
Statul român trebuie să facă eforturi concertate cu privire la promovarea și implementarea unor politici medicale cu privire la asigurarea accesului la servicii medicale pentru o diagnosticare precoce, dar și pentru tratament adecvat – se menționează în cel mai recent Raport Special realizat de Avocatul Poporului cu privire la accesibilitatea pacienților la serviciile oferite de sistemul medical din România.
Potrivit datelor prezentate pe 16 februarie, instituția Avocatului Poporului a avut, în perioada 2018- 2022, peste 1.000 de petiții privind aspecte ce țin de dreptul la sănătate și au existat 682 de sesizări din oficiu, fiind emise 33 de recomandări către autorități/instituții cu atribuții din domeniul medical.
De exemplu, recomandările emise către Ministerul Sănătății au fost următoarele: să instituie un cadrul legal unic și unitar care să reglementeze malpraxisul medical, să planifice și să ia măsuri adecvate pentru creșterea accesului pacienților la îngrijiri paliative la domiciliu, în ambulatoriu și în regim de internare, să depună diligențele necesare bunei derulări a procedurilor de preluare a pacienților cu talasemie de către Spitalul Clinic Colentina și să asigure finanțările necesare efectuării la timp a setului de analize specific și a tratamentului cu chelator de fier necesar persoanelor care suferă de talasemie.
”Unele probleme de sistem se mențin din 2018 chiar până în ziua de astăzi în ceea ce privește accesul pacienților la serviciile medicale. Pandemia a accentuat unele probleme din sistem, însă constatăm că și după pandemie este foarte greu să ieșim din aceste situații. Propunerile noastre se referă în primul rând la armonizarea legislației, deoarece acest aspect duce la o deficiență de aplicare a regulamentelor și a procedurilor specifice domeniului medical. În același timp, sunt și probleme de infrastructură, de aceea există propuneri în ceea ce privește facilitarea investițiilor în acest domeniu, cu o atenție specială, de exemplu, pe achiziția de autospeciale de salvări, unde sesizăm un blocaj care ține de câțiva ani. Am sesizat probleme și în ceea ce privește renovarea spitalelor”, a explicat Zsolt Molnar, adjunctul Avocatului Poporului, responsabil de drepturile omului, egalitate de şanse între bărbaţi şi femei, culte religioase şi minorităţi naţionale.
Printre principalele probleme constatate au fost accesul dificil al pacienților români la serviciile medicale, lipsa sau discontinuitatea unor medicamente de pe piață, infrastructura spitalicească învechită.
Propuneri legislative și administrative
Recomandările emise de Avocatul Poporului nu au caracter coercitiv și au ca scop corectarea de către autoritatea vizată a unor neajunsuri în aplicarea legii, prin luarea măsurilor indicate în recomandare.
Propunerile legislative și administrative menționate în raport sunt:
- identificarea situației ambulanțelor la nivel național, finanțarea corespunzătoare și declanșarea procedurilor legale pentru achiziționarea ambulanțelor necesare, în scopul îmbunătățirii accesului la preluarea cu ambulanța a pacienților care apelează 112;
- suplimentarea de posturi în domeniul hematologiei este necesară pentru evitarea unor vulnerabilități majore la nivelul rețelei naționale de transfuzie sanguină, cu repercusiuni extrem de grave la nivelul terapiei transfuzionale din spitale;
- creșterea capacității de colectare de plasmă și elaborarea și implementarea unei strategii naționale pentru fracționarea plasmei prin centralizarea și cunoașterea numărului pacienților cu afecțiunile care impun folosirea derivatelor din plasmă
- elaborarea planurilor de acțiune pentru restructurarea serviciului național de transfuzie de sânge și a sistemului de supraveghere de reglementare, inclusiv dezvoltarea cerințelor pentru un sistem IT;
- înființarea cabinetelor funcționale în cadru unităților de primiri urgențe ale spitalelor din fiecare județ și din Municipiul București, pentru acordarea asistenței stomatologice de urgență și alocarea fondurilor necesare pentru asigurarea asistenței medicale stomatologice pentru categoriile de persoane prevăzute de lege prin ridicarea plafonului pentru medicii dentiști/stomatologi care furnizează servicii de medicină dentară în contract cu casa de asigurări de sănătate;
- respectarea termenelor recomandate pentru diverse etape în mod expres reglementate de Planul European Integrat al Cancerului în așa fel încât să se ralieze politicilor europene de diagnosticare precoce a cancerului.
- implementarea navigatorului de pacienți în spitale;
- elaborarea unei statistici a persoanelor care sunt diagnosticate cu endometrioză și introducerea endometriozei în Programul Național de Sănătate, acordarea unui sprijin financiar dedicat fertilizării in vitro și decontarea kit-urilor de rezecție pentru intervențiile chirurgicale, respectiv conștientizarea populației de sex feminin asupra simptomelor acestei boli prin campanii de educație, în scopul unei diagnosticări precoce.
- elaborarea Programului Național de Îngrijiri Paliative, integrarea îngrijirilor paliative în sistemul public de sănătate prin crearea posibilității reale a pacienților de a accesa aceste servicii medicale, finanțarea corespunzătoare a înființării de noi servicii paliative în cadrul, dar și în afara spitalului și modificarea tarifelor practicate de CNAS pentru rambursarea serviciilor de îngrijire paliativă, în așa fel încât aceasta să acopere costul real al intervențiilor, respectiv conștientizarea populației asupra modalităților de accesare a serviciilor de îngrijire paliativă prin campanii de informare;
- realizarea unei corelări între reglementările aplicabile în așa fel încât să fie simplificată accesarea tratamentului adecvat, inclusiv a preparatelor cu substanțe stupefiante și psihotrope în baza prescripției, în regim compensat;
- screening sistematizat al persoanelor trecute de vârsta de 40 de ani pentru depistarea bolilor cardiovasculare și elaborarea unei strategii de informare a populației asupra aspectelor esențiale cu privire la participarea la screening necesar depistării bolilor cardiovasculare prin direcțiile de sănătate județene, în scopul ridicării procentului de participare a categoriilor de persoane cu risc;
- elaborarea unei strategii de asigurare a specialiștilor neurologi și cardiologi necesari unei bune funcționări a sistemului medical, în domeniul bolilor cardiovasculare;
- efectuarea de verificări periodice de către conducerea fiecărei unități sanitare a activității secțiilor/compartimentelor care acordă asistență medicală în privința gradului și a modului în care personalul medical respectă drepturile legale ale pacienților și obligațiile prevăzute în regulamentele și protocoalele interne;
- luarea de măsuri disciplinare mai ferme și mai rapide față de personalul medical care își încalcă obligațiile și are atitudini nepotrivite față de pacienți și/sau aparținători;
- instituirea obligativității cadrelor medicale și a personalului din sistemul de sănătate de a participa la sesiunile de instruire în ceea ce privește drepturile pacienților, modalitatea de comunicare cu aceștia și cu aparținătorii a informațiilor medicale și de gestionare a situațiilor conflictuale apărute cu aceștia.
Raportul integral poate fi consultat AICI.