Dr. Cornelia Scarlatescu, vicepreședinte EHINST România
Dezvoltarea asigurărilor private de sănătate, adesea considerată a fi strâns legată de reforma sistemului sanitar, a cunoscut în ultimii ani o evoluție sinuoasă, marcată de ezitări, tentative timide de câștigare a pieței și, de cele mai multe ori, deși în centrul dezbaterilor profesionale, a fost privită cu neîncredere chiar de cei în măsură să ia decizii în domeniu.
Este adevărat că reforma sistemului de sănătate, eterna saga a programelor de guvernare din ultimii 23 ani, a fost adesea percepută ca o Fata Morgana, deși mereu schițată, de fiecare dată după alte modele din străinătate, în funcție probabil de experiența sau sursele de inspirație ale decidenților, conturată, evaluată, niciodată nu a reușit să devină concretă în planurile guvernanților. Ca un puzzle din care mereu lipseau sau nu se potriveau câteva piese.
Rezultatele acestor politici tergiversante nu au întârziat să apară: subfinanțarea sistemelor de sănătate, scăderea dramatică a calității și a complexității actului medical și exodul fără precedent al specialiștilor fie în sistemul privat, fie, majoritar, în străinătate. Explozia indicatorilor de morbiditate și mortalitate a făcut din România cap de listă în multe din statisticile de sănătate ale Europei.
De multe ori, nu bunăvoința ne-a lipsit. Din perspectivele și fotoliile lor, jucătorii sistemului sanitar au încercat să dezvolte pe cont propriu segmentul care le revenea, în funcție de oportunitățile și circumstanțele de moment. Însă lipsa unei viziuni de ansamblu, a unei strategii pe termen mediu și lung, a unui parteneriat ferm și extins, cuprinzând toți jucătorii implicați, a dus la evoluții atipice, dezechilibrate sau neadaptate nevoilor pacienților români.
De multe ori, dezbaterile sau consultările interdisciplinare sau între diverșii parteneri de dialog se loveau de lipsa cunoștințelor de bază sau aprofundate, specifice managementului unui sistem privat de asigurări de sănătate. Atât din partea celor care dețineau controlul politic, cât și din partea reprezentanților companiilor de asigurări, nefamiliarizați cu toate aspectele și operațiunile specifice unui business de proporții, la nivel occidental, în discuție fiind sistemele de asigurări de sănătate olandeze, belgiene etc. Lipsa specialiștilor în asigurări de sănătate, politici de sănătate, administrare sau health economics a dus adesea la blocarea reformării sistemului sau la dependența firmelor de asigurări de knowhow –ul și produsele furnizorilor de servicii medicale privați.
Companiile de asigurări se erijează astfel în agenți de promovare și vânzare ai serviciilor clinicilor medicale. Experiența colaborării între Medicover și Aviva nu a fost însă una relevantă sau de succes pentru piață, ca să vorbim doar de trecut. Clinicile private care au cunoscut o dezvoltare impetuoasă în contextul dat au nevoie de portofolii de clienți și de un marketing intensiv, ceea ce companiile de asigurări le pot oferi. La rândul lor, companiile de asigurări își majorează cifra de afaceri, dar nu și profitabilitatea sau controlul acestui tip de asigurări de tip abonament.
Creșterea de 44% din 2012 până la valoarea de 17, 4 milioane de euro a asigurărilor private de sănătate ar putea fi impresionantă dacă nu am avea în vedere cifra absolută care plasează asigurările private de sănătate la un nivel insignifiant în contextul totalului cifrei de afaceri a pieței de asigurări din România.
Deci care ar fi soluțiile imediate? În opinia specialiștilor din străinătate, informarea și formarea în domeniul asigurărilor și administrării serviciilor de sănătate este esențială pentru toți cei care iau decizii în domeniu, dar și pentru cei care vor administra în contextul reformei de sănătate milioane de polițe, sute de milioane de servicii medicale fără erori. Pentru că orice eroare în acest domeniu ar putea costa viața oamenilor sau solvabilitatea firmei de asigurări. Sunt cunoscute cazuri ale unor reputate firme de asigurări care au avut pierderi uriașe în domeniul asigurărilor de sănătate pentru că specialiștii lor nu au putut administra și controla adecvat daunele survenite și riscurile asumate.
De aceea, unul din obiectivele EHINST România este promovarea unor programe de formare profesională la cele mai înalte standarde existente la ora actuală, astfel încât accesul la cunoașterea extinsă, dar și de profunzime a acestor aspecte să conducă la înțelegerea completă atât a tabloului general de organizare a unei companii de asigurări de sănătate, cât și la evaluările specifice ale riscului, conceperea de produse de asigurare adecvate, administrarea complexă a serviciilor medicale integrate pentru asigurați și managementul riscului. Cunoștințele și practica medicală sau cele de asigurări sunt importante, dar nu suficiente, deoarece asigurările de sănătate în sine constituie o specializare complexă care îmbină, la un alt nivel de expertiză și operare, experiențele respective.
În Occident, cursurile în domeniu sunt structurate pe categorii și niveluri de înțelegere sau de interes.
Cuprind cursuri de Healthcare Management, Managementul rețelei de furnizori de servicii de sănătate, Management medical, Fundamentele asigurărilor de sănătate, Modul avansat de asigurări de sănătate, Administrarea asigurărilor de sănătate și customer services, cursuri specializate de underwriting, administrare sau daune în asigurări de sănătate, cursuri pentru planurile de asigurări stomatologice, programe de profilaxie și wellness, cursuri referitoare la frauda în asigurări, cursuri pentru politici și strategii de sănătate, curs pentru managementul call center-ului, case management, risc management, managementul bolilor, managementul calității serviciilor, utilisation management, cursuri pentru aprofundarea aspectelor legislative sau economice în domeniul medical, cursuri actuariale , pentru specialiștii în IT sau pentru consultanții în vânzări.
Înțelegerea acestor noțiuni necesită ani de formare profesională, astfel încât…..
Pentru articolul integral vă invităm să citiți ediția tipărită din luna iunie a Politici de sănătate!