Normele metodologice privind utilizarea și completarea Dosarului Electronic de Sănătate (DES) al pacientului au fost aprobate de Guvern. Potrivit documentului, inițializarea dosarului se face la cererea pacientul de orice medic care deține o semnătură electronică calificată. Odată lansat, dosarul va cuprinde istoricul medical al pacientului începând cu anul 2010, anul din care există Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI).
Până în prezent, peste 3,8 milioane de pacienți și-au inițializat Dosarul Electronic de Sănătate, la care au participat cu informații mai mult de 6.200 de medici, anunță reprezentanții Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS). Procesul de inițializare a unui dosar durează aproximativ un minut.
“Dosarul Electronic de Sănătate este un instrument care va aduce beneficii atat pacientului, cât şi sistemului de sănătate din România. Medicul va pune un diagnostic mult mai rapid şi mai precis consultând acest dosar şi nefiind nevoit să se bazeze doar pe ceea ce îi relatează pacientul. De asemenea, se vor putea evita cheltuielile din sistem pentru plata dublelor investigaţii. Atunci când medicul va vedea în dosarul pacientului că acesta a efectuat de curând setul de analize pe care voia să i-l prescrie, acesta va recomanda investigaţii suplimentare sau mai amănunţite, necesare pentru punerea unui diagnostic cât mai precis. Banii economisiţi astfel, vor fi utilizaţi în sistem pentru servicii medicale de care pacientul are cu adevărat nevoie”, a declarat Vasile Ciurchea, preşedintele CNAS.
În ceea ce privește siguranța datelor, pacientul este singa persoană care poate accesa dosarul de oriunde dorește și ori de câte ori dorește, cu ajutorul unor parole pe care le va primi de la medicul care i-a încărcat datele din SIUI. Concret, pacientul va putea să vadă cine i-a accesat dosarul, ora, ziua şi IP-ul calculatorului de pe care s-a făcut acest lucru.
Informaţiile din dosarul electronic de sănătate sunt structurate în cinci module, din care unul poat fi accesat de medici fără acordul pacientului. Este vorba despre modulul “sumar de urgență”, care cuprinde informații ca RH-ul, grupa sanguină, alergiile la anumite medicamente, bolile de care suferă, precum şi orice alte informaţii vitale, necesare medicilor pentru a lua rapid deciziile corecte privind acordarea serviciilor medicale de urgență. Celelalte module vor putea fi accesate de medici numai cu acordul pacienților: “Istoric medical”, “Antecedente declarate de pacient”, “Documente medicale” şi “Date personale”.
Dosarul Electronic de Sănătate va fi implementat până în luna decembrie 2015 și reprezintă o componentă a Platformei Informatice a Asigurărilor de Sănătate. DES cuprinde informaţii medicale despre pacient, adunate la nivel naţional de la toţi furnizorii de servicii medicale cu care pacientul a intrat în contact.
Sursa: www.cnas.ro
Mirabela Viașu