Centrul Pilot de Coordonare a Serviciilor de Îngrijiri la Domiciliu din Municipiul Bucureşti a luat fiinţă prin asocierea Direcţiei de Asistenţă Socială a Municipiului Bucureşti, a Fundaţiei Crucea Alb – Galbenă România și a Asociaţiei de Ajutor Mutual Bucureşti, cu aprobarea Consiliului General al Municipiului București (CGMB). Scopul proiectului este creșterea accesului persoanelor defavorizate (vârstnici, persoane cu dizabilităţi, bolnavi cronici etc.) la servicii integrate de îngrijiri la domiciliu: servicii medico-sociale, de recuperare, de teleasistență (dispecerizarea serviciilor prin intermediul unui call center), închiriere de echipamente de recuperare și reabilitare medicală şi servicii de îngrijire de bază.
Măriuca Ivan
Director general Crucea Alb – Galbenă România
Beneficiile serviciului de teleasistență, introdus în proiect în octombrie 2014, vizează rapiditatea de a interveni la timp în cazurile în care beneficiarul este incapacitat de un accident, de o căzătură, de o criză, de un acces de panică sau de o situație primejdioasă. Acest sistem de lucru oferă un sentiment de securitate beneficiarilor, prin asigurarea unui acces permanent la un dispecerat, dar și aparținătorilor, care știu că are cineva grijă, în orice moment, de aceștia. Proiectul şi-a propus să amelioreze calitatea vieţii persoanelor vârstnice, prin utilizarea tehnologiilor avansate de comunicaţii combinate cu o monitorizare individuală, responsabilă, pe termen lung din partea unei echipe de profesionişti.
Teleasistența constă în păstrarea unei legături de la distanță, cu ajutorul tehnologiei, cu o persoană vulnerabilă, în scopul prevenției sau al alarmării în caz de pericol. Pericolele pot fi diverse, precum bine știm: de la căzăturile pe care le suferă cei vârstnici, expunându-se unor riscuri vitale, la atacuri de panică, AVC-uri, infarcte, scăderi de glicemie și alte afecțiuni care țin de bolile cronice. Vorbim uneori de oameni care stau singuri în casele lor și nu sunt vizitați de nimeni.
Butonul de panică de pe telefon, ca și brățară de alertă, declanșează alarma printr-un terminal mobil dedicat. Acesta anunță Dispeceratul printr-un mesaj text aproape instantaneu că un anumit abonat are o urgență și permite operatorului să afișeze datele socio-medicale relevante pe monitor încă dinainte ca legătura directă să se formeze. Într‑un interval de doar 15 secunde de la declanșare, telefonul se pune în mod automat în stare de difuzor pornit și apelează operatorul de serviciu. Prin urmare, într-un timp mai scurt decât ne-ar lua să chemăm pe cineva, chiar aflat în apropiere, sistemul alertează Dispeceratul și intrăm în dialog direct cu dispecerii în mai puțin de 30 de secunde.
Datorită dispeceratului și sistemului de alertă, intervențiile în cazuri de urgență pot fi manageriate cu un plus de eficiență, iar costurile pentru familie și pentru sistemul medical scad proporțional cu viteza de reacție. Persoanele expuse sunt mult mai liniștite, știind că pot chema în ajutor pe cineva, în orice moment, din orice loc.
Sistemul ar putea să servească și angajaților care pot fi atacați în timpul muncii pe teren, în zone cu securitate slabă, și care ar putea anunța un dispecerat printr-o simplă apăsare de buton, însă deocamdată el se implementează doar pentru beneficiari.
Un exemplu de bună practică al sistemului s-a înregistrat în 6 ianuarie a.c., ora 7:30, când o intervenție de urgență a fost posibilă datorită monitorizării la distanță prin Dispeceratul Fundației Crucea Alb-Galbenă. Doamna P.R., beneficiară a proiectului de câteva luni, ducându-și singură în casa dumneaei cei 91 de ani sub povara bolilor, a suferit o criză, neputând să se mai ridice din locul în care căzuse. A acționat butonul de panică de pe brățara purtată în permanență la mână și astfel dispecerul Fundației și-a dat seama din sunetele auzite că are nevoie de ajutor. Conform protocolului încheiat între familie și Fundație și ținând cont de antecedentele doamnei, dispecerul a trimis o asistentă medicală pentru a-i acorda pacientei ajutorul necesar, prin procedurile specifice de nursing. Un alt exemplu este cazul doamnei R. care, pe 4 octombrie 2015, la ora 5 dimineața, a avut o criză cardiacă agravată de edemul pulmonar cu care a fost diagnosticată, având o puternică senzație de respirație îngreunată și sufocare. Dispeceratul Crucii Alb-Galbene a primit apelul de urgență, a sunat urgent serviciul 112 și, astfel, un echipaj al serviciului de ambulanță a ajuns la adresa doamnei R. în 15 minute. Între timp, dispecerul echipei a sunat pacienta pentru a o calma și pentru a-i comunica faptul că echipajul serviciului de ambulanță se îndreaptă către dumneaei. Intervenţia a avut un final fericit graţie telefonului prevăzut cu brăţară cu buton SOS, al Dispeceratului Crucii Alb-Galbene, şi, nu în ultimul rând, echipajului serviciului de ambulanță, iar doamna R. a putut fi salvată şi transportată la spital. Dispecerul a monitorizat starea post-internare prin telefoane către pacientă şi vecini. Astfel, am aflat că, după șase zile de internare, doamna a ajuns acasă în stare bună. A sunat la dispecerat să mulţumească echipei Crucii Alb-Galbene pentru ajutorul acordat, spunându-ne cât de importantă a fost această intervenţie, vitală.
Totodată, serviciul de teleasistență a venit ca o consecință a unei experiențe organizaționale de peste 18 ani în îngrijiri medicale și socio-medicale la domiciliu, aducând plusvaloare în ceea ce privește abordarea și reducând timpii de intervenție. Prin acest serviciu, beneficiarii noștri sunt monitorizați în situații de urgență la modul cel mai complet cu putință, membrii familiei putând să se bucure de siguranță și liniște, în cazul în care locuiesc la distanță de părinții sau de bunicii lor.
Viziunea Fundaţiei Crucea Alb – Galbenă România în îngrijirile medicale la domiciliu s-a dorit întotdeauna a fi spre beneficiul oamenilor aflați în suferință. Din păcate, dezvoltarea segmentului de piață dedicat serviciilor de îngrijiri la domiciliu nu a fost deloc lipsită de situații în care acestea au adus beneficii mai întâi diverșilor furnizori și mai puțin celor îndreptățiți să primească serviciile, respectiv pacienții. Semnalul dat de organizația noastră a fost întotdeauna acela de a da libertate beneficiarilor de servicii de a-și alege furnizorul în folosul lui și nu în folosul unor persoane/firme care nu sunt neapărat interesate de bunăstarea fizică și psihică a persoanelor aflate în suferință.
Butonul de panică de pe telefon, ca și brățară de alertă, declanșează alarma printr‑un terminal mobil special.
Teleasistența constă în păstrarea unei legături de la distanță, cu ajutorul tehnologiei, cu o persoană vulnerabilă, în scopul prevenției sau al alarmării în caz de pericol.
Serviciul de teleasistență a venit ca o consecință a unei experiențe organizaționale de peste 18 ani în îngrijiri medicale și socio-medicale la domiciliu