![Tendințe de marketing în industria farmaceutică](https://www.politicidesanatate.ro/wp-content/uploads/2023/06/farma-trends-250x183_c.jpg)
Dezvoltarea de medicamente de specialitate pentru tratarea unor boli complexe și grave, adesea cu un număr limitat de pacienți, este una din cele mai pregnante tendințe de pe piața farma. Astfel, dintre cele 219 medicamente noi (sau substanțe active noi, NAS) care au fost lansate în SUA între 2014 și 2018, 136 (62%) au aparținut claselor de specialitate. Numai în 2017, medicamentele de specialitate au reprezentat 32 din cele 42 de NAS. Este una din concluziile celui mai nou studiu, care analizează elementele determinante ale distribuției medicamentelor de specialitate, publicat de cercetătorii de la Universitatea McGill și de la Universitatea Ontario Tech.
Potrivit autorilor studiului, Demetrios Vakratsas și Wei-Lin Wang, „medicamentele de specialitate sunt produse cu ajutorul biotehnologiei avansate și adesea răspund unor nevoi nesatisfăcute ale pacienților. Acestea tratează boli complexe și critice, dar prezintă și riscuri ridicate de evenimente adverse și sunt extrem de costisitoare”. De exemplu, în 2018, medicamentele de specialitate au reprezentat 49,5% din totalul cheltuielilor nete cu medicamentele (344 miliarde de dolari) în SUA, chiar dacă au reprezentat doar 2,2% din cele 5,8 miliarde de rețete. Din cauza costurilor ridicate, prescrierea lor este supusă autorizării prealabile a asigurărilor, care necesită o documentație privind oportunitatea tratamentului pentru pacient. În ciuda proliferării medicamentelor de specialitate, se cunosc puține lucruri despre factorii determinanți de difuzare. Care este rolul dovezilor științifice? Influențează activitățile de marketing prescripțiile medicilor, care sunt în principal specialiști? Acest nou studiu constată că studiile clinice influențează difuzarea noilor medicamente de specialitate printr-un proces de producere a dovezilor științifice în mai multe etape.
Cercetătorii propun un cadru de difuzare a medicamentelor de specialitate, care este motivat de două principii.
- Combinația de noutate, complexitate și importanță a medicamentelor de specialitate impune ca medicii prescriptori să dezvolte rapid o bază de cunoștințe extinsă pentru a lua decizii adecvate și oportune bazate pe dovezi.
- Cei care prescriu medicamente de specialitate sunt predominant medici specialiști care au motivația, oportunitatea și capacitatea de a obține și prelucra direct informații științifice pentru a lua decizii bazate pe dovezi. Astfel, dovezile care apar din studiile clinice pentru un medicament de specialitate ar trebui să fie esențiale pentru difuzarea acestuia.
Importanța dovezilor științifice
Producerea dovezilor științifice este un proces care constă în trei etape:
(1) studii clinice nepublicate,
(2) dovezi publicate în reviste medicale,
(3) ghiduri clinice.
Urmare a beneficiilor potențiale ridicate ale medicamentelor de specialitate și a gravității bolilor pe care le tratează, cercetătorii se așteaptă ca medicii care prescriu medicamente de specialitate să apeleze în mod extensiv la surse de informații din toate etapele de producere a dovezilor științifice pentru a evalua utilitatea unui medicament sau beneficiul net pentru pacienți. În plus, aceștia se așteaptă ca marketingul direct către medic (vânzarea personală și publicitatea în reviste) să aibă un efect mai slab sau chiar neglijabil, având în vedere capacitatea medicilor prescriptori de a obține informații direct din procesul de producere a dovezilor științifice. După cum explică Vakratsas, „Constatările noastre susțin ideea că influența producției de dovezi științifice asupra difuzării medicamentelor de specialitate este observată prin toate cele trei etape ale procesului de producție. De asemenea, am constatat că atât publicitatea în reviste, cât și vânzarea personală nu au un efect semnificativ asupra difuzării, ceea ce confirmă așteptările noastre.” Pentru a valida și mai mult aceste constatări, ei studiază difuzarea unui medicament nespecializat și constată că, în ceea ce privește producția de dovezi științifice, doar publicațiile necitate (adică publicațiile din reviste medicale care nu sunt citate în ghidurile clinice) și ghidurile clinice influențează prescripțiile, dar nu și studiile clinice nepublicate. Mai mult, analizele separate în funcție de statutul de specialitate al medicului relevă faptul că ghidurile clinice influențează doar medicii prescriptori de specialitate, iar detalierea are o influență semnificativă doar asupra medicilor generaliști prescriptori. „Studiul nostru oferă un cadru pentru a ajuta firmele farmaceutice să evalueze randamentul producției de dovezi științifice. Subliniem necesitatea de a schimba accentul de la rezultatele clinice publicate la luarea în considerare a tuturor celor trei etape ale procesului de producere a dovezilor științifice. Implicațiile noastre arată că, dacă ne concentrăm doar pe publicații, vom duce la o subestimare a randamentelor privind dovezile științifice”, spune Wang.
Lecții pentru directorii de marketing
Aceste constatări sugerează că dovezile științifice reprezintă forța motrice dominantă pentru difuzarea medicamentelor de specialitate. Acest lucru oferă următoarele oportunități pentru directorii de marketing:
- Implicarea medicilor și a pacienților în elaborarea protocoalelor studiilor clinice pentru a produce inovații orientate către clienți. Implicarea pacienților poate nu numai să crească numărul de înscrieri și să reducă costurile de modificare a protocolului, ci și să sporească relevanța medicamentului pentru populația de pacienți țintă.
- Instalarea de procese de monitorizare sistematică a contribuției pacienților și a medicilor și evaluarea impactului acesteia asupra producției de dovezi științifice. Schimbarea accentului pentru a se implica cu pacienții și medicii are potențialul de a optimiza eforturile de marketing, având în vedere capacitățile marketingului de a culege informații despre clienți.
- Dezvoltarea unei implicări mai strânse în producția de inovații, ceea ce ar putea duce la o influență sporită a marketingului în cadrul firmei.
Firmele farmaceutice ar putea să se angajeze în favoarea inovării și a calității în perspectiva unui ROI ridicat al dovezilor științifice pentru medicamentele de specialitate. Acest lucru, la rândul său, va îmbunătăți calitatea vieții pacienților, va spori productivitatea și va minimiza povara bolii.
Bogdan Guță
sursa: www.medicalxpress.com/news/2023-06-exploring-trends-pharmacy-industry.html