Politici de Sanatate

Medicina românească în era digitală

01 octombrie
09:55 2015
Medicina românească în era digitală

Interviu cu dr. Bogdan Pană, Deputy General Manager Medicover România

Colectarea și accesarea datelor medicale ale pacientului au devenit mai ușoare ca niciodată, cu ajutorul noilor tehnologii și sisteme informatice. Pe măsură ce tot mai mulți consumatori aleg să-și monitorizeze propriile informații medicale, iar în același timp dispozitivele precum smartphone-urile și ceasurile inteligente devin tot mai prezente, monitorizarea stării de sănătate prin tehnologii medicale inovatoare ar putea ajuta la dezvoltarea medicinei personalizate și la îmbunătățirea sistemelor de sănătate. În ceea ce privește țara noastră, lucrurile sunt ceva mai complicate.

Este medicina românească în pas cu lumea?

Când vorbim de medicină în România, trebuie să ţinem cont de disparităţile care ne înconjoară; vorbim de operaţii excepţionale, tehnologii de ultimă oră, spitale noi etc., dar şi de lipsa accesului la minimul de îngrijiri în anumite comunităţi. Dezvoltările ultimelor decade s-au făcut inegal: pe de o parte, a apărut sistemul privat de servicii medicale, care a adus investiţii importante în echipamente, facilităţi şi oameni, în oraşele mari, iar pe de altă parte, zonele rurale au suferit prin migraţia medicilor, atât către aglomerările urbane din ţară, cât şi în afara ei. Ceea ce ne-a lipsit şi ne lipseşte în continuare este viziunea pe termen lung la nivel de sistem şi, fără aceasta, nu avem încotro – trebuie să ajustăm permanent sistemul de sănătate, în funcţie de posibilităţile şi de provocările momentului.

Care ar fi lucrurile la zi, apropo de era digitală de care discutăm?

În primul rând este vorba de sistemul informatic  – aici s-a făcut un mare pas înainte la nivel naţional prin implementarea SIUI. Este adevărat că sistemul este perfectibil, că efortul de a lucra în acest sistem este mare şi că nu totul funcţionează perfect din prima zi, dar niciodată nu eşti suficient de pregătit pentru o astfel de schimbare. Ea e însă necesară. În Medicover folosim un sistem informatic integrat în toate operaţiunile din Europa şi facem asta de mai bine de zece ani. În acest fel pot fi gestionați sute de mii de pacienţi, fiecare cu specificul planului propriu, astfel încât în cabinetul medicului informaţiile sunt la dispoziţie în timp real. În plus, ataşat sistemului de gestiune se află dosarul medical electronic. Acesta dă posibilitatea portabilităţii datelor medicale, salvând atât timpul, cât şi costul repetării analizelor sau al explorărilor la fiecare vizită medicală.

Şi care este impactul la nivel de pacient?

La nivel de pacient, utilizarea unui astfel de sistem creează o obişnuinţă: de la clasica întrebare a medicului “Aveţi hârtiile la dumneavoastră?” am ajuns astăzi la expresia ”Am aici tot istoricul dumneavoastră”. Dincolo de confortul evident, este vorba de creşterea calităţii actului medical.

Medicover a fost prima companie care a introdus dosarul medical electronic încă din anul 2006, ceea ce înseamnă un istoric medical în baza căruia medicii pot recomanda tratamentul optim, în funcţie de particularităţile fiecărui caz.

Dar la nivel de sistem?

La nivel de sistem, se poate gestiona actul medical prin evidenţierea anumitor căi de tratament mai eficiente. Dar şi gestiunea costurilor prin ataşarea unor modele de analiză cost-beneficiu pe traseele clinice.

Este telemedicina o soluţie?

