
Interviu cu Dragoș–Cristian Vlad, președinte Autoritatea pentru Digitalizarea României.
În domeniul medical, inteligența artificială poate îmbunătăți semnificativ gestionarea tratamentelor, dar este crucial să fie supervizată de factorul uman. Această tehnologie nouă este un aliat al personalului medical, dar nu-l poate înlocui. De asemenea, „ne dorim ca sistemele de IA din domeniul medical să fie accesibile și ușor de înțeles pentru toți, astfel încât pacienții să poată înțelege aspectele relevante ale diagnosticului și tratamentului lor. Pentru personalul medical, este important să poată identifica gradul de implicare a tehnologiei în luarea deciziilor și să poată superviza acest proces”, subliniază Dragoș–Cristian Vlad, președinte Autoritatea pentru Digitalizarea României.
În 2024, în România vor avea loc patru tipuri de scrutin: local, parlamentar, europarlamentar și prezidențial. Rolul inteligenței artificiale în alegeri este un subiect care a stârnit deja multe discuții aprinse, în SUA, în special. Cum se pot asigura alegătorii români că IA nu va interfera cu procesul electoral?
Conștientizăm că folosirea inteligenței artificiale în alegeri constituie o problemă complexă pentru toți participanții – alegători, candidați și partide politice. Abordarea acestui subiect necesită o atenție deosebită și o intervenție rapidă în cazul oricărui semnal de alarmă. Cred cu tărie că succesul stă într-o informare corectă și cuprinzătoare. Toți trebuie să înțelegem cum poate inteligența artificială să influențeze procesul electoral, inclusiv riscurile de manipulare sau dezinformare. Având în vedere varietatea surselor de informații la care sunt expuși cetățenii, este esențial să păstrăm o vigilență constantă și să ne asigurăm că integritatea alegerilor este protejată prin monitorizarea atentă a modului în care sunt distribuite informațiile. Mai mult, Regulamentul UE referitor la inteligența artificială identifică sistemele de IA folosite în alegeri ca având un risc înalt, capabile chiar să submineze integritatea democratică. Aceasta subliniază nevoia de a implementa măsuri stricte de securitate pentru a opri difuzarea informațiilor false și pentru a asigura un proces electoral corect și transparent.
În decembrie 2023, a fost adoptată Legea UE privind IA: prima reglementare a inteligenței artificiale. Ce își propune Parlamentul European prin legislația privind IA? Care ar fi elementele de interes pentru cetățean al acestei legislații?
Prin legislația privind inteligența artificială, Parlamentul European urmărește să asigure ca sistemele de IA să aibă un impact pozitiv asupra societății, să fie sigure, transparente, ușor de identificat și să nu discrimineze. Un aspect central al acestei legislații este preocuparea pentru potențialele efecte negative ale IA, cum ar fi pierderea controlului în anumite situații. Aceasta necesită o monitorizare riguroasă și constantă de către factorul uman. În esență, omul trebuie să rămână în control, cu IA servind doar ca un instrument pentru a ușura viața și munca, fără a avea o influență dominantă. Această legislație pune un accent deosebit pe drepturile omului, confidențialitate, non-discriminare și pe prevenirea riscurilor și erorilor. Parlamentul European se străduiește să creeze un cadru legal solid și etic pentru utilizarea IA, asigurându-se că tehnologia avansează într-un mod care respectă valorile și drepturile fundamentale ale cetățenilor.
Având în vedere disponibilitatea tot mai mare a datelor din domeniul sănătății și progresul rapid al tehnicilor de analiză – fie că este vorba de învățare automată, bazată pe logică sau statistică – instrumentele de IA ar putea transforma sectorul sănătății. Cum vedeți reglementarea IA în acest domeniu – sănătatea – extrem de important pentru noi, toți?
În sectorul sănătății, inteligența artificială are un potențial uriaș, putând revoluționa diagnosticarea și tratamentul, făcându-le mai rapide și mai eficiente. IA poate îmbunătăți semnificativ gestionarea tratamentelor, dar este crucial să fie supervizată de factorul uman. Această tehnologie nouă este un aliat al personalului medical, dar nu-l poate înlocui. Pacienții vor beneficia enorm de pe urma acestei tehnologii, cu condiția ca instituțiile medicale să aplice reglementări eficiente pentru protecția lor, de la primul contact cu sistemul sanitar până la stabilirea tratamentelor.
AI Act include măsuri pentru utilizatori și dezvoltatori de tehnologii, iar România este implicată activ în aceste dezbateri pentru a asigura cele mai bune condiții de tratament pentru populație. Suntem de asemenea preocupați de protejarea confidențialității pacienților, având în vedere sensibilitatea datelor medicale. Reglementările trebuie să impună standarde stricte, iar accesul la informațiile pacienților să fie bine securizat, în conformitate cu GDPR.
Ne dorim ca sistemele de IA din domeniul medical să fie accesibile și ușor de înțeles pentru toți, astfel încât pacienții să poată înțelege aspectele relevante ale diagnosticului și tratamentului lor. Pentru personalul medical, este important să poată identifica gradul de implicare al tehnologiei în luarea deciziilor și să poată superviza acest proces.
Într-un domeniu atât de sensibil, factorul uman trebuie să rămână decizional, cu tehnologia servind drept suport. Este vital să acordăm atenție instruirii profesioniștilor din sănătate, astfel încât să poată utiliza eficient tehnologiile avansate și să înțeleagă atât riscurile, cât și beneficiile inovației. Ne propunem ca tot procesul să fie cât mai corect, simplu, rapid și, mai presus de toate, etic pentru toți cei implicați.
În sectorul medical, utilizarea inteligenței artificiale înclină mai mult spre „beneficii” sau spre „riscuri”, având în vedere că este utilizată, în unele cazuri, în procesul de diagnosticare?
Utilizarea inteligenței artificiale în medicină prezintă atât beneficii, cât și riscuri. Subliniez din nou importanța supravegherii umane în gestionarea procesului și a necesității unui cadru juridic adecvat. Printre avantajele IA se numără viteza de diseminare a informațiilor, care contribuie la diagnosticarea rapidă și precisă și la personalizarea tratamentelor în funcție de istoricul și nevoile fiecărui pacient. IA ajută, de asemenea, la eficientizarea administrativă, permițând personalului medical să se dedice mai mult timpului petrecut cu pacienții. Alte beneficii includ contribuția IA la dezvoltarea cercetării în robotică și sisteme cognitive autonome, precum și îmbunătățirea performanțelor în diagnosticare și automatizarea unor procese birocratice sau medicale complexe. Suntem pe deplin conștienți de riscurile asociate utilizării inteligenței artificiale în medicină și ne angajăm constant să le diminuăm. Efortul nostru continuu include cercetarea și intervenția pentru eliminarea erorilor, îmbunătățirea transparenței și dezvoltarea de algoritmi care asigură folosirea adecvată și confidențială a datelor medicale.
Despre costuri, trebuie să vedem două laturi ale monedei: da, tehnologia necesită investiții inițiale, dar, pe termen mediu și lung, aceasta aduce beneficii semnificative și chiar economii. Un aspect important este potențialul IA de a ajunge în zonele mai puțin accesibile. Aici, tehnologia poate permite personalului medical să ofere asistență de specialitate pe termen scurt, cu echipamente adecvate, facilitând consultarea, diagnosticarea și tratamentul direct în comunitățile respective. Acest lucru ajută la reducerea nevoii de a transporta pacienții sau probele biologice la centrele medicale specializate, oferind, în schimb, rezultate rapide și eficiente acolo unde sunt necesare.
Bogdan Guță