățeanului UE până la ingrediente, arome, competitivitate externă și interesele de natură economică pe care le implică directiva.

Toate erau importante și toate aveau implicațiile lor în cadrul propunerii. Însă aici ne vom opri, pe scurt, la numai trei măsuri care se impun.

Interzicerea unor arome caracteristice şi, respectiv, interzicerea mentolului.

Propunerea Comisiei a fost aceea ca viitoarele țigarete (căci numai la acestea se referă) să nu mai aibă gustul, mirosul, aroma caracteristice altor produse, cum ar fi cacao, vanilie și, mai ales, mult-căutatul gust/miros de mentol.

Comisia UE era de părere că țigaretele trebuie să aibă „gustul și forma tutunului”, pentru a nu fi atractive în special în rândul tinerilor (acesta este și obiectivul său – descurajarea fumatului, prioritar în rândul tinerilor).

Consiliul a decis (cu majoritate calificată și cu opoziția a patru țări UE, între care și România) să se interzică aromele caracteristice, dar cu o perioadă tranzitorie de doi ani și mai lungă de cinci ani în cazul mentolului, după adoptarea viitoarei directive (posibilă fie în decembrie, fie în anul 2015).

Comisia ENVI a Parlamentului a mers pe aceeași linie și este de acord cu interzicerea aromelor, dar poziția sa nu este reprezentativă. În această privință, compromisul va fi probabil jucat de Parlament, deoarece opinia Consiliului este deja publică.

Avertismentele de sănătate de pe suprafeţele principale ale pachetelor de țigarete, extinse

Acestea sunt în strânsă legătură cu dimensiunile pachetelor de ţigarete, implicit cu forma acestora și cu prezentarea produselor din tutun; un element esențial de marketing și de branding, prin care produsele din tutun pot să fie mai mult sau mai puțin „atractive”. Aici miza era mare.

Comisia și-ar fi dorit așa-numitele „pachete generice”, uniformizate, fără o diferenţiere între mărcile/brandurile industriei de profil, dar, …

Pentru articolul integral vă invităm să citiți ediția tipărită din luna octombrie a revistei Politici de Sănătate!

Alte articole

TOP

revista politici de sanatate

revista politici de sanatate-Republica Moldova

OncoGen

Abonează-te la newsletter

:
: