Politici de Sanatate

„Statutul de asigurat trebuie să primeze, iar pacientul trebuie să aibă posibilitatea de a-și alege medicul“

21 decembrie
15:09 2017
„Statutul de asigurat trebuie să primeze, iar pacientul trebuie să aibă posibilitatea de a-și alege medicul“

Interviu cu Laszlo Attila, președintele Comisiei pentru sănătate publică din Senat

Care ar fi cele mai importante puncte care au fost bifate de către Comisia de sănătate din Senat pe parcursul acestui an?

Aș începe cu faptul că, la ora actuală, Comisia funcționează în parametri absolut normali și corecți, iar acele priorități pe care ni le-am pus la începutul anului au fost bifate. Prima prioritate care a fost bifată s-a referit la reclădirea dialogului cu celelalte comisii, cu ministerul și cu alte instituții, cu asociațiile de pacienți, iar pentru a obține acest lucru am depus eforturi formidabile. În al doilea rând, consider că a fost o decizie corectă împărțirea sarcinilor între membrii comisiei. Mă onorează faptul că sunt președintele acestei comisii, dar și mai mult mă onorează relația cu colegii. Fiecare, pe specialitatea pe care o are, și-a făcut extrem de bine treaba. Practic, ne-am împărțit sarcinile.

Din punctul de vedere al activității Comisiei, în decursul unui an cred că am avut două inițiative legislative, în care decizia a fost luată cu majoritate, restul deciziilor fiind adoptate cu unanimitate, indiferent ce culoare politică purtăm, și de fiecare dată am găsit acele argumente pe care și le-a însușit tot restul comisiei, indiferent cine a fost inițiatorul, și nu ne-am lăsat influențați de nimeni în aceste decizii.

Intenția este să creăm un cadru legislativ unui nou tip de finanțare prin care o infrastructură medicală să poată fi finanțată, chiar dacă există sau nu pacienți. Luăm exemplul marilor arși: cu toții, ne-am bucura să nu avem oameni afectați de arsuri, dar un centru pentru aceste cazuri trebuie să existe. Prin urmare, statul trebuie să determine care este infrastructura pe care vrea să o mențină până la cel mai mic nivel și creează condițiile prin care finanțarea să fie asigurată. Propunerea aceasta vizează inclusiv spitalele județene: care să fie structura acelui spital, până la nivelul medicului de familie, indiferent dacă are pacienți pe listă sau nu. Deci vorbim despre acel cadru legislativ pe care intenționăm să îl creăm ca să menținem și să asigurăm o stabilitate.

În curând, vom avea pe masa discuțiilor o altă inițiativă, care se referă la crearea cadrului legal, pentru ca și personalul medical care nu are contract cu Casa să poată elibera rețete, acte privind concediile medicale sau bilete de trimitere pentru persoanele asigurate. Statulul de asigurat al persoanei nu ar trebui să depindă de faptul că medicul are sau nu contract cu Casa, în condițiile în care acesta își desfășoară activitatea legal, în baza avizelor și a autorizărilor necesare pentru funcționare. Statutul de asigurat trebuie să primeze, iar pacientul trebuie să aibă posibilitatea de a-și alege medicul.

În ce stadiu este acum legea vaccinării?

Consider că a fost un succes acel semnal zdrobitor pe care l-a dat Senatul atunci când a votat legea. Am lucrat aproape patru săptămâni până am găsit acele formulări care să se potrivească. Așa cum a fost prezentată inițial, avea inclusiv probleme de constituționalitate și a trebuit să facem anumite compromisuri, inclusiv din punct de vedere legal. Aici mă refer la acel amendament pe care l-am formulat chiar eu, în care am spus că dacă cineva nu își vaccinează copilul și face boala infecțioasă, atunci părintele trebuie să plătească toate costurile aferente tratamentului. Până la urmă însă, am considerat că este mult mai important să treacă prin plenul Senatului chiar și fără acest amendament, decât să ne împiedicăm în el. Am renunțat pentru că s-a pus problema unei discuții de constituționalitate. Dar la momentul respectiv, înainte de a-l formula, m-am consultat cu cei din domeniu și mi s-a spus că nu există astfel de probleme de constituționalitate, chiar dacă în Constituție scrie că trebuie să asigurăm gratuitatea pentru copil. Această măsură coercitivă se adresează acelei persoane care are obligația de a asigura starea de sănătate a copilului. Acum, legea vaccinării este la Camera Deputaților.

Un alt domeniu în care am făcut pași importanți se referă la problema rezidențiatului. Intenționăm să reglementăm și să aducem modificări și în acest domeniu în cursul următorului an, foarte probabil odată cu Legea Sănătății.

Care a fost evoluția noastră, ca țară, în acest an, în ceea ce privește accesul pacienților la medicamente?

O problemă în care încă nu ne-am spus punctul de vedere este legată de accesul pacienților la medicamente. În acest an, într-adevăr, s-au făcut pași importanți privind includerea de noi molecule pe lista de compensate, prin care pacientul român să aibă acces la inovație. Încercăm să urgentăm adoptarea modificărilor legislative în acest domeniu.

Sub ce formă se poate rezolva problema taxei clawback?

Am discutat și o discutăm în continuare. Sunt câteva principii pe care trebuie să le rezolvăm și este foarte probabil ca soluționarea să vină dupa 1 ianuarie. Părerea mea este că trebuie să găsim acea soluție care să fie suportabilă de către toți actorii din piață: pacient, furnizor, CNAS. În același timp, sunt câteva aspecte pe care trebuie să le mediem, de exemplu problema produselor utilizate în programele naționale cu circuit închis. Acolo, nu prea văd de unde ar putea proveni depășiri ale bugetelor, când ele sunt stabilite anual. Va trebui să găsim o formulă prin care cel care generează acele depășiri să plătească și să nu-i afecteze pe ceilalți, care s-au încadrat.

Cele mai multe plângeri sau reclamații le avem în primul rând din cauza dispariției produselor ieftine și a celor care nu au alternativă. O altă problemă este legată de evaluările finanțărilor moleculelor noi. Dacă nu se modifică bugetul Casei alocat medicamentelor, orice moleculă nouă va duce la depășiri și, implicit, la creșterea clawback-ului, motiv pentru care intenția noastră este de a găsi acea resursă care să fie în afara sau pe lângă acest buget, dar în același timp să creăm și acel cadru pentru ca acel buget să poată asigura și finanțări multianuale. În această clipă, noi evaluăm molecule folosind hârtii emise de către alții. Când vom avea capacitatea de a vedea cu ochii noștri și a evalua un produs sau altul, atunci foarte probabil că va trebui să avem fondurile necesare fără a influența bugetul Casei.

de Roxana Maticiuc

Alte articole

TOP

REVISTA POLITICI DE SANATATE

Editii speciale

revista politici de sanatate-Republica Moldova

Abonează-te la newsletter

:
: