
Investiția directă în România, în activităţi de cercetare şi dezvoltare a companiilor din industria producătoare de medicamente inovatoare este de peste 77 de miloane de Euro, se arată în rezultatele unui studiu realizat de PwC România pentru Asociația Română a Producătorilor Internaționali de Medicamente (ARPIM).
„Companiile producătoare de medicamente originale creează locuri de muncă, plătesc taxe şi impozite, au un impact concret, cuantificabil la nivel social şi economic Prioritar însă, membrii ARPIM răspund misiunii de a creşte accesul pacienților la inovație. Investesc constant în cercetare şi dezvoltare în România şi sprijină demersurile comunităților de pacienți în direcția informării şi educării medicale”, a declarat Călin Gălășeanu, președintele ARPIM.
„România se situează peste media europeană în ceea ce privește penetrarea medicamentelor generice și fără prescripție (OTC), cu 76% din volumul total al medicamentelor consumate în 2014, față de o medie de 64% în alte țări din Europa Centrală și de Est. Medicamentele inovatoare sunt estimate în anul 2014 la aproximativ 24% ca volum și 60% ca valoare din totalul consumului de medicamente din România” a declarat Bogdan Belciu, reprezentant al PwC România.
Dincolo de investițiile în cercetarea medicală, conform studiului, amprenta industriei producătoare de medicamente la nivel economic și social în anul 2014 este definită şi de:
- contribuții directe şi indirecte în valoare de 911 milioane de euro la PIB-ul țării;
- contribuții directe în valoare de 313 milioane de euro în taxe şi impozite, dintre care suma de 240 milioane de euro prin plata suprataxei clawback;
- crearea a 16.700 de locuri de muncă, atât direct, cât şi indirect în cadrul companiilor care furnizează bunuri şi servicii producătorilor de medicamente originale.
„Sectorul medicamentelor inovatoare susține în total 16.700 de locuri de muncă, din care 3.400 de locuri de muncă sunt create direct de producătorii de medicamente inovatoare din România, iar alte 13.300 de locuri de muncă în mod indirect în cadrul societăților care furnizează bunuri și servicii producătorilor de medicamente inovatoare” a adăugat Bogdan Belciu.
Raportul Euro Health Consumer Index (EHCI) a plasat România pe locul 32 din 35 de state europene, cu un decalaj foarte mare la capitole precum: timpul de așteptare al pacienților pentru acces la medicamentele inovatoare, drepturile pacienților și nivelul general de informare în rândul pacienților, precum şi starea generală de sănătate a populației.
„În anul 2014, din totalul de 77,1 milioane de euro investiți în România, 30,8 milioane au fost alocați desfăşurării de studii clinice în arii terapeutice precum hematologie, oncologie, cardiologie, boli infecțioase sau neurologie. În acest context, investițiile industriei farmaceutice la capitolul inovației în România, dincolo de cifre, s-au dovedit a fi salvatoare de vieți pentru pacienți. Prin studii clinice, aceştia au avut acces la medicamente inovatoare şi au primit astfel o nouă şansă în lupta cu boala”, a menționat Călin Gălăşeanu, preşedinte ARPIM.
În anul 2014, producătorii de medicamente inovatoare au investit 33,9 milioane EUR în studii clinice și 37,5 milioane EUR în acțiuni de educație medicală continuă, de prevenție și de informare în sprijinul comunității medicale și al pacienților în România. În anul 2014, companiile membre ARPIM au susținut 110 campanii de prevenție, testare, monitorizare care au fost în beneficiul a peste 200.000 pacienți.
„Sistemul românesc de sănătate se află într-o profundă criză, iar nevoile comunităților de pacienți şi ale celei medicale nu îşi găsesc întotdeauna răspuns în demersurile autorităților. Sunt nenumărate campanii de prevenție şi de informare ale asociațiilor de pacienți sau inițiative care susțin nivelul de informare a populaţiei asupra bolilor şi a factorilor de prevenţie în care companiile membre ARPIM au investit în încercarea de a sprijini în cele din urmă sistemul de sănătate românesc”, a adăugat Călin Gălăşeanu.
În studiu se mai arată și faptul că încurajarea inovației în medicină în România stă și la baza acțiunilor de educație medicală continuă și a campaniilor de prevenție desfășurate de producătorii de medicamente inovatoare în beneficiul medicilor, respectiv al pacienților. Producătorii de medicamente inovatoare au derulat aproximativ 110 programe de prevenție, testare, informare și monitorizare adresate unui număr de peste 200.000 pacienți pe parcursul anului 2014 și au organizat peste 2.800 de sesiuni, conferințe și sesiuni de lucru cu obiectivul de a facilita accesul medicilor la informații privind terapii și protocoale de tratament de ultimă generație.
În anul 2014, vânzările de medicamente inovatoare ale producătorilor au fost de 1,55 miliarde EUR. Estimarea este că anul 2015 va aduce o scădere a vânzărilor în condițiile în care autoritățile au impus noi reglementări care duc la scăderea prețurilor.
Contribuția sectorului producătorilor de medicamente inovatoare la PIB-ul Româ- niei a fost estimată la 911 milioane EUR în anul 2014, din care 423 milioane EUR în mod direct prin activitățile din România ale producătorilor, iar alte 488 milioane EUR în mod indirect prin achizițiile efectuate de la furnizorii locali. O parte importantă din contribuția în PIB o reprezintă taxele și impozitele plătite, estimate la 313 milioane EUR în 2014, din care 240 milioane EUR prin taxa de clawback. Prin această taxă, statul recuperează de la producătorii de medicamente diferența dintre bugetul alocat și consumul efectiv de medicamente. Contribuția producătorilor de medicamente inovatoare a fost estimată la aproximativ 75% din totalul taxei „clawback” în 2015. Această taxă a crescut de la 10,4% din cifra de afaceri a producătorilor în 2013 la 14,8% în 2014, pe fondul creșterii consumului de medicamente compensate și a bugetului neschimbat, stabilit la nivelul anului 2011. În 2015 taxa clawback a ajuns și la 17,2% din cifra de afaceri a producătorilor, însemnând 244,1 milioane EUR.
Studiul „Impactul industriei producătoare de medicamente inovatoare în România” are la bază datele furnizate în anul 2015 de 80% dintre companiile membre ARPIM.
Roxana Maticiuc