Politici de Sanatate

Terapiile anticoncurențiale ale doctorului Bogdan Chirițoiu

22 octombrie
14:47 2013
Terapiile anticoncurențiale ale doctorului Bogdan Chirițoiu

Interviu realizat de Cornelia Scărlătescu

Bogdan Chiriţoiu, medicul şi doctorul în economie de la Consiliul Concurenței, şi-a început mandatul în 2009, diagnosticând dur tarele pieţei concurenţiale medicale din România şi aplicând sistemului terapii considerate radicale, de multe ori “dureroase”. A  reuşit  Bogdan Chirițoiu să normalizeze parametrii vitali ai pieţei farmaceutice  şi ai sectorului medical? Răspunsul la această întrebare, din interviul în exclusivitate acordat Revistei Politici de Sănătate.

Una dintre preocupările Consiliului Concurenţei vizează sectorul medical şi piaţa farmaceutică, în special. Care au fost direcţiile în care Consiliul Concurenţei s-a implicat pentru a asigura o competitivitate echilibrată în acest sector, în cursul mandatului Dvs?

În ultimii ani, Consiliul Concurenţei a derulat patru investigaţii în sectorul farmaceutic, având ca obiect interdicţia de export şi import de medicamente. În ceea ce priveşte analiza concentrărilor economice, lista este mai lungă:

Preluarea de către SC Sensiblu SRL a 24 de farmacii aparţinând SC Farmaplanet Grup SRL, operaţiune ce a ridicat îngrijorări de natură concurenţială şi, ca urmare, SC Sensiblu SRL şi-a asumat angajamentul de a transfera activitatea dintr-o localitate (Blejoi, jud. Prahova). De asemenea tot Sensiblu, în 2012, a preluat 90 de farmacii aparţinând SC News Quality Pharma SRL.

Cazuri importante au fost şi concentrările economice realizate prin dobândirea controlului de către SC Fresenius Nephrocare România SRL asupra SC Renamed Medical Service II SRL, SC Renamed Dialcare SRL, SC Renamed Nefrodial SRL şi SC Renamed Nefrodiamed SRL şi, respectiv, prin dobândirea de către Fresenius Medical Care Beteiligungsgesellschaft a controlului unic asupra SC Nefromed SRL. Şi în aceste cazuri au existat îngrijorări de natură concurenţială, însă au fost înlăturate prin asumarea de angajamente atât structurale, cât şi comportamentale de către Fresenius. Astfel, Fresenius s-a angajat ca, într-un an, să cesioneze clinicile de dializă deţinute de către Renamed în localitatea Oradea şi de către Nefromed în localitatea Botoşani şi să prelungească durata contractelor de furnizare a produselor, încheiate cu clinicile de dializă terţe existente în Sibiu şi Neamţ, în măsura în care acestea îşi exprimau acordul în acest sens, şi, de asemenea, s-a angajat să raporteze Consiliului Concurenţei preţurile practicate.

Licitaţiile centralizate naţionale, licitaţiile din spitale au fost deseori contestate în privinţa modului în care au fost desfăşurate, existând suspiciuni de elaborare a caietului de sarcini în favoarea unor anumite firme sau carteluri. Care au fost recomandările CC în privinţa asigurării unor condiţii de participare echidistante la aceste licitaţii şi impulsionării accesului unui număr cât mai mare de participanţi, inclusiv companii mici şi mijlocii?

Eficienţa procesului de achiziţie publică depinde de tipul de licitaţie folosit (deschisă, închisă, electronică), dar şi de modul în care licitaţia este construită şi desfăşurată. Elaborarea unor caracteristici precise ale procesului de ofertare competitiv poate avea o influenţă puternică asupra eficienţei rezultatului. De exemplu, numărul ofertanţilor poate fi redus dacă este elaborat caietul de sarcini într-un mod restrictiv,  eliminându-se  posibile produse concurente, în situaţia în care licitaţia este organizată pe denumire comercială şi nu pe DCI, precum şi în situaţia în care un agent economic trebuie să oferteze toate produsele din caietul de sarcini şi nu poate să oferteze doar loturile de produse pe care le poate comercializa. Acelaşi efect apare şi în cazul în care anunţul de intenţie şi/sau de participare la licitaţie nu este promovat suficient sau timpul pentru depunerea ofertelor este foarte scurt.

Nu există un model de organizare a licitaţiilor care să se potrivească perfect fiecărui tip de licitaţie, autorităţile contractante trebuie să proiecteze licitaţii în funcţie de situaţia specifică.

Listele de medicamente compensate constituie un „subiect fierbinte”  în piaţa medicală din România. Cum a acţionat CC pentru a face transparente criteriile de includere a medicamentelor inovative şi generice în lista compensatelor şi pentru evitarea discriminării unor companii?

În ceea ce priveşte legislaţia naţională în vigoare, care reglementează criteriile generale de includere, neincludere sau excludere în Listă, există un consens general la nivelul industriei farmaceutice cu privire la faptul că acestea sunt transparente şi nediscriminatorii. Cu toate acestea, …

Pentru articolul integral vă invităm să citiți ediția tipărită din luna octombrie a revistei Politici de Sănătate!

Alte articole

TOP

revista politici de sanatate

revista politici de sanatate-Republica Moldova

OncoGen

Abonează-te la newsletter

:
: