Agenția Europeană a Medicamentului (EMA) și Şefii Agenţiilor Medicamentului (HMA) au publicat strategia pentru următorii cinci ani, după adoptarea recentă a acesteia de către consiliul de administrație EMA și HMA.
Strategia detaliază modul în care rețeaua europeană de reglementare a medicamentelor poate continua să permită furnizarea de medicamente sigure și eficiente, care să răspundă nevoilor pacienților, în fața provocărilor generate de evoluțiile mereu accelerate în știință, medicină, tehnologii digitale, globalizare, precum și amenințările emergente de sănătate, cum ar fi pandemia COVID-19.
„Pandemia COVID-19 a evidențiat rolul esențial al reglementării medicamentelor pentru protecția sănătății publice”, a declarat Emer Cooke, directorul executiv EMA. „Lipsa disponibilității medicamentelor, fie pentru că nu sunt comercializate, fie din cauza întreruperilor aprovizionării, a demonstrat că reprezintă o amenințare serioasă pentru sănătatea pacientului și a animalelor, a programelor de control a bolilor. Această strategie ne asigură că ne unim forțele în întreaga UE pentru a realiza îmbunătățiri tangibile pentru cetățeni. ”
Strategia rețelei europene de agenții pentru medicamente până în 2025 prezintă șase domenii prioritare pentru rețea:
- disponibilitatea și accesibilitatea medicamentelor;
- analiza datelor, instrumente digitale și transformare digitală;
- inovaţie;
- rezistența antimicrobiană și alte amenințări emergente pentru sănătate;
- provocări în lanțul de aprovizionare;
- durabilitatea rețelei și excelența operațională.
De asemenea, identifică obiectivele strategice pentru fiecare dintre aceste domenii, care vor fi traduse în acțiuni concrete în planurile de lucru detaliate ale EMA și ale autorităților naționale competente din statele membre UE în următorii cinci ani. Totodată, ia în considerare unele dintre evoluțiile recente legate de pandemia COVID-19. Concluziile ulterioare din pandemie au fost încorporate în strategie și vor fi luate în considerare în planurile de lucru în mod continuu.
„Trebuie să ținem pasul cu schimbările și evoluțiile societale, astfel încât să putem continua să ne îndeplinim cu succes misiunea, cu cea mai eficientă utilizare a resurselor și cunoștințelor disponibile pentru noi”, a declarat Thomas Senderovitz, președintele grupului de management din cadrul HMA. „Strategia, care este un document viu, ne va ajuta să lucrăm împreună în întreaga rețea pentru a atinge acest obiectiv.”
Strategia comună EMA și HMA a fost deschisă pentru consultare publică din iulie până în septembrie 2020. Feedback-ul extins și util din consultarea publică, care a captat contribuția unei game complete de grupuri de părți interesate, a fost atent analizat și revizuit pentru a finaliza strategia. Strategia a fost dezvoltată în consultare cu Comisia Europeană, iar temele cheie sunt aliniate cu cele acoperite în Strategia farmaceutică a Comisiei, care va stabili tonul viitoarei politici farmaceutice pentru medicamentele umane din UE. Rețeaua va revizui strategia după 18 luni pentru a analiza dacă obiectivele rămân adecvate și pentru a le ajusta, dacă este necesar, în lumina mediului în schimbare și a angajamentului permanent cu părțile interesate.
Bogdan Guță