Interviu realizat de Maria Vasilescu
Cum au făcut autoritățile portugheze reforma în sănătate? Au existat „rețineri”? Cum au comunicat diferitele măsuri?
În aprilie 2011, drept rezultat al politicilor economice expansioniste, Portugalia s-a trezit îndatorată atât de mult până la punctul în care guvernul portughez nu a avut altă alternativă decât să ceară ajutor financiar de la Fondul Monetar Internațional, Banca Centrală Europeană și Comisia Europeană (alias Troika). Atunci, guvernul socialist aflat la putere a negociat cu Troika un memorandum de înțelegere ce stabilea un șablon al reformelor pentru țară în schimbul unui împrumut de 78 de miliarde de euro. După procesul de negociere, au avut loc alegeri generale și s-a format o nouă majoritate și un nou guvern de coaliție, cu Partidul Social Democrat și Partidul Democrat și de Centru Social fiind responsabile de implementarea reformelor specificate de Troika în memorandum. Numai în sectorul de sănătate publică, în ciuda indicatorilor buni atinși de către țara noastră în ultimele trei decenii, exista o datorie cumulată către furnizorii externi de peste 3 miliarde de euro. De aceea există un sentiment general că, pentru a asigura în continuare accesul cetățenilor noștri la servicii medicale naționale de calitate superioară, este nevoie de reforme structurale care să raționalizeze resursele mergând pe ideea de a face mai mult cu bani mai puțini. Acceptarea socială a acestor reforme se bazează în mare parte pe faptul că semenii mai vulnerabili și populația cu probleme financiare au fost protejați, prin politici specifice, în tot intervalul acestui proces de ajustare.
În țara dumneavoastră care este rolul medicilor generaliști? Care a fost reacția lor față de reformă, mai exact, prescripțiile electronice, telemedicina, îngrijirea la domiciliu etc.?
Serviciile medicale primare, bazate pe clinicile prezente în toată țara, formează fundația serviciului medical național. Astfel, rolul medicilor generaliști este acela de paznici ai sistemului național și de a asigura accesul la servicii medicale specializate. Aceasta este o măsură esențială pentru a garanta că aceia care au cea mai mare nevoie primesc un serviciu medical de cea mai înaltă calitate, în concordanță cu îndrumările clinice internaționale și naționale. Medicii generaliști portughezi s-au dovedit foarte deschiși în ceea ce privește reforma și au transformat rețetele electronice, telemedicina și alte inovații tehnologice în realitate disponibilă oricărui cetățean portughez. De aceea, datorită rolului lor important în reforma națională a sănătății, guvernul portughez a decis să își stabilească ținta ambițioasă ca până la sfârșitul mandatului, fiecare cetățean portughez să aibă acces la un medic generalist.
Cât de importantă este tehnologia informației?
În Portugalia, Ministerul Sănătății are foarte multă experiență în domeniul tehnologiei informației destinate serviciilor medicale, nu doar prin ani de experiență a evaluării tehnologiilor medicale, ci și prin echipe interne de specialiști IT care au dezvoltat software propriu. În sectorul privat există companii de IT multinaționale, cu sediul central în Portugalia, care au investit serios în software și hardware destinat aplicațiilor medicale și care au reușit să comercializeze aceste produse pe piața internațională.
Ce măsuri a implementat țara dumneavoastră pentru a îmbunătăți finanțarea sănătății pe timp de criză economică?
În ciuda crizei economice….
Pentru articolul integral vă invităm să citiți ediția tipărită din luna iunie a revistei Politici de sănătate!