
Interviu cu dr. Eduard Prisăcariu, director medical Sanofi
O companie farmaceutică poate să facă faţă unui context medical în continuă schimbare dacă investește constant în cercetare și dezvoltare. Acest lucru este cu atât mai important cu cât cel mai mare impact asupra stării de sănătate îl are inovația. de Roxana Maticiuc
Medicina a făcut progrese remarcabile în ultimii zeci de ani. Care sunt direcţiile de acţiune ale companiei Sanofi? Cât a investit în susținerea acestui progres?
Principala noastră provocare este abilitatea de a răspunde unui context medical în continuă schimbare. La nivel mondial are loc o adevărată revoluţie în medicină, determinată de dezvoltarea unor domenii precum genomica farmaceutică şi biotehnologia. Am trecut de la o perioadă în care medicaţia era frecvent utilizată pentru a trata simptomele la o nouă etapă, în care profesioniştii din domeniul sănătăţii să poată anticipa şi chiar acţiona înainte ca bolile să afecteze ireversibil pacienţii. Această nouă paradigmă medicală, pentru care ne pregătim de câţiva ani, este menită să îmbunătăţească vieţile a mii de pacienţi.
A doua noastră provocare este să dezvoltăm serviciile medicale într-un mod care să aibă un impact favorabil considerabil în viaţa oamenilor. Până în 2050, 10 miliarde de persoane vor convieţui pe planetă. Totuşi, în prezent, un sfert din populaţia lumii nu are acces la îngrijiri medicale. Creşterea speranţei de viaţă, a numărului şi gravităţii bolilor cronice, precum şi consecinţele schimbărilor climatice creează, în general, noi nevoi pentru asigurarea stării de sănătate a populaţiei.
În acest context, strategia noastră este să ne concentrăm asupra inovaţiei în medicină, aşa cum am făcut-o dintotdeauna, pentru a descoperi noi soluţii terapeutice, curative, pentru a creşte atât calitatea, cât şi speranţa de viaţă a pacienţilor. În paralel, ne continuăm activităţile de prevenţie şi imunizare. Compania noastră investeşte în mod constant în cercetare și dezvoltare (R&D), pentru a fi pregătiţi să răspundem acestor noi nevoi în sănătate. Anul trecut am investit 5,2 miliarde de euro în activitatea R&D, iar până în 2020 ne propunem să investim anual 6 miliarde de euro.
Care sunt principiile Sanofi în domeniile cercetare şi inovaţie?
Cercetarea şi dezvoltarea înseamnă, în viziunea noastră, a colabora într-un efort științific comun pentru a pune laolaltă date şi informaţii de care avem nevoie în vederea găsirii unui tratament, a unei soluţii terapeutice. Credem cu tărie că reţelele de inovare medicală şi cele în colaborare sunt metode optime care permit dezvoltarea celor mai eficiente tratamente. De aceea, mai mult de 50% din proiectele noastre în curs sunt rezultatul unor colaborări și parteneriate.
Spre exemplu, colaborarea cu Regeneron – o companie de biotehnologie de top din SUA – a condus la realizarea unor produse investigaţionale inovatoare precum Alirocumab/Praluent® – pentru colesterol şi boli asociate -, Sarilumab® – pentru artrită reumatoidă – şi Dupilumab® – pentru dermatită atopică şi astm alergic sever.
Românii au una dintre cele mai scăzute speranţe de viaţă din Uniunea Europeană. Ce ar trebui făcut pentru a câştiga ani sănătoşi?
Studiile ne arată că suntem cu 5 ani sub media europeană în ceea ce priveşte speranţa de viaţă. Dacă privim spre ţările mai dezvoltate ca noi, cu sisteme solide de sănătate, vom găsi mai multe remedii, dintre care unul este vital în opinia mea: facilitarea accesului pacienților la inovaţie. Este nevoie de o strategie clară, pe termen lung, cu consultarea şi implicarea tuturor factorilor de decizie din sistemul de sănătate. Altfel, vom continua să avem iniţiative individuale, de amploare mai mare sau mai mică, ce vor rezolva probleme punctuale, dar nu vor produce schimbarea pozitivă de profunzime care să se reflecte în îmbunătăţirea stării de sănătate la nivel național și pe termen lung.
În 2015 aţi lansat trei produse inovatoare, dintre care unul destinat diabeticilor. La ce ne putem aştepta în continuare?
Una dintre direcţiile strategice ale Sanofi pentru următorii ani este lansarea cu succes de molecule inovatoare-cheie, adaptate nevoilor pacienţilor. Anul trecut, Sanofi a lansat la nivel global trei medicamente inovatoare: Toujeo®, Praluent® şi vaccinul Dengvaxia® împotriva febrei Dengue. România s-a aflat în primul val de ţări europene în care persoanele cu diabet au avut acces la Toujeo®, insulină bazală de ultimă generaţie.
În prezent, alte trei medicamente sunt în diverse stadii de evaluare şi autorizare la nivelul autorităţilor medicale internaţionale, şi ne referim aici la Sarilumab® – pentru poliartrita reumatoidă -, Dupilumab® – pentru dermatita atopică – şi lixisenatida în combinaţie cu insulina glargin (LixiLan) – pentru diabet. Alte 42 de molecule se află în diverse stadii de cercetare sau dezvoltare.
Cum se implică Sanofi în educarea pacienţilor?
Descoperirea şi punerea pe piaţă a unui medicament cu mare potenţial curativ pentru o afecţiune nu este suficientă. Succesul terapeutic nu este dat numai de medicaţie, ci și de mulţi alţi factori, iar educația pacienților are un rol crucial. De aceea, încercăm să însoţim pacientul pe tot parcursul acţiunilor sale în faţa unei afecţiuni. Sunt foarte importante informaţiile legate de stilul de viaţă şi de acţiunile de prevenire, eventual însoţite de programe de suport pentru un management mai bun al afecţiunii căreia ne adresăm.
Contribuţia noastră la starea de sănătate a populaţiei trece dincolo de activităţile de cercetare, descoperire, producţie şi, în final, de furnizarea de medicamente. Sanofi investeşte permanent în proiecte de educaţie şi prevenţie adresate atât pacienţilor, cât şi profesioniştilor în sănătate, derulate la nivel național. Spre exemplu, de 15 ani suntem vârf de lance în România în ceea ce priveşte sprijinirea pacienţilor cu diabet prin programe de amploare, care să îi ajute să îşi gestioneze mai bine această afecţiune cronică. 7
Medicamentele menționate în interviu sunt medicamente ce se eliberează pe bază de prescripție medicală; menționarea acestora a fost făcută doar în scop informativ. Pentru mai multe detalii, adresați-vă medicului.