Politici de Sanatate

Sănătatea, în așteptare. COVID-19 și persoanele cu boli cronice

31 august
09:55 2020
Sănătatea, în așteptare. COVID-19 și persoanele cu boli cronice

Pacientul cronic – risc mai mare

Pandemia COVID-19 afectează acum toate țările și toate comunitățile. Pacienții cu boli cronice –  cel puțin 150 de milioane în UE, o treime din populația adultă din Europa și 23,5% din europenii apți de muncă – sunt printre cei mai vulnerabili, deoarece mulți prezintă un risc mult mai mare de boală gravă și deces din cauza COVID-19, dar și pentru că sunt direct expuși la perturbări ale serviciilor medicale. Mai mult, întreruperile de asistență medicală cauzate de pandemie – întârzieri în tratament, întreruperea serviciilor de îngrijire de rutină și incertitudine în ceea ce privește disponibilitatea medicamentelor – i-au lăsat mai expuși riscului ca niciodată.  În cazul cancerului și a multor alte boli, serviciile au fost reduse sau puse în așteptare pentru a proteja pacienții împotriva expunerii la virus sau pentru că îngrijirile de non-urgență au fost limitate. Diagnosticul de noi tipuri de cancer este de așteptat să întârzie în mod semnificativ, ceea ce poate avea un impact asupra ratei de succes a strategiilor de tratament curativ și non-curativ.

Serviciile de prevenire și tratament pentru pacienții cronici au fost puternic perturbate

Departamentul OMS pentru bolile netransmisibile (NCD) a efectuat un sondaj de evaluare rapidă a furnizării serviciilor pentru NCD în timpul pandemiei COVID-19 în rândul a 194 de ministere ale sănătății, pe o perioada de trei săptămâni, în luna mai 2020. Răspunsurile au fost primite de la 163 de ministere (84%).  Sondajul a confirmat ceea ce cu toți observăm –  serviciile de prevenire și tratament pentru pacienții cronici au fost puternic perturbate de la începerea pandemiei COVID-19! De asemenea, impactul situației este global, dar țările cu venituri mici sunt cele mai afectate.  Mai concret, sondajul arată că:

  • 53% dintre țările intervievate au întrerupt parțial sau complet serviciile pentru tratamentul hipertensiunii
  • 49% au înregistrat probleme în tratamentul diabetului și al complicațiilor legate de diabet
  • 42% – probleme în tratamentul cancerului
  • 31% – probleme în urgențele cardiovasculare

Amânarea programelor de screening, de exemplu, pentru cancerul de sân și de col uterin, a fost, de asemenea, raportată de peste 50% din țări. Cele mai frecvente motive pentru întreruperea sau reducerea serviciilor au fost anularea tratamentelor planificate, scăderea transportului public și restricționarea, prin urmare, a capacității pacienților de a se deplasa către centrele de sănătate, precum și lipsa de personal, deoarece angajații din domeniul sănătății au fost redistribuiți  pentru a sprijini servicii COVID-19. Studiile clinice sunt, de asemenea,  susceptibile să fie întârziate sau suspendate din cauza provocărilor practice ale conducerii cercetării, ceea ce nu va duce numai la o lipsă de opțiuni pentru pacienți, dar poate genera și un regres în avansarea noilor medicamente și tehnologii.  Va fi nevoie de timp și de multe date și informații pentru a vedea impactul deplin asupra pacienților cu boli cornice, însă acest lucru nu va fi deloc ușor.  Spre exemplu, chiar și întârzierile mici în chirurgia pentru cancerul agresiv pot avea un impact semnificativ asupra ratelor de supraviețuire, cu o reducere a acestei ratei de 30% la șase luni și de 17% la trei luni.

Organizațiile de pacienți sunt parteneri de neprețuit

Claritatea cu privire la accesul la tratamente, terapii și proceduri în curs este necesară urgent pentru multe comunități de pacienți cu boli cronice. Răspunsurile sistemului de sănătate la criză au dus deja în anumite locuri la schimbări și la alternative cum ar fi :

  • consultațiile virtuale,
  • pacienți și profesioniști care folosesc instrumente online pentru a comunica informații,
  • accesul medicilor la documentele de sănătate din afara locației de asistență medicală,
  • livrarea la domiciliu a tratamentului și a medicamentelor,
  • reînnoire automată a rețetelor.

Organizațiile de pacienți sunt conectate la comunitățile lor de bază și pot sprijini serviciile de sănătate și guvernele în dezvoltarea soluțiilor adecvate pentru accesul continuu al pacienților la îngrijire într-un moment în care criza amenință să-i copleșească – de exemplu prin utilizarea telemedicinei.  În mod similar, organizațiile de pacienți sunt parteneri de neprețuit în asigurarea fluxurilor de informații și a unei bune comunicări . Implicarea semnificativă a pacientului devine o realitate atunci când puterea vocii pacienților este susținută de experți în domeniul sănătății, mass-media și ascultată de autoritățile  din sănătate.  Organizațiile pacienților sunt o resursă esențială pentru serviciile de sănătate în identificarea și implementarea celor mai bune soluții posibile pentru accesul continuu la îngrijire și tratament de calitate. În ciuda presiunilor enorme impuse sistemelor de asistență medicală de către COVID-19, este vital ca asistența medicală să continue pentru pacienții care au nevoie, indiferent de situație. COVID-19 este, într-adevăr, o boală pe care nu am mai întâlnit-o, dar nu este prima dată când a trebuit să ne confruntăm cu o boală infecțioasă extrem de contagioasă.  În timp ce COVID-19 ne-a plasat într-o perioadă de incertitudine, trebuie să fim extrem de siguri de un  lucru – fiecare pacient contează și nimeni nu ar trebui lăsat în urmă!

 

Bogdan Guță

Alte articole

TOP

revista politici de sanatate

revista politici de sanatate-Republica Moldova

OncoGen

Abonează-te la newsletter

:
: