Activitatea noului Birou Executiv al Colegiului Medicilor din București (CMB) a început la câteva zile după încheierea și validarea alegerilor din decembrie 2015. După preluarea mandatului, noua conducere și-a structurat activitatea și și-a stabilit prioritățile, concentrându-se pe următoarele obiective principale – controlul și supravegherea exercitării profesiei de medic și apărarea intereselor medicilor, a statutului medicului și a prestigiului profesiei. Trebuie făcută o diferență clară între atribuțiile Colegiului și specificul activității unei organizații sindicale, susține prof. univ. dr. Cătălina Poiană, președintele CMB, prorector UMF „Carol Davila”, șeful Disciplinei de Endocrinologie „C. I. Parhon” și prim-vicepreședinte al Societății Române de Endocrinologie.
Care sunt principalele direcții pe care le veți urma anul acesta?
În primele două-trei luni, am identificat ca probleme la CMB în primul rând pe cele legate de comunicare. Nu sunt genul de om care să critice, care să spună că nimic nu a fost bine, niciodată nu am fost un medic care să spună pacientului că medicul anterior a greșit și că nu a făcut nimic bine. Chiar dacă identifici o greșeală, trebuie să ai înțelepciunea necesară să spui „da, este loc și de mai bine, haideți să vedem ce putem face de acum încolo”. Am învățat în 30 de ani de meserie că lucrul cel mai important este să privești înainte și, din când în când, este adevărat, trebuie să-ți faci un bilanț, dar dacă în permanență rămâi în trecut, nu vei putea progresa.
Printre acțiunile pe care le vom urma se numără regândirea pregătirii profesionale a medicilor prin prisma nevoilor reale pe care le au medicii, pe diverse specialități. În acest sens, considerăm că întărirea colaborării cu societățile profesionale științifice este extrem de importantă. De exemplu, vrem ca la conferința anuală a Colegiului să punem accentul pe nevoile medicilor. Anul acesta, conferința va fi organizată la începutul lunii mai și va fi structurată pe o serie de domenii de interes, în primul rând pentru medicii de familie, care au, poate, un acces mai mic la unele informații. Vom avea două sesiuni noi, una bazată pe comunicarea medic-pacient, deoarece noi considerăm că foarte multe dintre situațiile conflictuale care apar sunt legate de un deficit al comunicării. A doua sesiune va fi dedicată specialităților, fie specialități medicale, fie chirurgicale. De asemenea, vrem să organizăm un curs de jurisdicție, pentru ca medicii să vadă exact cum funcționează activitatea departamentului de jurisdicție, pentru a evita confuziile care există permanent între acest departament și departamentul de disciplină și care nasc frustrări cumplite. La un moment dat, Colegiul este văzut ca un justițiar, deși el nu face altceva decât să protejeze pacientul și să apere, în același timp, interesele medicului. Dacă medicii și oamenii înțeleg care este circuitul dosarelor de culpă medicală și cum sunt acestea analizate și rezolvate, reprezintă un câștig pentru ambele părți. Deci, vorbim în primul rând de calitatea actului medical care se realizează prin pregătirea profesională și prin organizarea educației medicale continue, iar în al doilea rând, de aspectul legal al profesiei, prin activitatea de jurisdicție, dar și de avizări și acreditări, astfel încât activitatea medicală să se desfășoare în condițiile prevăzute de legislația în vigoare.
Legat de apărarea intereselor medicilor, înțeleg că CMB va reacționa mult mai prompt atunci când apar diverse probleme?
Într-adevăr. Departamentul de imagine trebuie să pună în valoare medicii care au rezultate deosebite și să lanseze către media o serie întreagă de teme care trebuie discutate atunci când intervin diverse evenimente în lumea medicală. Este foarte important ca noi să venim în întâmpinarea acestor evenimente organizând o conferință de presă cu personalități marcante din domeniul respectiv, care să clarifice problemele și să ofere informații avizate. Totodată, ne propunem să realizăm o serie de sondaje de opinie pentru a vedea în primul rând care sunt așteptările medicilor de la noi, dar și felul în care medicii percep activitatea Colegiului, pentru a ști unde ne situăm și ce ne propunem să facem.
