Politici de Sanatate

Modalitatea de calcul a prețului la medicamente – regândită

22 iulie
09:52 2015
Modalitatea de calcul a prețului la medicamente – regândită

Interviu cu Mihaela Udrea, director Direcția Politică a Medicamentului și a Dispozitivelor Medicale din cadrul Ministerului Sănătății

De la 1 iulie, în România au intrat în vigoare două cataloage privind prețurile la medicamente: Catalogul Național Public, prin care sunt aprobate prețurile maximale, cu amănuntul, ale medicamentelor comercializate în unitățile farmaceutice sau spitalicești care nu au relație contractuală cu CNAS, deci acele medicamente nu sunt rambursate din Fondul Național Unic de Asigurări Sociale de Sănătate (FNUASS), și CANAMED, catalog care cuprinde medicamentele comercializate în sistemul de rambursare, deci prin unitățile farmaceutice și spitalicești care au relație contractuală cu CNAS. Au fost analizate și calculate prețurile pentru 1.800 de medicamente inovative și 3.800 de medicamente generice. Aproximativ 900 de produse originale și generice au fost retrase deoarece companiile nu au depus documentația pentru obținerea prețului. La toate acestea există, însă, alternativă terapeutică, explică reprezentanții Ministerului Sănătății.

De ce s-au creat două cataloage?

Decizia a fost luată în urma discuțiilor cu reprezentanții producătorilor de medicamente inovatoare și generice. Atât ARPIM, cât și APMGR au solicitat existența celor două cataloage. Practic, Catalogul Național Public s-a creat pentru că producătorii ne-au spus că nu mai pot să vândă în România pentru că în momentul în care catalogul nostru, cu prețul minim european, este vizibil, companiile-mamă vor spune că nu mai sunt de acord să vândă în România, deoarece asta înseamnă să scadă prețurile și în celelalte țări, fapt care ar conduce la o scădere foarte mare pe volumele din țările respective.

De ce s-a întârzit finalizarea celor două cataloage?

Nu s-a întârziat. Ideea este în felul următor: în momentul în care se începe revizuirea prețurilor, există două etape. Asta nu s-a înțeles de la început și toată lumea a avut impresia că apăsăm pe un buton și avem prețul la medicament. Mi-ar fi plăcut foarte mult să ajungem la o astfel de tehnică. Dacă vă uitați în prevederile Ordinului 75, o să constatați că pentru medicamentele originale, inovative, avem un coș de 12 țări, din care noi luăm prețul existent pe formă farmaceutică, cea mai apropiată de România, pentru care calcuăm prețul medicamentului respectiv. În situația în care nu avem aceeași formă farmaceutică, se aduce la prețul pe unitate terapeutică și apoi se înmulțește cu numărul de unități terapeutice pe ambalajul din România și se obține prețul final. Deci, după ce am reușit să facem verificarea pentru cele 1.800 de produse inovative, le-am pus într-o listă pentru a fi referențiate pentru generice. Medicamentele generice au dublă referențiere, au coșul din cele 12 țări și 65% din prețul inovativului, deci dacă nu aveam primul pas finalizat, nu puteam să calculăm prețul la medicamentul generic. După ce am definitivat prețul inovativelor, am intrat pe calcul la prețul genericelor și, bineînțeles, acolo am avut două sisteme de referențiere. A fost un proces transparent, pentru ca toate companiile deținătoare de APP sau reprezentanții acestora care au medicamente și comercializează medicamente generice în România să fie în cunoștință de cauză și să poată contesta prețul medicamentului pe care noi l-am calculat.

Care este diferența de preț dintre cele două liste?

În medie, aș putea spune că suntem undeva la 10% ca economie, dar economie procentuală, nu ponderat cu volumul. Noi ne dorim să funcționăm cât mai puțin cu cele două cataloage și, din această cauză, se va începe gândirea unui nou sistem și a unei noi modalități de calcul al prețului la medicamente, împreună cu producătorii și cu distribuitorii de medicamente, reprezentanții Colegiului Farmaciștilor. În momentul în care schimbăm modalitatea de calcul, trebuie să nu mai gândim secvențial ce se întâmplă cu prețul medicamentului, pentru că dacă nu vom mai merge pe minimul european, atunci cu siguranță prețul va crește, iar noi nu ne dorim ca pacientul român să plătească mai mult decât plătește acum și nici ca în sistemul de rambursare să plătim mai mult.

Am înțeles că se dorește introducerea modului de calcul al prețului la medicamente în Legea Sănătății 95…

Exact la aceasta mă refeream mai devreme. Intenția actualei conduceri a Ministerului Sănătății este ca prevederile generale, modalitatea de calcul a prețului la medicamente să se statueze printr-o lege care să fie aprobată de Parlament, iar detaliile tehnice și modalitatea efectivă de calcul, de aprobare, să fie la nivel de ordin de ministru.

O întrebare la care mulți așteaptă un răspuns: oare câte dintre medicamentele disponibile în acest moment pe piață vor mai fi disponibile și anul viitor, având în vedere reducerea prețului la medicamente?

Tocmai de aceea v-am spus că nu trebuie să privim secvențial. Un exemplu negativ în acest sens este situația din Olanda, când s-a diminuat prețul și producătorii au putut să dezvolte medicamentul, dar nu mai aveau modalitatea de a-l distribui și de a-l oferi pacientului. Noi nu ne dorim să ajungem în această situație și atunci trebuie, așa cum a cerut Asociația Distribuitorilor și Retailerilor Farmaceutici, precum și Colegiul Farmaciștilor, să găsim o modalitate de încurajare a consumului de medicamente ieftine, care, în general, sunt medicamente generice și sunt produse în România. Pentru acest lucru, fie punem o parte fixă pe cutie pentru adaos și distribuție și un procent din vânzare, fie se găsește o altă modalitate de calcul al prețului final, prin care însă pacientul să nu plătească mai mult și nici FNUASS să nu suporte mai mult.

Mirabela Viașu

 

Alte articole

TOP

revista politici de sanatate

revista politici de sanatate-Republica Moldova

OncoGen

Abonează-te la newsletter

:
: