Politici de Sanatate

„Vom implementa proiecte necesare, care s-au prăfuit

22 noiembrie
18:34 2019
„Vom implementa proiecte necesare, care s-au prăfuit

Interviu cu dr. Zinaida Bezverhni, Director General al Agenției Medicamentului și Dispozitivelor Medicale

Agenția Medicamentului și Dispozitivelor Medicale are din iulie 2019 un nou director general. Este vorba despre Dr. Zinaida Bezverhni, un profesionist cu o vastă experiență în sistemul sanitar, care a activat anterior în cadrul Consiliului Europei și Organizației Mondiale a Sănătății. Zinaida Bezverhni vine din comunitatea științifică, fiind ultima discipolă a emeritului academician Vasile Procopișin.

Numirea ei în această funcție a fost salutată de comunitatea medicală din țară și a generat speranțe privitor la evoluția Agenției Medicamentului și Dispozitivelor Medicale, în fruntea căreia a ajuns, după o pauză îndelungată, un specialist de înaltă calificare din domeniul farmaceutic.

Într-un interviu acordat revistei „Politici de Sănătate”, noul director general al Agenției Medicamentului și Dispozitivelor Medicale a relatat despre provocările și prioritățile instituției.

După mai bine de trei luni de la numirea în fruntea AMDM, cum ați descrie această tranziție – de la Organizația Mondială a Sănătății către sectorul public?

Am acceptat această schimbare ca pe o provocare care în egală măsură mă onorează și mă motivează. Am 17 ani de experiență în domeniul farmaceutic, în sistemul de sănătate, dar și în cadrul unor instituții internaționale, și în tot acest răstimp am ajuns la concluzia că pentru a fi un manager bun e obligatoriu să ai o echipă bună în spate.

Accesul cât mai multor pacienți la medicamente sigure, cost-eficiente și de calitate este misiunea principală a instituției, iar pentru aceasta e nevoie de o strategie de dezvoltare adecvată, pe care mi-am propus să o elaborez și să o implementez alături de specialiști de excepție, care formează echipa AMDM. Sunt încrezătoare că expertiza mea și a colegilor ne va permite să asigurăm buna funcționare a Agenției și să implementăm cu succes un șir de proiecte necesare, care s-au prăfuit pe rafturi de-a lungul anilor.

Un top al priorităților directorului general al AMDM pentru perioada imediat următoare?

Prioritar acum este să sporim, cum am mai spus, accesul pacienților la medicamente de calitate și cost-eficiente, să revizuim mecanismul de formare a prețurilor la medicamente și să asigurăm monitorizarea stocurilor de medicamente în mod constant și transparent, la care se adăugă proiecte cruciale în care urmează să ne implicăm cu toții, cum ar fi elaborarea Legii Medicamentului. O altă prioritate e îmbunătățirea mecanismului de farmacovigilență, care ar trebui să includă nu doar raportarea reacțiilor adverse, dar și ineficiența medicamentelor. La realizarea acestor obiective deja se lucrează intens.

Referindu-ne la reacțiile adverse sau la ineficiența medicamentelor – cum pot fi prevenite și reduse acestea?

Am convingerea că este nevoie ca activitatea de raportare a reacţiilor adverse să fie privită cu mai multă responsabilitate. Sporirea siguranței medicamentelor este un obiectiv, pentru realizarea căruia e nevoie de implicarea tuturor – a celor care iau medicamente, a celor care le eliberează, a celor care le prescriu. A nutri speranțe că o singură structură poate ține sub control acest mecanism este o abordare greșită. Iată de ce AMDM depune eforturi constante pentru a populariza raportarea reacțiilor adverse. Chiar în luna septembrie am desfășurat o campanie în acest sens, prin care am încercat să creștem nivelul de conștientizare al populației în privința sesizării efectelor secundare, provocate de medicamente. Și vreau să vă spun că numărul raportărilor care ajung la AMDM crește constant, an de an, adică suntem pe calea cea bună.

De asemenea, vrem să încurajăm comunicarea între asociațiile de pacienți diagnosticați cu diverse maladii cu medicii, inclusiv pe tema farmacovigilenţei, ceea ce lipsește cu desăvârșire la noi.

Pe viitor planificăm să implementăm practica colegilor de peste Prut, unde raportarea reacțiilor adverse de către medici este stimulată prin acordarea unor credite care contribuie la alcătuirea punctajului profesional.

Marketingul în industria farmaceutică este un subiect extrem de sensibil, inclusiv în Moldova. Cum ne putem asigura că farmacia rămâne, totuși, sora medicinei, nu fiica comerţului?

Promovarea medicamentelor este o realitate a pieței de astăzi, însă trebuie să ne asigurăm că acest proces este reglementat în mod adecvat, că influența potențială asupra deciziei de tratament, asupra rezultatelor și costurilor este conștientizată, echilibrată și susținută în mod corespunzător de dovezi validate științific.

Avem un Regulament de promovare etică a medicamentelor, care este, pe de o parte, o reflectare a preocupării constante a Agenției pentru asigurarea condițiilor optime de activitate pe piață, pe de altă parte, pentru situația pacienților, care trebuie să se afle în centrul atenției tuturor actorilor din sistemul de sănătate. Avem un obiectiv comun – asigurarea clarității și obiectivității informației atât la nivelul profesioniștilor din domeniul medical, cât și la nivelul populației, care este principalul beneficiar al acestor categorii de produse. Întru realizarea acestuia, îndemnul meu este stabilirea și menținerea unui dialog constructiv între autorități și companii, pacienți și mass-media.

Colegii vă descriu ca pe un manager ambițios. Dincolo de prioritățile din viitorul apropiat, vă gândiți la vreun proiect pe care, odată implementat, să îl considerați o realizare profesională deosebită?

Nu aș vrea să anticipez lucrurile – tot ce pot să vă spun e că mi-aș dori ca instituția pe care o conduc să ajungă să se ocupe și de evaluarea tehnologiilor medicale.

 

 

de Irina Roșca

 

 

Alte articole

TOP

REVISTA POLITICI DE SANATATE

Editii speciale

revista politici de sanatate-Republica Moldova

Abonează-te la newsletter

:
: