Politici de Sanatate

Bilanțul unui management performant

31 mai
09:49 2022
Bilanțul unui management performant

Interviu cu Dr. Andrei Uncuța, directorul IMSP SCR „Timofei Moșneaga”

Orice instituție medicală, chiar și cea mai performantă, necesită dezvoltare continuă și modernizare. Un manager de spital trebuie să înțeleagă nevoile instituției, realitățile funcționării unei asemenea organizații complexe și să garanteze siguranța pacienților. Despre soluțiile manageriale pentru îmbunătățirea serviciilor și îngrijirilor oferite pacienților, ne-a relatat Dr. Andrei Uncuța, directorul IMSP SCR „Timofei Moșneaga”. 

Care sunt principalele provocări cu care v-ați confruntat în decursul celor doi ani de când sunteți director al spitalului? Cum le-ați surmontat?

Am devenit directorul IMSP SCR „Timofei Moșneaga” exact la începutul pandemiei, în circumstanțele în care doi vicedirectori: cel medical și cel responsabil de management, au plecat din  proprie inițiativă. A fost o adevărată provocare în acele momente dificile să construiești o echipă nouă, dar tot din angajații instituției date, care să poată face față tuturor provocărilor. Era necesar ca aceste persoane să se bucure de încredere în rândul personalului, să fie motivate să gestioneze procesele și să aibă o comunicare eficientă cu colegii lor. Deci, nu am dorit la acea etapă să încadrăm în echipă persoane din afara spitalului.

Sentimentul care predomina atunci era responsabilitatea. Mă gândeam cum putem trece peste această criză. Nu era un test doar pentru director, ci și pentru întreg colectivul SCR. Unul dintre cele mai importante principii pe care l-am accentuat a fost comunicarea eficientă. Fiecare putea să se implice în rezolvarea problemelor, să propună idei de soluționare a anumitor situații. Eram deschiși cu toții la maxim, ceea ce s-a și reflectat în decizii asumate și oportune.

Considerați că Spitalul clinic Republican este, la ora actuală, o unitate de elită?

IMSP SCR „Timofei Moșneaga” este o unitate de elită nu doar în prezent, spitalul are un istoric foarte lung. Această instituție rămâne la ora actuală una de elită. Un astfel de calificativ îi putem atribui datorită oamenilor și specialiștilor care lucrează în această instituție: angajații SCR de comun cu catedrele și clinicile care activează aici. Acesta este acel nucleu care menține numele și promovează imaginea acestei instituții, cultura organizațională fiind una consolidată de tradiții.

Considerați că adresabilitatea la spital este în creștere?

Dacă ar fi să vorbim despre adresabilitate în perioada ultimilor doi ani, atunci va fi dificil de efectuat o analiză. Inițial, când IMSP SCR „Timofei Moșneaga” era antrenat în mare parte în acordarea ajutorului medical pacienților COVID-19, evident, s-a micșorat numărul de bolnavi și de consultații pentru cei non-COVID. Mulți pacienți cronici nu se adresau la timp și ajungeau la spital cu o complicație a patologiilor preexistente. Astfel, în perioadele mai liniștite din punct de vedere epidemiologic, am decis să promovăm suplimentar imaginea instituției, prin demonstrarea, descrierea altor secții și specialități din cadrul SCR. Statistic, când numărul cazurilor de infectare cu noul tip de Coronavirus pe teritoriul țării era în descreștere, adresabilitatea la medicii noștri a început să crească. Evident că, statisticile anului 2020 și 2021 se deosebesc radical între ele, în pofida faptului că în instituție erau desfășurate paturi în Departamentul COVID–19 și în secțiile de Terapie Intensivă COVID–19.

Pandemia a însemnat și un acces mai redus în spital al pacienților cu patologie non-COVID. Cum au fost afectați pacienții non-COVID în acești doi ani de pandemie?

Cât privește platformele chirurgicale, menționăm că în anumite secții a fost redus numărul de paturi, însă nici o platformă chirurgicală din cadrul spitalului nostru nu și-a sistat complet activitatea pe parcursul pandemiei. Astfel, au fost realizate atât intervenții chirurgicale de urgență, cât și unele planice, inclusiv transplant. Nu am observat o creștere a rândului de așteptare pentru operațiile pacienților cu patologii cronice. Au fost mai puține internări ale pacienților cu boli cronice, dar non-chirurgicali. În același timp, am internat astfel de pacienți, dar care aveau urgență medicală sau nu era clar diagnosticul ori am avut solicitări ale instituțiilor raionale de a primi un bolnav – de fiecare dată am acordat asistența medicală necesară.

Ce soluții există pentru ca pacienții non-COVID să aibă acces permanent la servicii medicale, chiar și în perioadele de vârf ale pandemiei?

