Politici de Sanatate

Extinderea serviciilor de telemedicină în România după COVID-19

21 ianuarie
12:33 2021
Extinderea serviciilor de telemedicină în România după COVID-19

OMS colaborează cu Ministerul Sănătății din România și cu profesioniștii din domeniul sănătății  pentru a face consultările telefonice mai disponibile. Scopul este de a instituționaliza telemedicina în România și de a face serviciul accesibil pacienților în timpul și după pandemie. OMS a susținut propunerea Comisiei de Pediatrie a Ministerului de a actualiza legislația națională în domeniul sănătății pentru a include triajul telefonic, contribuind astfel la consolidarea serviciilor de sănătate în urma COVID-19.

Multe unități pediatrice din România explorează modul de replicare a proiectului, care a început în județul Cluj în 2014. Alopedi este un serviciu de triaj telefonic pentru copiii din România și din diaspora, care este acum deținut și finanțat public. Treizeci și opt de medici pediatri lucrează non-stop, primind apeluri de la părinți și sfătuind-i cu privire la ce tip de îngrijire medicală este necesară. Pacienții pot accesa apoi sistemul de sănătate la nivelul adecvat, sporind eficiența și evitând întârzierile.  Reprezentantul OMS în România, dr. Miljana Grbic, consideră că Alopedi este „un exemplu minunat al modului în care putem îmbunătăți serviciile de sănătate și le putem reconstrui mai bine în urma pandemiei COVID-19”. Ea a subliniat modelul de colaborare de succes între sectoarele public și privat și între proiecte de sănătate digitală și comunitate, spunând că acest lucru ar putea fi împărtășit și implementat de alte țări.

Norme legale

Au fost efectuate peste 65 000 de apeluri către Alopedi, care a fost înființată de o echipă de medici pediatri condusă de dr. Călin Lazăr și dr. Daniela Dreghiciu de la Spitalul Clinic de Urgență pentru Copii din Cluj-Napoca. S-a dovedit a fi un serviciu căutat atât înainte, cât și în timpul pandemiei COVID-19. „Obiectivul este de a stabili norme legale astfel încât serviciul de triaj medical al Alopedi și alte inițiative similare să fie integrate în sistemul de telemedicină din România”, a explicat dr. Dreghiciu.  „Beneficiile sunt clare”, a subliniat ea, adăugând: „Este o soluție rapidă, simplă și confortabilă pentru pacienți și, de asemenea, căutăm să ne extindem serviciile pentru a acoperi bolile cronice după COVID-19”. Reprezentanții Ministerului Sănătății, ai spitalelor, pacienții și profesioniștii din la Colegiul Medicilor au convenit să lucreze pentru a îmbunătăți înțelegerea telemedicinei în România. Aceasta a urmat unui dialog  al OMS cu privire la propunerea Comisiei de Pediatrie de a actualiza legislația națională în domeniul sănătății pentru a include triajul telefonic.

Perspectiva unui părinte

„Am sunat la Alopedi când fiul meu a suferit o leziune la deget și nu am putut merge la medicul pediatru, deoarece era noaptea târziu”, povestește Liana Alexandru. „Nu am vrut să merg la camera de urgență, dar am vrut o opinie medicală profesională în care să am încredere.” „Mi se pare extrem de util Alopedi. Pentru un părinte, este o ușurare să ai acces la un astfel de serviciu, să poți cere sfatul unui specialist în orice moment, când nu există o urgență clară, dar când nu știi ce să faci. Este, de asemenea, un confort mental deosebit, care ne ajută să ne liniștim ”, adaugă ea. „Interacțiunea cu medicii de la Alopedi a fost foarte plăcută. Le-am folosit serviciile de două ori și au fost foarte amabili. Timpul de așteptare al apelului este scurt și medicii mi-au acordat toată atenția. Am aflat despre Alopedi acum câțiva ani de la un blogger popular. La început, am fost reticent să folosesc un astfel de serviciu, dar, pe baza experienței mele personale, aș dori ca serviciul să fie extins la nivel național. M-aș bucura să am ceva similar în București”, conchide Liana Alexandru.

BG

Alte articole

TOP

REVISTA POLITICI DE SANATATE

Editii speciale

revista politici de sanatate-Republica Moldova

Abonează-te la newsletter

:
: