Interviu cu Marius Popescu, vicepreședinte UNSAR, director general ING Asigurări de Viață
Se vorbește tot mai mult despre nevoia și beneficiile dezvoltării componentei private în sistemul de sănătate din România. De unde pornim și unde credeți că ar trebui să ajungem?
Din perspectiva beneficiarului de servicii medicale, cred că este evident unde trebuie să ajungem. Orice român care are nevoie de servicii de sănătate se așteaptă la un sistem care să poată oferi calitate ridicată. Calitatea este determinată atât de actul medical în sine, cât și de condițiile de cazare, de timpul de așteptare, de relația medic-pacient, de accesul la tratamente medicale de ultimă generație, de transparență și siguranță. Acestea sunt cerințe pe care sistemul public de sănătate din România, cronic subfinanțat, nu le mai poate asigura în lipsa unei transformări profunde, în care componenta privată să dobândească un rol tot mai important.
Lucrurile merg deja în această direcție, cu pași mici, dar siguri. Tot mai mulți pacienți se îndreaptă către sistemul privat de sănătate, chiar dacă încă preponderent pentru servicii oferite în ambulator, prin abonamente medicale sau „cu plata pe loc”.
Vedem însă, în ultimii ani, o creștere importantă și în zona asigurărilor private de sănătate. Acestea oferă servicii și beneficii diferite și mai complexe, într-o rețea națională, privată sau de stat.
Fiind produse cu beneficii mai complexe, asigurările private de sănătate sunt, poate, mai dificil de asimilat de un public încă obișnuit cu ideea că „sănătatea” e gratuită în România. Treptat, sper însă să vedem o creștere mult mai rapidă a acestui segment. Asigurarea privată de sănătate ar trebui să devină o „verigă” de bază în mecanismul unui sistem de sănătate ce oferă pacienților servicii de înaltă calitate.
Sunt românii pregătiți să se îndrepte către asiguratorii privați pentru a-și acoperi nevoile legate de sănătate?
Evoluții în acest sens se văd deja: segmentul de asigurări de sănătate are o dinamică foarte ridicată de la an la an, dar care pornește de la o bază mică. Dacă ne uităm la cifrele anului 2013, primele brute subscrise în asigurările de sănătate sunt de 2,5 ori mai mari decât în 2010, în timp ce indemnizațiile plătite beneficiarilor au fost de 3,5 ori mai mari în aceeași perioadă.
Pe de altă parte, încă este necesară o schimbare de mentalitate în rândul publicului român. Obișnuit, până nu demult, fără limitări ale accesului la serviciile publice de sănătate, manifestă încă o reticență în a plăti sume suplimentare pentru a-și cumpăra un abonament sau o asigurare privată de sănătate. Lucrurile se schimbă însă gradual, iar implementarea noului pachet de bază (valabil de la 1 iunie a.c.) va influența pozitiv această evoluție. Oamenii vor înțelege că nu au acces nelimitat la toate serviciile medicale de care au nevoie și vor merge, pentru acestea, către zona privată. Pentru ca impactul estimat să se producă este însă important să existe o monitorizare constantă a faptului că noile prevederi se aplică. În plus, este necesară o bună comunicare către public privind limitările introduse prin pachetul de bază. Pe termen mediu, o măsură importantă ar putea fi definirea unui sistem de coplată realist, care să reflecte corect diferența între fondurile publice disponibile pentru serviciile medicale și costul real al acestora. Această diferență poate fi preluată în timp de asigurările private de sănătate.
Ce alte măsuri pot contribui la o creștere mai rapidă a pieței de asigurări private de sănătate?
Măsura cea mai importantă și facil de implementat este introducerea deductibilității fiscale totale pentru asigurările de sănătate (similar sistemului aferent pensiilor facultative), așa cum se discută în prezent. Aceasta ar fi un stimulent extrem de important, în condițiile în care, în prezent, doar asigurările facultative de sănătate încheiate de angajatori pentru salariați beneficiază de o deductibilitate limitată.
Este la fel de important să existe o strategie guvernamentală clară și dorința autorităților de a încuraja dezvoltarea în continuare a infrastructurii private, în special în orașele mici. În strategia națională de sănătate pentru perioada 2014 -2017 se urmărește reducerea numărului de paturi disponibile în spitalele de stat, ca măsură de diminuare a costurilor. Construirea unei infrastructuri private, care să preia pacienții cu nevoi de spitalizare, este esențială. În acest context, asigurarea privată de sănătate devine un instrument eficient atât în moderarea riscurilor pe care și le pot asuma furnizorii de servicii medicale private, cât și ca mijloc de diminuare a impactului în cheltuielile pacienților.
Nu în ultimul rând, îmbunătățirea contextului economic și a „stării de sănătate financiară” a populației și a companiilor sunt determinanți puternici pentru o creștere accelerată.