![„Mi-aş fi dorit să spun că nu le lipseşte nimic pacienţilor noştri”](https://www.politicidesanatate.ro/wp-content/uploads/2015/10/Carmen-Orban-150x150-250x250_c.jpg)
Institutul Clinic Fundeni împlineşte anul acesta 56 de ani de funcţionare. Practic, o viaţă de om pusă în slujba pacienţilor din toată ţara, prin calitatea actului medical, procedurile chirurgicale realizate în premieră naţională şi, mai ales, prin dăruirea specialiştilor săi, recunoscuţi la nivel internaţional. Unitatea tratează în fiecare lună aproximativ 15.000 de pacienţi, din care 70% sunt din provincie, iar în ciuda greutăţilor administrative şi financiare, reuşeşte să ofere servicii medicale de top, comparabile cu cele din marile capitale europene, ne-a mărturisit conf. univ. dr. Carmen Orban, managerul celei mai mari unităţi medicale din România.
Ce pregătiţi cu ocazia Zilelor Institutului Clinic Fundeni?
Pentru noi, 1 octombrie este o zi festivă şi sper să reuşim să dăm drumul la un birou interactiv al asociaţiilor de pacienţi, care va fi în holul central al Institutului. Practic, va fi open space, iar toate asociaţiile de pacienţi vor avea ocazia să vină, într-un anumit interval orar pe care şi-l vor putea stabili singure, să discute cu pacienţii internaţi în spital, să le afle nevoile, problemele, să facă un triaj al tuturor acestor informaţii şi să vină cu acele informaţii la noi. Astfel, ştiind exact care sunt nevoile şi problemele, vom putea creşte calitatea actului medical, oferind servicii mai bune. A ne face că nu sunt probleme este greşit, nu există loc în care să nu fie anumite probleme, important este să le descoperi.
A doua mare surpriză este că vrem ca atât pacienţii, cât şi aparţinătorii să beneficieze de asistenţă psihologică. De multe ori, degeaba actul medical este corect, degeaba medicul face tot ce poate, dacă anumite familii distrug tot acest efort. Astfel, aparţinătorii trebuie să aibă acces la asistenţă psihologică, să ştie cum să discute cu pacientul, cum să-l susţină şi să-l ajute.
Şi cel mai greu lucru pe care îmi doresc să-l fac şi care, recunosc, este preluat din afara ţării, este ca familiile copiilor aflaţi în suferinţă, care au avut o experienţă medicală şi care au beneficiat de asistenţă medicală la noi în spital, care au locuit şi trăit cu noi multă vreme să interacţioneze şi să ajute alte familii aflate în situaţii similare. Să informeze şi să educe familiile cum să se comporte cu copilul lor, să le spună ce îi aşteaptă, ce au de făcut pe viitor.
Referitor la probleme, a apărut un articol referitor la igiena dintr-o toaletă de la parterul clădirii…
Da, există o singură toaletă, iar fluxul de persoane – pacienţi, aparţinători, rezidenţi, studenţi – este imens. Noi asigurăm hârtie, săpun şi schimbăm robineţii şi capacele, însă mereu sunt distruse. A fost una dintre preocupările mele şi de aceea noi igienizăm tot timpul, iar cheia stă la paznic. Este o soluţie de compromis.
În rest nu sunt probleme?
Am zugrăvit casa scării şi holul şi iarăşi sunt pătate, pentru că traficul este imens. Sunt mii de oameni care ne trec pragul zilnic. Vorbim de 11.000 -12.000 de pacienţi în fiecare lună, care beneficiază de internare în regim de spitalizare continuă sau de zi, iar media totală se ridică la 15.000 de pacienţi. Aceşti pacienţi vin cu aparţinători, adăugăm personalul nostru, studenţii, pacienţii de la CC Iliescu care beneficiază tot de toaletele noastre, deci este un trafic imens de persoane. Noi avem o preocupare permanentă pentru curăţenie, iar acest lucru se vede. Însă rulajul este foarte mare, iar clădirea este veche. Acum, suntem în plin şantier şi asta pentru că vrem să facem o cameră de primire a urgenţelor, un staţionar de pacienţi cronici, o sală de aşteptare pentru aparţinători şi birouri de internare, cu acces separat pentru medici. Va fi un circuit separat pentru medici, pentru urgenţe, şi unul pentru pacienţii cronici. Toate aceste spaţii vor fi dotate cu toalete corespunzătoare şi atunci, sper eu, problema se va rezolva.
Se fac foarte multe investiţii în Fundeni. De unde vă vin banii?
O mare parte din bani a venit de la Ministerul Sănătăţii, de la bugetul de stat, dar şi de la ONG-uri şi de la oameni de bine. Pe partea de pediatrie avem foarte multe asociaţii de pacienţi şi ONG-uri care ne susţin pentru orice este nevoie.
Sunt şi persoane mai cârcotaşe, care să spună că numai Fundeniul beneficiază de fonduri de la Minister?
Nu ştiu să existe astfel de persoane. Eu pot să spun că noi am făcut foarte multe cereri la Minister pentru aparatură, dotări, construcţii şi reabilitare pentru clădiri, care sunt vechi şi au nevoie de modernizare continuă. Ce pot să spun cu certitudine este că toate proiectele au fost analizate şi finalizate transparent. Pentru toate au existat proceduri legale.
Institutul Fundeni a fost descris ca un AKH al României. Credeţi că este bună această comparaţie?
Mă onorează comparaţia, dar suntem departe de acest lucru, pentru că nu avem aceleaşi condiţii hoteliere. De profesionişti nu am nimic de zis, sunt desăvârşiţi, iar actul medical, la fel. Ne străduim cu toţii, dar mai este mult de făcut şi nu cred că banii sunt problema, ci funcţionarea sistemului. Toţi spun că de când a fost introdus cardul de sănătate s-au economisit foarte mulţi bani. Eu pot să vă spun că, de când s-a introdus cardul, am depăşiri foarte mari la contractul cu casa de asigurări, ceea ce înseamnă că am foarte mulţi pacienţi care beneficiază de asistenţă medicală la noi în spital pentru care nu primesc bani. Este o realitate tristă şi vorbim de pacienţi care s-au plimbat prin alte spitale, înainte să fie transferaţi la noi. Celelalte spitale şi-au încasat banii de la casa de asigurări, iar eu nu. Noi ne depăşim des contractul cu casa. Există doar o lună sau două pe an în care suntem sub nivelul contractului, în funcţie de cum ne organizăm concediile sau curăţenia generală.
Având acest flux foarte mare de pacienţi, nu se poate ca pentru Fundeni să fie prelungită valoarea contractului?
Aşa ar trebui, dar exact cum spuneţi dvs., unii ar putea spune că Fundeniul primeşte foarte mulţi bani. Vă spun că toţi aceşti bani sunt justificaţi. Din contractul cu casa asigurăm inclusiv îngrijirea hectarelor de teren, mentenanţa, facturile de curent, utilităţile.
Mi-aş fi dorit să spun că nu le lipseşte nimic pacienţilor noştri, dar nu pot să spun acest lucru pentru că eu primesc o sumă de bani pentru un anumit număr de pacienţi şi tratez mult mai mulţi pacienţi. Astfel, eu realizez în plus servicii medicale pentru acei pacienţi care sunt în stare gravă şi pe care nu pot să-i refuz, pentru că noi suntem consideraţi un punct terminus. Sună urât, dar asta este realitatea, iar eu trebuie să îi primesc şi atunci, primindu-i, îi privez pe alţii de anumite lucruri pentru a mă încadra în bani.
Ştiind exact care sunt nevoile şi problemele, vom putea creşte calitatea actului medical, oferind servicii mai bune.
Eu pot să spun că noi am făcut foarte multe cereri la Minister pentru aparatură, dotări, construcţii şi reabilitare pentru clădiri, care sunt vechi şi au nevoie de modernizare continuă.
Pot să vă spun că, de când s-a introdus cardul, eu am depăşiri foarte mari la contractul cu casa de asigurări, ceea ce înseamnă că am foarte mulţi pacienţi care beneficiază de asistenţă medicală la noi în spital pentru care nu primesc bani.
Mirabela Viaşu