Interviu cu dr. Călin Gălășeanu, președinte al Asociației Române a Producătorilor Internaționali de Medicamente. Autor: Roxana Maticiuc
Care sunt obiectivele pe care le-ați propus ARPIM, în calitate de președinte de curând reales?
Sunt la al treilea mandat ca președinte. Constat, din această poziție, că problemele sistemului de sănătate sunt aceleași, de mulți ani. Acum, ca și în 2014, când am avut primul mandat, solicităm mai multă predictibilitate și o mai mare atenție îndreptată către nevoile terapeutice ale pacienților. Sunt progrese pe anumite paliere, mici pași înspre reformarea sistemului, dar fondul rămâne același, încărcat de reglementări care îngreunează interacțiunea producătorilor, a pacienților, a medicilor cu sistemul de sănătate. Astfel că noi rămânem fideli obiectivului major de a contribui la facilitarea accesului pacienților români la standardul european de tratament și lucrăm îndeaproape cu autoritățile pentru a reduce din decalajul major dintre sistemul de sănătate românesc și cel din țările europene.
Care sunt așteptările și top 3 priorități pe care le propuneți reprezentanților autorităților din România?
Așteptarea noastră este ca eforturile autorităților care s-au dovedit atât de benefice pacienților să continue, eventual într-un ritm mai alert. Un exemplu în acest sens este deschiderea listei de medicamente compensate, o veste bună, un demers salvator de vieți pentru mulți dintre pacienții noștri.
O altă așteptare este ca autoritățile să fie în continuare deschise dialogului cu noi, cu pacienții, cu reprezentanții comunității medicale. În caz contrar, reformarea sistemului va rămâne doar un deziderat.
Pornind de la obiectivul nostru, prioritatea pentru noi este implementarea unui mecanism de actualizare rapidă și continuă a listei de medicamente compensate. Doar așa pacienții pot avea acces în număr mare la inovație. Celelalte priorități vizează metodologia de calcul al prețurilor la medicamente și ajustarea mecanismului de calcul al taxei clawback. Fiecare dintre aceste reglementări are un impact direct asupra felului în care pacienții se pot trata în România.
Sunt oncologia și hepatitele domenii prioritare?
ARPIM reunește 29 de companii producătoare de medicamente originale, fiecare dintre ele cu un portofoliu vast de produse, adresat unui număr foarte mare de arii terapeutice. Nu putem vorbi de o arie terapeutică prioritară.
Pacienții au dreptul la sănătate, indiferent de afecțiunea de care suferă. De aceea, ne propunem și propunem autorităților să acordăm aceeași atenție tuturor pacienților și împreună să ajustăm toate reglementările necesare, astfel încât aceștia să aibă acces la medicamentele de care au nevoie, fără a mai fi obligați să treacă granița pentru a și le procura.
Este Farma „The Big Bad Wolf” sau cât de importante sunt companiile farmaceutice pentru sistemele de sănătate?
Este normal ca industria farmaceutică să fie supusă unui grad de atenție mult mai mare decât alte industrii, având în vedere impactul direct asupra vieții oamenilor. Însă nu companiile farmaceutice sunt importante pentru sistemul de sănătate, ci medicamentele pe care le producem pentru pacienții care interacționează cu sistemele de sănătate. Un pacient diagnosticat cu HIV astăzi are o speranță de viață similară cu cea a unui om sănătos, datorită tratamentelor existente. Un pacient diagnosticat cu hepatita C astăzi se poate vindeca. Iar exemplele pot continua la nesfârșit.
Rolul industriei farmaceutice, mai ales a celei producătoare de medicamente originale, este de a le oferi pacienților șansă, speranță. Rolul sistemelor de sănătate este de a le oferi pacienților acces la aceste instrumente. Cele două entități ar trebui să funcționeze într-un ecosistem bine pus la punct în interesul pacienților.
Este industria farma victima propriului succes?
În industria farmaceutică măsurăm succesul în vieți salvate sau în ani de viață de calitate oferiți pacienților. Suntem o industrie care investește în cercetare și dezvoltare mai mult decât industria de IT. Suntem suficient de curajoși încât să angajăm un număr mare de resurse, umane și financiare, pentru a descoperi un tratament eficient și sigur. Nu ne este frică să eșuăm și să reluăm procesul până când ajungem la acel tratament care oferă șanse de supraviețuire. Mai departe, pentru că știm care este impactul nostru asupra pacienților, am introdus coduri de etică și de transparență care ne reglementează activitatea cu foarte mare strictețe astfel încât să ne putem desfășura activitatea într-un climat de încredere.
Pentru cine sunt importante codurile de etică ale companiilor farma și de ce?
Codurile de etică ale ARPIM și ale membrilor lor sunt esențiale pentru o bună interacțiune între companiile farmaceutice și societățile medicale sau asociațiile de pacienți. Rolul codurilor de etică și al tuturor demersurilor de a face transparente interacțiunile dintre industria farmaceutică și societățile medicale sau asociațiile de pacienți este de a oferi legitimitate și de a construi un mediu propice în care aceste părți să poată lucra împreună în beneficiul pacientului.
A fost afirmată ideea că dacă vor fi compensate mai multe tratamente inovatoare, va crește taxa clawback, iar industria farmaceutică va reacționa negativ. Ce soluție propuneți în condițiile unui buget de stat limitat, dar ale unei nevoi reale a pacienților români de a fi tratați cu medicamente eficiente, la momentul propice?
ARPIM colaborează cu autoritățile tocmai pentru a facilita accesul pacienților la medicamente inovatoare prin introducerea acestora la compensare. Mai mult, înțelegem nevoia sistemului de sănătate de a aplica taxa clawback, însă ne dorim ca aceasta să aibă la bază un mecanism de calcul predictibil și transparent. Așa că o soluție ar fi modificarea mecanismului de clawback, coroborată cu creșterea bugetului alocat medicamentelor, care este la nivelul stabilit în anul 2012. O potențială soluție de finanțare pentru creșterea bugetului alocat medicamentelor este redirecționarea către sistemul de sănătate a taxei pe viciu, o măsură care este în discuții în acest moment și la nivelul autorităților.
Cum arată o relație normală între companiile farmaceutice, profesioniștii din sănătate și asociațiile de pacienți?
Este o relație care are drept obiectiv binele pacientului. Companiile farmaceutice informează medicii cu privire la beneficiile și efectele adverse ale unui medicament, iar experiența și expertiza medicilor sunt utile companiilor farmaceutice în procesul de cercetare și dezvoltare. Apoi, industria farmaceutică colaborează cu asociațiile de pacienți și le susține în demersurile lor de a crește nivelul de informare și educare cu privire la diferite afecțiuni. Sunt interacțiuni firești, care stau la baza sistemelor de sănătate din lumea întreagă.
„Suntem suficient de curajoși încât să angajăm un număr mare de resurse, umane și financiare, pentru a descoperi un tratament eficient și sigur. Nu ne este frică să eșuăm și să reluăm procesul până când ajungem la acel tratament care oferă șanse de supraviețuire.”