Politici de Sanatate

Pandemia Covid-19 trebuie să schimbe cultura organizațională a siguranței pacientului

04 august
08:13 2020
Pandemia Covid-19 trebuie să schimbe cultura organizațională a siguranței pacientului

Potrivit OMS, în fiecare an, 134 milioane de evenimente adverse apar în spitale din țările cu venituri mici și medii, din cauza îngrijirii nesigure, care au dus la 2,6 milioane de decese. Apariția unor evenimente adverse apărute din cauza îngrijirii nesigure este probabil una dintre cele 10 cauze principale de deces și dizabilitate din lume. În țările cu venituri mari, se estimează că unul din 10 pacienți este rănit în timp ce primește îngrijiri spitalicești. Prejudiciul poate fi cauzat de o serie de evenimente adverse, aproape 50% dintre ele fiind prevenibile. La nivel global, 4 din 10 pacienți sunt vătămați  în asistența medicală primară și în ambulatoriu. Cele mai dăunătoare erori sunt legate de diagnostic, prescripție medicală și utilizarea medicamentelor. În țările OCDE, 15% din totalul activității și cheltuielilor spitalului reprezintă un rezultat direct al evenimentelor adverse.

Siguranța pacientului, dincolo de teorie

Siguranța pacientului este absența unui rău prevenibil pentru un pacient în timpul procesului de îngrijire a sănătății și reducerea la un nivel acceptabil a riscului de daune inutile asociate cu îngrijirea sănătății. Siguranța pacientului nu trebuie, însă, să rămână un concept sec sau o rubrică în rapoartele organizațiilor și agențiilor din domeniul sănătății. Conform unui studiu din 2016, o cultură îmbunătățită a siguranței și munca în echipă pot ajuta sistemele de sănătate să reducă daunele pacientului. De asemenea, s-a constatat că daunele spitalicești au scăzut semnificativ, la fel ca evenimentele grave de siguranță.

Impactul pe care pandemia COVID-19 l-a avut asupra spitalelor de primă linie a fost și este în continuare major. Acestea s-au confruntat cu o lipsă continuă de materiale și personal în timp ce încercau să gestioneze creșterile imense în volumul pacienților timp de mai multe luni. Mulți angajați din sistemul îngrijirii medicale au fost „reconvertiți“ și li s-a cerut să lucreze în roluri și departamente anterior necunoscute pentru ei. Deși datele demografice pot fi diferite, diferențele sociale și inechitățile din sănătate există în fiecare țară și sunt evidente în numărul deceselor COVID-19. Acest lucru se întâmplă deoarece, în majoritatea organizațiilor, procesele implementate pentru a îmbunătăți rezultatele nu au fost niciodată cu adevărat contectate și, astfel, s-au descompus ușor în timpul crizei. COVID-19 reformulează narațiunea despre siguranța asistenței medicale și a schimbat responsabilitățile leadershipului din domeniul sănătății. Crearea și dezvoltarea unei culturi a siguranței, care este aliniată unui proces holistic, de îmbunătățire continuă și susținut printr-o comunicare și educație eficientă, nu mai reprezintă o alegere, ci o cerință a tuturor liderilor din domeniul sănătății.

Cultura siguranței

Este esențial să creezi încredere, să stabilești responsabilitatea și să ușurezi identificarea de condiții nesigure pentru oameni. Liderii trebuie să se asigure că toți membrii organizației se simt în siguranță când raportează  probleme și să stabilească o cultură fără caracter acuzator, care se concentrează pe consolidarea sistemului, mai degrabă decât pe vina individului. Se spune că organizațiile ce reușesc să reducă la minimum daunele, deoarece au creat o astfel de cultură, sunt organizații de înaltă fiabilitate (HRO). Acest lucru a fost opțional în trecut, fiind un statut pe care doar câteva sisteme de asistență medicală au avut resursele și capacitatea de a-l gestiona bine, dar pandemia COVID-19 a arătat clar că toate organizațiile medicale ar trebui să fie HRO.

Îmbunătățire continuă, holistică

Este esențial ca sistemul de îmbunătățire să fie abordat într-o manieră holistică și ca liderii să evalueze riscurile și problemele reale ale unei organizații în ansamblu, astfel încât prioritățile să poată fi stabilite și îmbunătățirea să poată progresa fără obstacole. Administratorii serviciilor de sănătate au responsabilitatea de a conduce eforturile de îmbunătățire, asigurându-se că echipa potrivită este stabilită, că munca lor este susținută și că barierele sunt eliminate.

 Durabilitate

Lucrătorii din domeniul sănătății sunt inundați cu schimbări constante în politici, proceduri, protocoale, căi și multe alte documente care ar trebui să ghideze practica lor. Liderii trebuie să se asigure că este ușor pentru cei din prima linie să știe ce să facă și că managerii sunt bine echipați pentru a facilita eficient schimbarea prin înțelegerea și aplicarea principiilor. Pandemia COVID-19 a dezvăluit provocările uriașe și riscurile cu care se confruntă lucrătorii din domeniul sănătății la nivel mondial, inclusiv infecții asociate asistenței medicale, violență, stigmatizare, tulburări psihice și emoționale, boli și chiar decese. Mai mult, lucrul în medii stresante îi face pe angajații din sănătate mai predispuși la erori care pot duce la vătămarea pacientului. Prin urmare, Ziua Mondială a Siguranței Pacienților 2020 (17 septembrie) va avea ca temă Securitatea lucrătorilor în sănătate: o prioritate pentru siguranța pacienților.

 

Bogdan Guță

Alte articole

TOP

revista politici de sanatate

revista politici de sanatate-Republica Moldova

OncoGen

Abonează-te la newsletter

:
: