Conceptul de Navigator de pacienți este unul relativ nou în România, cu toate că această meserie este recunoscută la nivel internațional de peste 30 de ani, datorită contribuției esențiale pe care acești facilitatori o aduc la îmbunătățirea îngrijirii pacienților. Începând cu acest an universitar, Universitatea din București pune la dispoziție câteva programe postuniversitare din sfera biomedicală, printre care unul de Navigatori de pacienți la Facultatea de Biologie, explică conf. dr. Bianca Gălățeanu, responsabil cu acest program, prodecan pentru activitatea științifică, relația cu mediul economic, raportări și evaluări, asigurarea calității și digitalizare /informatizare în cadrul Facultății de Biologie.
Universitatea din București organizează în Facultatea de Biologie, începând cu anul universitar 2024/2025, un Program Postuniversitar de Navigator de Pacienți. Ce sunt navigatorii de pacienți? Cât de cunoscută este această meserie în România?
Navigatorii de pacienți sunt profesioniști care ajută pacienții să parcurgă traseul complex al sistemului de sănătate, oferind suport în navigarea birocrației, ușurând accesul la resurse medicale și sociale și asigurându-se că pacienții înțeleg planul de tratament și își pot gestiona sănătatea într-un mod optim. În România, această meserie este încă la început, fiind relativ necunoscută. Totuși, odată cu creșterea complexității serviciilor medicale și a necesității de a asigura un tratament centrat pe pacient, rolul navigatorilor de pacienți devine din ce în ce mai relevant.
În acest context și, totodată, și din prisma inițiativei OncoHub, am propus și acreditat în Facultatea de Biologie a Universității din București, un program postuniversitar de navigatori de pacienți care se va derula începând cu anul universitar 2024/2025, în parteneriat cu Universitatea de Medicină și Farmacie “Carol Davila” din București și unități medicale private. Le mulțumesc, pe această cale, celor care m-au susținut și au făcut posibilă înființarea și acreditarea programului.
Cum se va desfășura acest program postuniversitar? Care sunt condițiile de înscriere?
Conform standardului ocupațional pentru meseria de Navigator de pacienți (cod COR 226922), cursul de formare cuprinde 180 de ore de pregătire dintre care 60 ore de teorie și 120 ore de practică. Aceste ore vor fi distribuite pe parcursul a 9 săptămâni și se vor desfășura preponderent online, dar și fizic, la sediul Facultății de Biologie și în cadrul unui campus medical privat. Pentru anul universitar 2024/2025, punem la dispoziție 3 serii de cursuri a câte 9 săptămâni fiecare, cu începere în următoarele date: 18.10.2024, 10.02.2025 și respectiv, 10.06.2025.
Pentru înscriere sunt necesare următoarele documente: diploma de licență (orice domeniu), dovada vechimii în muncă (minimum 5 ani vechime în muncă sau minimum 2 ani în sistemul sanitar), aviz psihologic și dovada plății taxei de înscriere în valoare de 100 lei. Criteriul de admitere este 100% nota de la examenul de licență. Taxa de școlarizare este de 5.900 lei. Cursurile se vor ține cu un număr minim de 15 participanți/serie, iar calendarul înscrierilor/admiterii poate fi consultat fie pe www.bio.unibuc.ro, fie pe pagina de Facebook Postuniversitar Navigator de pacienți.
Navigatorii de pacienți necesită un set de aptitudini speciale (cunoștințe medicale, psihologice, o bună cunoaștere a sistemului sanitar). Cum se vor acoperi aceste necesități în cadrul programului?
Navigatorul este persoana de legătură între medicul curant și pacient, împreună formând o echipă al cărei scop este vindecarea, sau, atunci când nu mai este posibil, prelungirea vieții sau ameliorarea stării pacientului. Navigatorul este cel care îi poate explica pacientului, pe înțelesul lui, rezultate ale analizelor, variante de tratament, posibile efecte negative ale fiecărei opțiuni, etapele tratamentului, periodicitatea curelor. Competențele profesionale specifice meseriei de navigatorilor de pacienți ce vor fi dobândite de cursanții programului sunt următoarele:
- Rolul navigatorului de pacienți în contextul statisticilor medicale la nivel național.
- Utilizarea terminologiei de specialitate privind bolile cronice rare hematologice și oncologice.
- Colaborarea cu personalul medical.
- Analizarea rezultatelor investigațiilor specifice fiecărui tip de boală.
- Analizarea cazurilor medicale în vederea asigurării unei priviri complexe de ansamblu asupra situațiilor medicale ale pacientului.
- Comunicarea și inter-relaționarea cu pacientul și aparținătorii.
- Drepturile pacienților în contextul diagnosticului primit.
- Aplicarea instrumentelor de autoreglare și menținere a stării de echilibru emoțional.
Aceste competențe vor fi dobândite în cadrul cursului nostru prin parcurgerea următoarelor discipline: 1) Rolul navigatorului de pacienți; 2) Terminologie medicală de specialitate; 3) Comunicare și Colaborare Interprofesională în Sistemul de Sănătate; 4) Managementul Cazurilor Medicale și Interpretarea Datelor Clinice și 5) Managementul psihologic al pacientului si tehnici de autoreglare.
Formatorii care vor susține aceste cursuri sunt Alina Comănescu (navigator de pacienți), cadre didactice din Universitatea din București: alături de mine, vor mai participa dr. Ariana Hudiță (biochimist) și lect. dr. Claudiu Papasteri (psiholog clinician), dar și cadre didactice din Universitatea de Medicină și Farmacie “Carol Davila” din București: prof. dr. Octav Ginghină și as. univ. dr. Răzvan Iosifescu (chirurgie oncologică), prof. dr. George Traian Alexandru Burcea-Dragomiroiu (farmacist, specialist studii clinice), lect. dr. Theodor Voiosu și as. univ. dr. Andrei Voiosu (gastroenterologie).
Care sunt perspectivele în carieră ale acestor absolvenți?
După finalizarea acestui program postuniversitar, absolvenții vor avea multiple oportunități de angajare în spitale, clinici, centre de îngrijire, organizații non-guvernamentale sau chiar în cadrul unor companii de asigurări de sănătate, unde vor juca un rol esențial în îmbunătățirea calității îngrijirilor oferite pacienților. Pe lângă perspectivele de angajare, cariera de navigator de pacienți poate fi dezvoltată și în mod independent prin colaborarea directă cu pacienții și medici, clinici, spitale și centre de recuperare.
În cazul unui pacient diagnosticat cu o boală gravă, care trebuie să consulte mai mulți medici și să urmeze diverse planuri de tratament, navigatorul joacă un rol crucial. Acesta centralizează informațiile relevante, cunoaște expertiza disponibilă pe piață, locațiile potrivite și soluțiile tehnologice adecvate, facilitând astfel orientarea pacienților în sistemul medical. Având o educație medicală, o cunoaștere profundă a sistemului sanitar și o rețea extinsă de contacte, navigatorul de pacienți devine un ghid, o busolă pentru pacienți.
Prin introducerea acestui program postuniversitar, Facultatea de Biologie din cadrul Universității din București se alătură demersurilor internaționale de profesionalizare a rolului de navigator de pacienți, contribuind la îmbunătățirea semnificativă a experienței pacienților în România.
Valentina Grigore