În acest fel, Colegiul va deveni mai vizibil…
Exact. Ați pus punctul pe i. În ședința Consiliului CMB, atunci când s-a ales președintele Colegiului și Biroul Executiv, fiecare candidat a trebuit să țină un mic discurs, iar eu am vorbit foarte puțin și am spus un singur lucru – că poate cea mai mare problemă pe care o are Colegiul Medicilor din București este aderența medicilor. Faptul că prezența la vot a fost de 7-8% este, poate, o modalitate prin care medicii ne sancționează. Astfel, mi-am propus un singur obiectiv, să cresc această prezență la vot la noile alegeri și dacă voi dubla sau voi tripla această cifră, consider că nu am stat degeaba la conducerea Colegiului.
Creșterea vizibilității Colegiului și a aderenței medicilor la Colegiul lor nu se pot realiza decât printr-o mai bună comunicare. Genul acesta de comunicare presupune o serie întreagă de acțiuni, pentru care am stabilit și un calendar. Pe de o parte, sunt unele probleme care țin de comunicarea internă și ne propunem să analizăm situația actuală și să stabilim exact fluxurile de comunicare, și să realizăm un ghid de proceduri care trebuie urmat. Pe de altă parte, avem relația cu medicii, pe care vrem să o îmbunătățim printr-o comunicare mai eficientă. Acest lucru presupune foarte multe acțiuni pe care ni le propunem ca obiective pe termene scurt, mediu și lung.
Ne puteți da un exemplu de măsuri pe termen scurt?
Lucrăm la schimbarea site-ului, care va fi gata în curând. Pe lângă faptul că va fi mult mai prietenos, ne propunem să-l facem și mult mai interactiv, să devină un forum de dezbatere prin care medicii să-și spună problemele în timp real, iar noi să încercăm să oferim soluțiile necesare. Vrem să arătăm medicilor că suntem partenerii lor și am să vă dau un exemplu minor. Este foarte simplu să anunți medicul că luna următoare îi va expira avizul de liberă practică. Foarte puțini dintre noi stăm să verificăm acest lucru, iar dacă ai primi o avertizare foarte simplă pe site, pe sms, pe e-mail că luna viitoare îți expiră avizul de liberă practică, ai avea suficient timp să-ți aduci dovezile de educație medicală continuă, să-ți reînnoiești asigurarea de malpraxis și să vii cu documentele în timp util. În acest fel, medicii nu ar mai veni cu actele necesare în ultimul moment, oamenii nu ar mai lucra sub presiune. De asemenea, vrem să creăm o secțiune privată a membrilor, ca fiecare să aibă un username și o parolă și în care fiecare să-și actualizeze pe propria răspundere datele, în care să-și încarce dovezile pe baza cărora se calculează orele de educație medicală continuă.
Pe de altă parte, ne propunem să avem din ce în ce mai multe întâlniri cu medicii, să organizăm așa-zisele Zile ale Ușilor Deschise în cadrul cărora, pe diverse probleme de interes, să răspundem punctual medicilor. Vrem să implicăm mult mai mult medicii în viața Colegiului. Ei trebuie să fie parte activă din Colegiu și, cu cât vor fi mai activ implicați în activitatea Colegiului, cu atât va fi mai ușor pentru toată lumea.
Am învățat în 30 de ani de meserie că lucrul cel mai important este să privești înainte și, din când în când, este adevărat, trebuie să-ți faci un bilanț, dar dacă în permanență rămâi în trecut, nu vei putea progresa.
Creșterea vizibilității Colegiului și a aderenței medicilor la Colegiul lor nu se pot realiza decât printr-o mai bună comunicare. Genul acesta de comunicare presupune o serie întreagă de acțiuni, pentru care am stabilit și un calendar.
Lucrăm la schimbarea site-ului, care va fi gata în curând. Pe lângă faptul că va fi mult mai prietenos, ne propunem să-l facem și mult mai interactiv, să devină un forum de dezbatere prin care medicii să-și spună problemele în timp real, iar noi să încercăm să oferim soluțiile necesare. Vrem să arătăm medicilor că suntem partenerii lor.
Mirabela Viașu