Politici de Sanatate

Sponsorizările și donațiile oferite profesioniștilor din sănătate, publice din 2016

07 februarie
13:25 2015
Sponsorizările și donațiile oferite profesioniștilor din sănătate, publice din 2016

Medicii, asistenții medicali, dar și asociațiile de pacienți și fundațiile care activează în domeniul medical vor fi nevoiți să raporteze din primul trimestru al anului 2016 sponsorizările și donațiile primite de la companiile farmaceutice. Cel puțin, așa prevede noul ordin privind aprobarea normelor pentru evaluarea și avizarea publicităţii la medicamentele de uz uman, postat în dezbatere publică pe site-ul Ministerului Sănătății.

Măsura “încurajează utilizarea rațională a medicamentului”, prin realizarea transpa­renței relației financiare dintre profesioniștii din Sănătate și companiile farmaceutice. Potrivit secretarului de stat în Ministerul Sănătății, Alin Țucmeanu, ordinul contribuie la obținerea unui control mai bun al banilor cheltuiți de companiile farmaceutice pentru promovarea produselor lor: “Prin acest proiect de ordin, se reglementează în premieră publicitatea medicamentelor. Practic, urmărim să clarificăm detaliile privind publicitatea. Conform documentului, publicitatea pentru orice medicament, indiferent sub ce formă, trebuie să respecte standardele și să nu includă nimic care ar putea fi ofensator sau insultător pentru utilizator”.

În opinia președintelui Agenției Naționale a Medicamentului și Dispozitivelor Medicale (ANMDM), Marius Savu, proiectul reprezintă prima încercare de a face transparente cheltuielile producătorilor și distribuitorilor de medicamente cu profesioniștii din Sănătate. “Au existat nenumărate discuții referitoare la ce se întâmplă cu banii din sponsorizări. În acest fel, orice cheltuială făcută de o companie farmaceutică sau de un distribuitor de medicamente va putea fi văzută și verificată de toată lumea. Ne-am dorit ca acest lucru să fie transparent în așa fel încât să nu mai existe suspiciuni în cazul în care anumite produse sunt prescrise de un anumit doctor. În acest fel, vom avea convingerea că prescrierile se vor face numai pentru pacienți și nu pentru că a existat în spate o sponsorizare făcută de o anumită entitate”, susține Marius Savu, adăugând că va fi stabilită o sumă minimă sub care să nu se facă raportarea și că, cel mai probabil, suma va varia între 50 și 100 de lei.

Sponsorizările nu vor fi interzise, ci doar raportate

Concret, începând cu primul trimestru al anului viitor, vor fi raportați banii folosiți de companiile farmaceutice pentru deplasările medicilor la congrese, conferințe sau la alte manifestări științifice, dar și donațiile făcute către fundații, asociații de pacienți și organizații de îngrijiri paliative. “Acest lucru se întâmplă și la nivelul Agenției Europene a Medicamentului. Pentru a fi siguri că nu există presiuni punctuale prin intermediul terților, este nevoie de transparență. Orice asociație de pacienți care vrea să interacționeaze cu o autoritate europeană trebuie să aibă aceste informații publice, pe baza cărora să se poată ști transparent dacă există într-adevăr interesul legitim al pacientului sau există altceva”, a adăugat Marius Savu.

Reprezentanții producătorilor de medicamente salută inițiativa autorităților de a face transparente relațiile financiare dintre medici și companiile farmaceutice. “Orice medic poate să intre în categoria persoanelor care sunt sponsorizate de către industrie. Să nu uităm faptul că unul din rolurile pe care ni le-am asumat a fost acela de a facilita educația medicală continuă și accesul medicilor la informații de primă mână din domeniul farmaceutic și atunci practic orice medic care interacționează cu industria farmaceutică poate să fie subiectul unui contract de sponsorizare”, a declarat Dan Zaharescu, directorul executiv al Asociației Române a Producătorilor Internaționali de Medicamente (ARPIM). De aceeași părere este și directorul executiv al Asociației Producătorilor de Medicamente Generice din România (APMGR), Laurențiu Mihai, care propune ca raportările să se facă online, pentru a fi centralizate eficient.

Conform noului ordin, nicio formă de sponsorizare a profesioniștilor din domeniul medical nu trebuie să fie legată de numele unui medicament. De asemenea, acțiunile de sponsorizare nu trebuie să implice mesaje promoționale directe sau indirecte la medicamente. În ceea ce privește banii cheltuiți pentru deplasările medicilor la evenimente medicale, companiile vor trebui să comunice toate informațiile legate de manifestări reprezentanților ANMDM.

Mirabela Viașu

Alte articole

TOP

REVISTA POLITICI DE SANATATE

Editii speciale

revista politici de sanatate-Republica Moldova

Abonează-te la newsletter

:
: