Interviu cu Marco Greco, președinte Forumul European al Pacienților (European Patients’ Forum – EPF)
Campania #Vote4Patients, lansată de EPF în vederea alegerilor europarlamentare, și-a propus ca organizațiile de pacienți să fie văzute ca parteneri de dialog în elaborarea și implementarea politicilor de sănătate. „EPF vede acest dialog ca fiind unul instituționalizat, constant și democratic”, subliniază Marco Greco.
Care sunt așteptările EPF de la viitorul Parlament European rezultat în urma alegerilor din iunie 2024?
Forumul European al Pacienților (European Patients’ Forum -EPF) are rolul de a reprezenta pacienții la nivel european. Având în vedere experiența pandemiei, precum și pericolul real și iminent al unei alte crize sanitare de acest tip, dar și tendințele pe care le observăm la nivelul populației – îmbătrânirea treptată, cumulul de boli cronice, lipsa accesului echitabil la servicii medicale, rezistența la antibiotice etc., organizația noastră consideră că nu a existat un moment mai important, la nivel european, pentru tot ce înseamnă sustenabilitatea sistemelor de sănătate. La acestea se adaugă dosare legislative care vor avea un impact major, la nivelul fiecărui stat membru, asupra felului în care pacienții primesc asistență medicală, cum ar fi spațiul european al datelor de sănătate, revizia legislației farmaceutice sau asistența medicală transfrontalieră.
De aceea este important ca următorul Parlament European să fie unul care, întâi de toate, să dea prioritate portofoliului de sănătate și să consolideze cadrul legislativ astfel încât vocea pacientului să fie integrată în elaborarea politicilor europene de sănătate. E singura modalitate prin care ne putem asigura că sistemele de sănătate vor deveni robuste, rezistente și vor răspunde nevoilor pacienților.
Concret, prin campania pe care o desfășurăm în vederea alegerilor euro-parlamentare, ne propunem ca organizațiile de pacienți să fie văzute ca parteneri de dialog în elaborarea și implementarea politicilor de sănătate. EPF vede acest dialog ca fiind unul instituționalizat, constant și democratic.
Politicile UE de îmbunătățire a îngrijirii pacienților și de consolidare a sistemelor de asistență medicală ar trebui să promoveze o asistență medicală holistică, integratoare, centrată pe persoană. Ce trebuie făcut pentru realizarea acestui deziderat?
În primul rând, așa cum spuneam, o bună parte a acestor eforturi ar trebui să fie acordată dialogului cu pacienții și organizațiilor de pacienți. În calitatea noastră de utilizatori ai serviciilor medicale, ca pacienți, suntem în măsură să oferim feedback autentic, bazat pe experiența trăită. Atunci când ne gândim la viitorul asistenței medicale și la sustenabilitatea soluțiilor pe care le identificăm, e nevoie să avem în vedere ca acest viitor să răspundă nevoilor pacientului.
Desigur, pentru ca pacientul să devină activ în deciziile privind asistența medicală, acesta trebuie să fie sprijinit, responsabilizat și informat despre afecțiunea sa și opțiunile de tratament disponibile. În acest fel, ne putem gândi mai departe la modele complexe de îngrijire, care să integreze îngrijirea primară și cea de specialitate, și care să încurajeze colaborarea interdisciplinară între profesioniștii din domeniul sănătății.
Nu în ultimul rând, trebuie să vorbim de finanțare și resurse: finanțarea adecvată și sustenabilă a sistemelor de sănătate este necesară pentru a aborda inegalitățile si inechitățile de acces în ceea ce privește furnizarea de asistență medicală.
Cum pot asociațiile și organizațiile care reprezintă pacienții să fie mai implicate în procesul de elaborare a politicilor privind sănătatea la nivel european?
Asociațiile și organizațiile care reprezintă pacienții pot spori implicarea acestora în elaborarea politicilor de sănătate prin procese formale de consultare. Este necesară stabilirea unor mecanisme formale pentru ca organizațiile de pacienți să fie consultate în timpul elaborării și revizuirii politicilor și legislației în domeniul sănătății. Pentru a asigura eficiența implicării organizațiilor de pacienți în procesul decizional, e nevoie de consolidarea capacității acestora, a cunoștințelor despre procesul legislativ și a abilităților de advocacy, iar modul în care feedbackul organizațiilor de pacienți este colectat și încorporat în deciziile politice trebuie să fie clar și pe deplin transparent.
Ce rezultate a avut campania de advocacy și comunicare în perspectiva alegerilor europarlamentare lansată de EPF?
Campania #Vote4Patients, lansată în februarie anul acesta, este construită în jurul a zece principii pentru o mai bună și continuă implicare a pacienților în procesele legislative din domeniul sănătății și din domeniile conexe.
Până la momentul actual, am obținut sprijinul a nouă candidați la alegerile europarlamentare. Aceștia s-au alăturat campaniei noastre și și-au exprimat angajamentul de a promova principiile manifestului EPF în cazul unui mandat. De asemenea, mesajele campaniei de comunicare online au ajuns la aproape 1,5 milioane de cetățeni europeni. Organizațiile membre ale EPF au avut un rol extrem de important în desfășurarea campaniei, au interacționat cu candidații și au promovat principiile campaniei în comunitățile lor. Spre exemplu, membrul nostru, COPAC, desfășoară o campanie similară, la nivel național: 9 Pași pentru Sănătatea Nouă, în contextul anului electoral 2024, cu scopul de a face din sănătate o prioritate pe agenda publică și să genereze o schimbare palpabilă în sistemul de sănătate din România.
Pentru EPF, aceasta înseamnă, în fapt, confirmarea și continuarea muncii pe care o desfășurăm în mod normal. În mod cert, noul Parlament European va deschide o nouă perioadă în domeniul politicilor de sănătate, plină de provocări, dar și de oportunități pentru ca organizațiile de pacienți să poată participa activ la modul în care deciziile luate la nivel european le influențează viața de zi cu zi.
de Bogdan Guță