
Companiile de medicamente din întreaga lume nu sunt cunoscute tocmai după buna lor reputație. Totuși, în ultimii ani, opinia publică s-a schimbat în mod surprinzător, în special în mijlocul unor controverse legate de prețurile mari și într-o continuă creștere.
Cea mai amplă analiză realizată de firma de cercetare și consultanță Reputation Institute evaluează felul în care sunt percepute public 14 companii farmaceutice în şapte domenii-cheie:
1) produse și servicii;
2) inovație;
3) condiții de muncă;
4) administrare;
5) responsabilitate față de acționari;
6) leadership;
7) performanță financiară.
Rezultatele arată că, în medie, reputația companiilor continuă să fie „așa și așa”. Totuși, per total, opinia publicului despre industria farmaceutică s-a îmbunătățit față de 2015. O altă informație interesantă care a reieșit în urma analizei este că oamenii tind să aibă opinii polarizate despre companii, luate individual. Astfel, ei le așază fie în categoria de reputație proastă, fie în cea de reputație excelentă. În general însă, persoanele care au între 18 și 24 de ani sunt mai critice la adresa companiilor farmaceutice, în comparație cu oamenii mai în vârstă.
Iată și topul:
14. Pfizer (65,9 puncte) – Compania cunoscută pentru medicamente ca Lipitor sau Viagra este a doua cea mai familiară pentru respondenți, dintre toate cele 14 analizate. Compania a fost pe ultimul loc la capitolele: mediu de lucru, responsabilitate față de acționari și administrare.uibb (66 de puncte) – Compania cu sediul central în New York este cunoscută pentru medicamentele pentru diabet și probleme de inimă. Reputația ei nu s-a schimbat prea mult din 2015.
13. Bristol-Myers Squibb (66 de puncte) – Compania cu sediul central în New York este cunoscută pentru medicamentele pentru diabet și probleme de inimă. Reputația ei nu s-a schimbat prea mult din 2015.
12. Novartis (66,7 puncte) – Compania cu sediul central în Elveția stă puțin mai bine decât anul trecut. A obținut punctaje mici la capitolele responsabiliate față de acționari și administrare.
11. GlaxoSmithKline (66,9 puncte) – Compania britanică și-a îmbunătățit percepția în 2016. Respondenții spun că s-a descurcat mai bine din punctul de vedere al performanței generale și al inovației.
10. AbbVie (67 de puncte) – Compania cu sediul central în Chicago, care s-a desprins în 2013 din Abott Laboratoires, este pentru prima dată în top. A primit punctaje mici la performanță, produse și servicii și leadership.
9. Eli Lilly (67,1 puncte) – Reputația companiei care are sediul central în Indianapolis a rămas aproximativ la fel ca anul trecut.
8. AstraZeneca (67,1 puncte – egalitate cu Eli Lilly) – Compania britanico-suedeză, cunoscută pentru medicamente ca Nexium, a avut punctaje de mijloc aproximativ la toate categoriile
7. Allergan (67,5 puncte) – O altă companie nouă în top. Producătorul Nexus și-a petrecut multe luni discutând o posibilă fuziune cu Pfizer. Respondenții nu l-au considerat suficient de inovativ.
6. Sanofi (67,8 puncte) – A urcat în clasament. Anul trecut era pe locul al 10-lea. A câștigat mult la capitolul mediu de muncă.
5. Merck (68,3 puncte) – O altă companie care a urcat spectaculos în clasament. Anul trecut era pe locul al 11-lea. Merck, cu sediul central în New Jersey, este cunoscută pentru Gardasil, vaccin care protejează împotriva HPV și pentru un medicament cu care se tratează Jimmy Carter de cancer. A avut punctaje mari la toate categoriile.
4. Roche (68,4 puncte) – Compania elvețiană este printre cele mai cunoscute din top. În ultima vreme a investit în cercetare pentru dezvoltarea de tratamente pentru cancer și investește serios în companii care vin cu tehnologii noi.
3. Novo Nordisk (68,5 puncte) – Compania daneză a urcat de pe locul al 7-lea, pe care se afla anul trecut. A dominat clasamentul la categoriile responsabilitate față de acționari, administrare, inovație.
2. Abbott Laboratoires (68,7 puncte) – Compania oferă o gamă largă de produse, de la unele pentru nutriție până la sisteme de monitorizare pentru diabetici.
1. Compania farma care se bucură de cea mai bună reputație este Bayer. Ocupă locul 1, cu 70,6 puncte – punctajele primite au demonstrat că gigantul german are o „reputație puternică”. Bayer oferă atât medicamente de brand, cât și unele uzuale, ca aspirina. Oferă de asemenea produse pentru agricultură. A fost pe primul loc la categoriile leadership, performanță, produse și servicii și atmosferă la locul de muncă.
Roxana Maticiuc