Interviu cu dr. CRISTIAN BUȘOI, deputat de Timiș, membru în Comisia ENVI, Parlamentul European
În România nu se prea vorbește de echitate în sănătate și health promotion. În contextul crizei economice actuale, dar și al reformei sistemului de sănătate, cum credeți că ar trebui incluse aceste două aspecte în bugetul Sănătății și cum ar trebui să fie făcute prioritare? Care este situația la nivel european?
Echitatea este un principiu fundamental care ar trebui să se regăsească în toate politicile și strategiile în materie de Sănătate, cu atât mai mult cu cât, în România cel puțin, vorbim de un sistem de asigurări sociale de sănătate. La nivel european, integrarea Sănătății în toate politicile este o prioritate absolută, fiind un principiu consacrat în Tratatul privind funcționarea UE, care implică o coordonare între politicile de sănătate și alte domenii cu impact asupra sănătății. Acest principiu trebuie să se aplice și la nivel național, și local. De asemenea, promovarea sănătății trebuie să fie o opțiune strategică fundamentală, ținând cont de beneficiile acestei abordări pe termen mediu și lung și de necesitatea reducerii costurilor pentru tratare. Din păcate, România se află la coada clasamentului în UE, din acest punct de vedere, și nu pot decât să sper că actualul ministru al Sănătății, care a încercat în perioada 2006-2008 să susțină politicile de promovare a Sănătății, va găsi resursele necesare și în acest mandat.
Care sunt prioritățile ENVI în domeniul Sănătății pentru 2013-2014? Care sunt cele mai recente acțiuni ale dvs. în cadrul Comisiei?
În perioada 2013-2014 până la finalul mandatului actualului Parlament, în materie de Sănătate, Comisia ENVI își propune să ajungă la un acord cu Consiliul în privința unor dosare aflate în prezent în lucru. Printre acestea se numără Directiva privind transparența măsurilor care reglementează prețurile medicamentelor și de includere în sistemul de asigurări de sănătate, Regulamentul privind trialurile clinice aflat deocamdată în PE în prima lectură, revizuirea legislației privind dispozitivele medicale și Directiva privind produsele din tutun, aceasta din urmă fiind de o importanță capitală pentru combaterea fumatului în special în rândul tinerilor. De asemenea, Comisia a elaborat recent un raport privind perturbatorii endocrini, care sugerează adaptarea legislației referitoare la produsele care conțin astfel de perturbatori, chiar dacă acest lucru depășește orizontul 2014. Nu în ultimul rând, în lunile următoare, vom analiza planul de acțiune privind eSănătatea pentru perioada 2012-2020 pentru includerea soluțiilor IT în sistemul de sănătate la o scară cât mai largă.
Personal, am fost implicat activ ca raportor pentru aviz din partea Comisiei IMCO pentru Directiva privind transparența, respectiv pentru Regulamentul privind trialurile clinice, iar în perioada următoare voi urmări atent evoluția acestor dosare în ENVI. Aceste două dosare sunt fundamentale pentru a stimula cercetarea și inovația în medicină în perioada imediat următoare și pentru a oferi un acces mai larg pacienților europeni la medicamente inovatoare. Tot ca raportor pentru aviz, de această dată în Comisia ENVI, am solicitat o creștere a bugetului pentru cercetarea medicală în noul program-cadru pentru cercetare și inovare “Orizont 2020” (2014-2020) și am declarat prioritare cercetarea și inovația în domeniul bolilor cronice și al medicinii personalizate, de care vom avea nevoie.
Se discută la nivel mondial, și mai puțin în România, despre…
Pentru articolul integral vă invităm să citiți ediția tipărită din luna iunie a revistei Politici de sănătate!