Marea Britanie a stabilit o nouă strategie de date care va oferi pacienților un acces mai bun și un control mai mare asupra datelor lor de sănătate și de îngrijire.
Modul în care sunt utilizate datele în sectoarele de sănătate și îngrijire va fi transformat, oferindu-le pacienților controlul asupra datelor lor de sănătate și permițând personalului să salveze mai multe vieți prin îmbunătățirea îngrijirii și a tratamentului. Noul proiect de strategie, intitulat „Data saves lives: reshaping health and social care with data” (Datele salvează vieți: remodelarea asistenței medicale și sociale cu ajutorul datelor), publicat de NHSX, se bazează pe utilizarea inovatoare a datelor în timpul pandemiei COVID-19, având în centrul său confidențialitatea și securitatea datelor. Pacienții vor avea acces mai ușor la rezultatele analizelor, rețetele de medicamente, procedurile și planurile de îngrijire din toate sectoarele sistemului de sănătate prin intermediul aplicațiilor pentru pacienți, cum ar fi aplicația NHS (National Health Service). Dosarele vor fi, de asemenea, partajate între sisteme pentru a permite un tratament mai rapid și mai specializat.
Eliminarea barierelor în materie de date
Strategia își propune să elimine barierele din calea datelor și să le ofere pacienților încrederea că personalul medical și de îngrijire dispune de informații medicale actualizate, indiferent de mediul de îngrijire, permițând medicilor să ia decizii mai rapide și mai bine informate pentru a oferi un tratament mai bun. „Datele salvează vieți. O utilizare mai eficientă a acestora va oferi o îngrijire mai bine orientată către pacienți. Aceasta va permite personalului să se concentreze asupra pacienților și va permite medicilor să ia decizii mai bune și mai bine informate privind tratamentul. Pandemia ne-a învățat că trebuie să fim îndrăzneți, iar marile progrese pe care le-am făcut în materie de vaccinuri și tratamente în această perioadă au fost posibile datorită modului în care folosim datele. Această strategie urmărește să ofere oamenilor controlul asupra propriilor date, sprijinind în același timp NHS în crearea unui sistem modernizat și adaptat la secolul XXI, care să plaseze pacienții și personalul în prima poziție”, a declarat Matt Hancock, ministrul sănătății și asistenței sociale.
Pentru a facilita accesul la datele privind sănătatea și îngrijirea pacienților, strategia propune o nouă obligație de a partaja datele anonime în condiții de siguranță și în mod corespunzător în întregul sistem de sănătate. În plus, va fi introdusă o nouă legislație care va impune tuturor furnizorilor de servicii sociale pentru adulți să furnizeze informații despre toate serviciile pe care le finanțează, pentru a se asigura că utilizatorii serviciilor beneficiază de cea mai bună îngrijire și experiență.
O mai bună utilizare a datelor
Strategia propune o mai bună utilizare a datelor cu caracter personal pentru a analiza principalele tendințe în ceea ce privește starea de sănătate a națiunii, pentru a îmbunătăți serviciile și pentru a se pregăti și a reacționa în fața unor boli viitoare. „Siguranța publicului va fi îmbunătățită doar dacă sistemul de sănătate și de îngrijire va utiliza mai bine datele. Am văzut deja cum analiza datelor pacienților privind rezultatele maternității a îmbunătățit îngrijirea mamelor și a bebelușilor. Un schimb mai mare de informații despre pacienți în sistemul de sănătate și de îngrijire va duce, fără îndoială, la îmbunătățirea și mai mult a siguranței pacienților, salvând în cele din urmă vieți”, a declarat ministrul pentru inovare, Lord Bethell.
Propuneri
Proiectul de strategie are mai multe propuneri pentru îmbunătățirea îngrijirii pacienților și a schimbului de date, printre care:
– plasarea pacienților în centrul abordării datelor privind sănătatea și îngrijirea lor, cu acces ușor la propriile dosare medicale;
– facilitarea accesului personalului din domeniul sănătății și al asistenței medicale la informațiile corecte;
– permiterea partajării proporționale a datelor în scopul sprijinirii sistemului de sănătate și de îngrijire;
– oferirea de date de înaltă calitate, oportune și transparente în domeniul asistenței sociale pentru adulți;
– modernizarea arhitecturii și a infrastructurii de date care stau la baza sistemului de sănătate și de îngrijire pentru a îmbunătăți standardele, a proteja datele și a face față riscurilor cibernetice;
– sprijinirea inovației în beneficiul pacienților și al personalului, cum ar fi abilitarea pacienților de a testa și de a monitoriza de la distanță modificările opiniei lor cu ajutorul unei aplicații și utilizarea inteligenței artificiale pentru a evalua datele din rapoartele lucrătorilor de la centrele de îngrijire;
– dezvoltarea de îmbunătățiri pentru a accelera accesul la date în timpul pandemiei, în cazul în care există un beneficiu clar pentru întregul sistem.
„De-a lungul pandemiei, am văzut exemple în care datele au îmbunătățit îngrijirea și au salvat vieți – de la viteza de dezvoltare a vaccinurilor până la descoperirea tratamentelor pentru COVID-19. Dacă dorim să continuăm să îmbunătățim îngrijirea, trebuie să transformăm modul în care folosim datele. Pacienții trebuie să fie proprietarii datelor lor, să aibă acces la datele lor și să aibă încredere în modul în care NHS le gestionează în numele lor. Strategia noastră duce această agendă cu fermitate mai departe și este o veste bună pentru pacienți, personal, cetățeni și pentru toți cei cărora le pasă de viitorul NHS”, a declarat Matthew Gould, directorul executiv al NHSX. Chestionarea publicului, care va avea loc în 2021, va fi utilizată pentru a informa modul în care oamenii ar dori să utilizeze și să aibă acces la datele lor, inclusiv prin colaborarea cu National Data Guardian, grupurile de pacienți și liderii de sistem.
Bogdan Guță
Sursa: https://www.healtheuropa.eu/uk-patients-to-have-greater-control-over-healthcare-data/109301/