Dezbaterea „Educație pentru sănătate” a scos în evidență necesitatea intensificării eforturilor de educare și informare a populației cu privire la adoptarea unor comportamente sănătoase. Totodată, experții în domeniul politicilor educaționale, factorii decizionali, reprezentanții autorităților, instituțiilor de învățământ, asociațiilor de părinți, elevilor, studenților și tinerilor au analizat și numărul mic de elevi care au optat în ultimul an școlar pentru disciplina opțională „Educație pentru sănătate”.
Prima parte a dezbaterii a abordat legătura dintre nivelul de educație și starea de sănătate a populației, participanții fiind de acord că cele două concepte – „educație” și „sănătate” nu pot exista exclusiv, independent unul de altul. Fiind două drepturi fundamentale ale populației, ele trebuie abordate cu aceeași intensitate, pentru a contribui la dezvoltarea unei societăți sănătoase.
Partea a doua a dezbaterii s-a axat pe necesitatea menținerii disciplinei „Educație pentru Sănătate” în programa școlară, având în vedere că, în anul școlar 2014/2015, doar 6% dintre elevi au avut acces la aceasta. Menționăm că disciplina „Educație pentru Sănătate” există ca materie opțională din 2004.
Dezbaterea „Educație pentru sănătate” nu ar fi putut fi posibilă fără implicarea și eforturile depuse de echipele celor două departamente ale Administrației Prezidențiale – Sănătate Publică și Educație și Cercetare.
Fiecare individ trebuie să fie conștient de importanța stării de sănătate și să fie responsabil în fața bolii. Un cetăţean informat şi responsabil caută, evaluează și face uz de informații, înțelege semnificația stării de sănătate și efectele nocive ale diverselor noxe asupra propriului organism, se simte în măsură să facă alegeri în cunoștință de cauză, înțelege necesitatea de a face modificările necesare în stilul de viață pentru gestionarea problemelor apărute și își asumă responsabilitatea pentru sănătatea sa, iar un un copil bine educat şi îngrijit devine un adult sănătos, pregătit pentru o lume complexă şi competitivă. Înțelegerea și conștientizarea importanței prevenției încă din copilărie, educația pentru sănătate şi adoptarea unor comportamente și a unui stil de viață sănătos vor avea, pe termen lung, un impact major asupra îmbunătățirii stării de sănătate și creșterii speranței de viață în România
Conf. univ. dr. Diana Loreta Păun, consilier de stat, Departamentul Sănătate Publică al Administrației Prezidențiale.
În acest context, este important să identificăm provocările întâmpinate până în prezent, precum și soluțiile cu privire la statutul disciplinei (acum, opţional, la decizia şcolii), programa acesteia şi pregătirea resursei umane implicate. Urmează ca acestea să fie discutate din punct de vedere tehnic, de către specialiști din domeniu, pentru a găsi soluțiile care pot răspunde cel mai bine nevoilor societăţii româneşti. Dincolo de construirea unei baze solide pentru un nou cadru legislativ, dezbaterea națională pe tema educației, din care dezbaterea privind educaţia pentru sănătate a făcut parte, își propune să contribuie la conturarea unui consens social asupra viziunii pentru educație. În acest context, ne-am bucurat să avem alături o paletă largă de actori ai instituţiilor statului, precum şi ai societăţii civile
Ligia Deca, consilier de stat, Departamentul Educaţie şi Cercetare al Administraţiei Prezidenţiale.