Nu telemedicina în sine este soluţia, ci abordările de comunicare online sunt cele care cresc satisfacţia pacientului. În final, pacientul doreşte interacţiunea direct cu medicul pentru a-şi asigura confortul şi siguranţa unui act medical bun pentru el. Ce nu doreşte sunt aşteptarea şi comunicarea greoaie. Bineînţeles că la nivelul performanţei actului medical, accesarea unei competenţe la distanţă este câteodată necesară. Dar posibilitatea accesării online a echipei medicale este cel mai uzitat lucru. Am sesizat o creştere exponenţială a utilizării dispozitivelor mobile în gestionarea programărilor şi a serviciilor utilizate în ultimii trei ani. Ceea ce diferenţiază jucătorii din zona medicală nu mai sunt doar diversitatea şi tipologia serviciilor oferite, cât apropierea faţă de consumator prin canale noi, la care să aibă acces oricând, la orice oră, la serviciile de care are nevoie.

Ce ne puteţi spune despre experienţa în Medicover?

Grupul suedez Medicover sărbătorește anul acesta 20 de ani de activitate, este cel mai mare furnizor de servicii medicale private din Europa Centrală şi de Est şi oferă servicii medicale integrate pacienţilor din 14 ţări: România, Polonia, Suedia, Turcia, Germania, Marea Britanie, Ungaria, Ucraina, Belarus, Bulgaria, Serbia, Georgia, Republica Moldova și Rusia. Suntem o companie multinaţională cu peste 11.000 de angajaţi, cu peste 6,5 milioane de pacienţi care utilizează serviciile medicale în cele 100 de clinici, 3 spitale, 80 de laboratoare şi peste 1.000 de parteneri. O asemenea dezvoltare s-a realizat numai datorită inovaţiei şi capacităţii de adaptare, în România Medicover fiind primul jucător străin de pe piaţa serviciilor medicale private. Aici s-au setat standardele în privat, s-au definit cerinţele unui act medical de calitate, conform unor protocoale internaţionale, şi am implementat un Sistem de Management Integrat, prin intermediul căruia oferim garanţia că serviciile noastre sunt sigure din punctul de vedere al calităţii.

Faţă de anul 2014, s-a dublat numărul de utilizatori din “mobile”, după ce, în noiembrie 2014, am fost primii care au realizat pe piaţa de servicii medicale din România o versiune “mobile” a site-ului medicover.ro. Aici se regăsesc toate informaţiile necesare: programul medicilor, adresele clinicilor, serviciile şi preţurile, dar şi informaţii utile care se pot regăsi în articolele medicale scrise chiar de medicii noştri. În plus, clienţii se pot programa mult mai repede apelând direct numărul de call center şi pot fi sunaţi înapoi prin funcţia „call back”. Feedback-ul pacienţilor a apărut imediat, iar solicitările de oferte sau detalii de pe terminalele “mobile” au crescut de peste cinci ori.

Daţi-ne un exemplu de dezvoltare tehnologică digitală.

Pasul următor a fost unul curajos, având în vedere experienţa magazinelor online disponibile în România. Am văzut aici un potenţial neexplorat – posibilitatea de a cumpăra servicii medicale sub formă de pachete sau oferte speciale, direct de pe site. Medicover Shop a oferit, pentru început, acces la 25 de pachete la preţuri promoţionale, cu plata online și cu posibilitatea de a cumpăra serviciile fie pentru cineva drag, fie pentru sine, simplu şi rapid. În prezent, sunt disponibile 120 de produse, iar pentru anul viitor estimez o creştere până la 300 de produse.

Medicover Shop este foarte uşor de accesat,în doar trei paşi simpli, pentru lansarea unei comenzi: adăugare în coş, comandă şi plată. Nu este necesară autentificarea, ceea ce oferă oricărui potenţial client posibilitatea de a cumpăra rapid un produs sau un pachet de servicii. După plata online, utilizatorul este contactat pentru efectuarea programării.

Ceea ce ne-a lipsit şi ne lipseşte în continuare este viziunea pe termen lung la nivel de sistem

În final, pacientul doreşte interacţiunea direct cu medicul pentru a-şi asigura confortul şi siguranţa unui act medical bun pentru el. Ce nu doreşte sunt aşteptarea şi comunicarea greoaie.

O asemenea dezvoltare s-a realizat numai datorită inovaţiei şi capacităţii de adaptare, în România Medicover fiind primul jucător străin de pe piaţa serviciilor medicale private.

Alte articole

TOP

revista politici de sanatate

revista politici de sanatate-Republica Moldova

OncoGen

Abonează-te la newsletter

:
: