„Sistemul de sănătate ar trebui să privească spre viitor, spre soluții prin care să putem oferi cea mai bună și cea mai extinsă asistență medicală celor care au cea mai mare nevoie de ea – indiferent de statutul de asigurat, de accesul la bani sau de locul în care locuiesc”, dr. Robert Baginski, director program de doctorat științe medicale pentru leadership în domeniul sănătății, Northeastern University.
Liderii se confruntă cu un mediu în continuă schimbare, complex și provocator. Pentru a conduce în mod eficient în lumea de astăzi, trebuie să își actualizeze înțelegerea și practica leadershipului pentru a face față noilor provocări cu care se confruntă din toate direcțiile la viteze amețitoare. Leadership 5.0, sau Next Generation Leadership, oferă un model nou care integrează și extinde generații anterioare de modele de leadership, încorporează cele mai bune practici anterioare ale acestora, asigură flexibilitatea necesară în contextul actual în continuă schimbare și permite o creștere pozitivă în cadrul unei evoluții organizaționale continue.
Leadership 5.0 în sectorul sănătate
Sănătatea digitală transformă furnizarea de servicii medicale în întreaga lume pentru a face față provocărilor în evoluție ale unei populații îmbătrânite cu o varietate de afecțiuni cronice. Transformarea digitală și inovarea disruptivă ilustrează o reorientare cuprinzătoare a sectorului, inclusiv a modelului său de organizare, datorită apariției tehnologiei digitale sub forma digitalizării produselor, serviciilor și proceselor. Produsele de sănătate digitală pot fi sub forma sănătății electronice (eHealth), a sănătății celulare (mHealth), a tehnologiei informației medicale, a telemedicinii. Toate aceste produse digitale, dacă nu pot fi aplicate acum și în viitor, vor provoca o perturbare digitală a serviciilor de sănătate tradiționale din spitale. În noul scenariu pentru domeniul Sănătate, Inteligența Artificială joacă, de asemenea, un rol important, deoarece sprijină flexibilitatea și influențează, în același timp, calitatea serviciilor.
Acest nou model va face ca managementul pacientului și relația medic-pacient să se bazeze pe sistemul de învățare automată, cu o interacțiune față-în-față minimă sau chiar inexistentă. Digitalizarea sistemului de sănătate și paradigma Big Data vor afecta pacienții, medicii, sistemele medicale dar și managementul asistenței medicale.
Implementarea serviciilor medicale în epoca actuală se confruntă cu provocări legate de eficacitate. Prin inovare, digitalizarea sistemului de sănătate devine soluția pentru a depăși aceste provocări. Cu toate acestea, deplasarea acestei tendințe ar putea provoca perturbări în întregul sistem de sănătate la începutul implementării sale. Este nevoie de o conducere bună și adaptivă. Viitorii lideri din domeniul sănătății ar trebui să fie inovatori, adaptabili și capabili să utilizeze noi strategii. Viitorii lideri ar trebui, de asemenea, să pună în aplicare strategii de conducere sub forma gândirii sistemice, a inteligenței contextuale și a strategiilor metacognitive.
Strategiile metacognitive sunt importante pentru ca liderii să conducă eficient. Acestea includ înțelegerea ideii cuiva și a elementelor și condițiilor care influențează această gândire. Competențele metacognitive sunt esențiale pentru a identifica și depăși potențialele provocări de raționament prin promovarea strategiilor de reflecție asupra propriei gândiri. Capacitatea de a învăța și de a se adapta rapid este tot mai importantă pe măsură ce contextul global devine din ce în ce mai instabil, incert, complex și ambiguu. Metacogniția este esențială și reprezintă un proces de învățare repetitivă constantă pentru un mediu VICA (volatilitate, incertitudine, complexitate și ambiguitate) în ritm rapid. Sănătatea digitală în viitor poate duce la servicii medicale mai eficiente. Cu toate acestea, interacțiunea umană trebuie să continue să existe.
de Bogdan Guță
Surse: www.graduate.northeastern.edu/resources/leadership-in-healthcare/