Există diverse sisteme medicale în lume. În unele sunt instituții, platforme și condiții speciale pentru tratamentul pacienților, îndeosebi al celor cu COVID–19 și în același timp sunt și alte spitale, care rămâneau a fi mai libere și puteau acorda asistență medicală bolnavilor cu alte patologii. În Republica Moldova, unele instituții medicale, datorită complexității acestora și dotărilor cu aparataj performant în secțiile de Terapii Intensive, au fost integral sau mixt încadrate în tratamentul pacienților COVID–19. La fel cum a fost și IMSP SCR „Timofei Moșneaga”. Dar, neavând alte platforme medicale în sistem, spitale care ar putea acorda asistență medicală specializată, unii bolnavi nu au beneficiat de ajutor calitativ și oportun.

Cum ați „radiografia”, în câteva cuvinte, prestația corpului medical din cadrul spitalului?

Absolut tot personalul instituției a fost încadrat conform competențelor sale în asistența medicală în această perioadă. La început, din punct de vedere psihologic, a fost dificil pentru toți să conștientizăm în ce situație ne aflăm. Ulterior, am identificat echipele multidisciplinare antrenate în tratamentul pacienților COVID-19 și alte echipe, ce ajutau bolnavii non-COVID. A fost mai complicată la început situația cu angajații de vârsta a treia, care sunt destul de mulți. Am vrut să îi protejăm și ceva timp aceștia s-au aflat în afara spitalului. Apoi a urmat etapa de vaccinare contra COVID-19. Menționăm că în IMSP SCR „Timofei Moșneaga” circa 95% din angajați sunt imunizați. Colegii au înțeles importanța acestui proces și mulți din cei plecați pentru un timp au putut să revină la activitatea lor profesională în cadrul instituției. Am observat o mobilizare extraordinară a tuturor colegilor: a asistentelor medicale, a medicilor, a infirmierilor, a serviciilor tehnice. Toți au venit cu suportul necesar în toate domeniile, inclusiv în zonele COVID-19.

Ne-am confruntat cu cinci valuri pandemice. Pregătirea pentru explozia de cazuri se poate face din timp?

Pe parcursul „valurilor” precedente am învățat multe lecții. Putem afirma că deja după primul „val” eram pregătiți pentru a reacționa imediat la oricare alte situații. Noi am folosit în cadrul instituției mai multe formule de antrenare și modificări ale structurii paturilor și fluxurilor/traseelor în incinta spitalului. Deci, acum suntem pregătiți ca într-un timp foarte scurt, în câteva zile, să ne reformăm structurile în așa fel, încât să facem față provocărilor. Inclusiv în valul IV al infectărilor COVID–19 am deschis din nou Departamentul COVID-19 cu o capacitate de până la 180 de paturi. În funcție de gravitatea pacienților, activau și secțiile de Terapie Intensivă.

Experiența își spune cuvântul, medical vorbind, în privința gestiunii evoluției pandemiei COVID-19?

IMSP SCR „Timofei Moșneaga” a căpătat o mare experiență în toate domeniile pe timp de pandemie. Noi ne concentrăm eforturile și pe alte direcții pentru a reveni la activitatea obișnuită deja la finele acestui val epidemiologic. Elaborăm strategii de îmbunătățire a calității asistenței medicale și siguranței pacientului. Ne gândim asupra fortificării capacităților instituționale privind îmbunătățirea condițiilor hoteliere pentru pacienți, comunicarea între medic și bolnav. Dacă ar fi să dezvoltăm subiectul comunicării, menționez că aceasta a fost una eficientă și datorită faptului că în ajutor ne-au venit psihologii. Încă de la începutul pandemiei, am înțeles că de consiliere psihologică vor avea nevoie nu doar pacienții, ci și angajații. Astfel am primit în echipă al doilea psiholog. Aceasta ne-a permis să aflăm nevoile personalului și ale pacienților, ca ulterior să putem soluționa anumite probleme și veni cu tot suportul necesar. Deci, pe moment ne concentrăm pe strategiile de îmbunătățire a calității actului medical.

Ca manager, trebuie să colaborați și cu corpul medical. Cât de important este pentru Dvs. sprijinul personalului medical?

Sprijinul colegilor este principial într-o instituție. Toate deciziile și planurile ce mi le propuneam trebuia să fie clare, pe înțelesul tuturor și trebuia să fie acceptate de restul personalului. De aceea, toate ideile inițial au fost discutate și dezbătute cu echipa managerială pentru a vedea care sunt utile, pe care le putem propune colegilor din spital, care sunt realizabile, pe cine trebuie să implicăm în vederea obținerii rezultatului scontat. Reiterez, cel mai important a fost ca toate obiectivele și propunerile să fie înțelese și clare pentru toți. Datorită acestui fapt, rezultatele au fost pe măsură. De fapt, tot ce am reușit și urmează să realizăm a fost şi este posibil doar prin muncă asiduă, sacrificiu și graţie progresului ştiinţei şi practicii medicale, pe care colectivul nostru, de o înaltă pregătire profesională, s-a dovedit a fi capabil să-l asimileze şi să-l aplice în practică.

de Marina Zibliuc

 

Alte articole

TOP

REVISTA POLICITI DE SANATATE

Editii speciale

revista politici de sanatate-Republica Moldova

OncoGen

Abonează-te la newsletter

:
: