Tehnologiile digitale au adus schimbări majore în publicitatea politică online, care, dacă nu sunt reglementate, ar putea aduce atingere drepturilor democratice ale cetățenilor.
Publicitatea politică, offline sau online, joacă un rol esențial în influențarea percepțiilor asupra sistemelor politice, a liderilor aleși și a opiniilor, în special înainte de alegeri. În ultimii ani, campaniile electorale au fost transformate de tehnologiile digitale și de rețelele sociale, care oferă actorilor politici un impact masiv la costuri reduse. Deși acest lucru are potențialul de a permite ca mai multe voci să se facă auzite, noile tehnologii au fost utilizate în mod abuziv pentru a răspândi informații false, a fragmenta dezbaterea politică și a manipula alegătorii.
Exploatarea posibilităților tehnologice
Posibilitățile și provocările din ce în ce mai mari ale big data joacă un rol esențial. Atunci când oamenii folosesc platformele de socializare și alți furnizori de servicii digitale, aceștia pot colecta date cu caracter personal. Datele culese pot fi utilizate pentru a defini preferințele, stilul de viață și interesele utilizatorilor și pentru a permite micro-targetarea.
Tehnologia și datele le permit actorilor rău intenționați să folosească micro-targetarea pentru a ajunge la diferite grupuri, adaptând mesajul în mod special pentru acestea. În multe cazuri, acest lucru înseamnă că trebuie să se orienteze către temerile și frustrările lor, folosind adesea dezinformarea. Micro-targetarea poate contribui, de asemenea, la crearea unor camere de ecou online, în care oamenii sunt expuși la un singur tip de informații, ceea ce le denaturează percepția asupra discursului public. S-a constatat că prelucrarea datelor cu caracter personal sensibile pentru practici publicitare precum micro-targetarea afectează drepturile oamenilor, inclusiv libertatea de opinie, accesul la informații obiective, transparente și pluraliste și capacitatea acestora de a lua decizii politice.
Transparența cu privire la originea reclamelor
Oamenii pot fi induși în eroare și cu privire la cine se află în spatele conținutului. De exemplu, ceva ce pare a fi o informație neutră ar putea fi, de fapt, sponsorizat de o entitate dintr-o altă țară care încearcă să influențeze alegerile.
Domeniu de aplicare transfrontalieră și lipsa unor norme armonizate
Cei care nu exploatează astfel de practici ar putea fi dezavantajați, aducând atingere echității și egalității de șanse, în special în timpul alegerilor. În timp ce publicitatea online și offline este transfrontalieră, nu există o legislație la nivelul UE în acest domeniu. Normele tradiționale pot fi ineficiente, deoarece sunt adesea greu de aplicat atunci când sunt aplicate online, unde noile tehnologii și instrumente creează oportunități de influențare și de direcționare a alegătorilor.
Noi norme UE privind publicitatea politică
Pentru a contribui la crearea unei sfere digitale mai sigure și mai echitabile, Parlamentul European a adoptat în 2022 Legea privind serviciile digitale (DSA) și Legea privind piețele digitale. În februarie 2023, Parlamentul a susținut o propunere de norme complementare care vizează prevenirea publicității politice abuzive, online și offline. Negociatorii Parlamentului urmăresc să ajungă la un acord cu țările UE cu privire la aceste norme la timp pentru alegerile europene din 2024.