Politici de Sanatate

Digitalizarea educațională și cercetarea, prioritare în învățământul medical

11 iulie
16:57 2020
Digitalizarea educațională  și cercetarea, prioritare în învățământul medical

Învățământul medical a traversat o perioadă extrem de dificilă, care a impus luarea unor măsuri drastice, dar inovatoare. O parte dintre acestea vor continua și în perioada post-pandemică, digitalizarea educațională fiind una dintre prioritățile rectorului UMF „Carol Davila”, prof. dr. Viorel Jinga. 

Primul mandat ca rector al UMFCD a fost marcat de pandemia de coronavirus. Cum s-a schimbat fața învățământului medical în această perioadă?

Putem spune chiar că mandatul meu ca rector a debutat concomitent cu această pandemie, care continuă încă să perturbe multe dintre activitățile socio-economice, de ordin politic, cultural și implicit pe cele din domeniul educației. La nivel instituțional, UMF „Carol Davila” a traversat o perioadă extrem de complicată din perspectiva calității actului didactic, impunându-se predarea cursurilor teoretice doar în mediul on-line, precum și o restricționare a cursurilor practice, cursuri care reprezintă pentru un student la medicină principalul izvor de informații. Dar am reușit să strângem rândurile, să ne mobilizăm rapid și să reușim să oferim studenților, prin intermediul platformelor on-line, un acces cât mai bun la informație.

Mă gândesc totodată că această pandemie a avut și un rol pozitiv, accelerând într-un fel procesul de digitalizare educațională, aceasta fiind una dintre preocupările mele și care, de altfel, se regăsește și în programul meu managerial creionat înainte de apariția SARS CoV-2. În acest sens, am demarat deja o serie de proiecte menite să îmbunătățească substanțial calitatea învățământului din Universitatea noastră, pentru că doar printr-un nivel educațional ridicat continuu putem performa și accede pe trepte superioare în clasamente internaționale de top, precum TOP Shanghai 500, unde astăzi ne situăm pe pozițiile 200-300.

A afectat pandemia interesul tinerilor pentru Medicină? Care este situația înscrierilor? Cum se va derula admiterea?

Dacă ne vom ghida după barometrul Simulării Examenului de Admitere la Facultatea de Medicină ce a avut loc la mijlocul lunii mai, anul acesta derulându-se în mediul on-line, judecând după cei 2.450 de participanți prezenți în concurs, putem spune că interesul pentru accederea în UMF “Carol Davila” rămâne unul constant comparativ cu anii anteriori.

În ceea ce privește organizarea examenului oficial de admitere din data de 26 iulie, schimbările survenite din cauza pandemiei nu vor fi de fond, ci doar de forma acestui concurs.

În schimb, dacă discutăm despre forma de organizare, luând în calcul normele obligatorii de distanțare socială, la nivelul conducerii UMFCD, la această dată, sunt încă în analiză mai multe variante locative, printre care Pavilionul Expozițional RomExpo, Arena Națională, dar și multe alte spații ale altor universități din București.

Proiecte sustenabile și parteneriate cu universități din întreaga lume

Ce se va întâmpla în continuare cu învățământul medical? Sunt măsuri care vor putea fi implementate și după terminarea acestei crize?

În întreaga sa istorie, învățământul superior medical românesc, prin valorile sale, a demonstrat că este superpozabil sistemelor educaționale din țările dezvoltate ale lumii, chiar și în contextul în care bugetele acelor universități sunt substanțial mai mari, sistemului lor de învățământ fiindu-i alocat anual un procent considerabil din PIB, care PIB este și el cu mult peste cel al României.

Dacă ne conturăm câteva idei despre viitor, pot spune că la nivelul UMFCD am demarat un amplu proces de dezvoltare prin care vom implementa proiecte sustenabile, în mod special pentru îmbunătățirea nivelului de pregătire a studentului. La momentul finalizării fiecăruia dintre aceste proiecte, vom informa, cu siguranță, opinia publică și, bineînțeles, mediul academic.

În ultimele trei luni, parteneriatul a stat la baza tuturor acțiunilor în sănătate. Inclusiv studenții la Medicină au încercat să ajute în această criză prin realizarea și donarea vizierelor de protecție. Vor continua astfel de acțiuni?

La nivel instituțional există o serie largă de parteneriate menite să aducă mai multă consistență în activitatea UMFCD și aș aminti aici parteneriatul pe mai multe arii de dezvoltare, pe care îl derulăm cu succes cu Universitatea POLITEHNICA din București. O realizare recentă a acestui parteneriat este dată de câștigarea EuroInvent 2020 ce a avut loc pe 23 mai, când cercetători științifici ai ambelor universități au obținut această performanță prin realizarea unui dispozitiv inovativ pentru ortopedia pediatrică.

Sigur că UMF„Carol Davila” are multe alte parteneriate cu universități din întreaga lume, colaborări fără de care nu am reuși să ne păstrăm o traiectorie ascendentă, mai ales în domeniul medical, unde evoluția extrem de rapidă a tehnologiei și informației obligă la cât mai multă cunoaștere, în contextul în care profesia unui medic este axată în mod direct pe latura umană dintr-o unică și nobilă perspectivă, aceea de a salva vieți.

UMF – lider regional

Ce măsuri se pot lua pentru ca UMF să devină lider regional european (așa cum v-ați propus)?

Reiterez și aici sintagma care consider că m-a călăuzit de-a lungul carierei: dacă vrei să faci un lucru bine, pune și suflet când îl faci! Și cred că în asentimentul meu se regăsesc toți membrii actualei conduceri a Universității de Medicină și Farmacie „Carol Davila” din București, împreună cu care am convingerea că vom putea atinge acest deziderat în următorii ani.

În viziunea noastră, una dintre condițiile atingerii acestui pol de dezvoltare regional european, despre care ați amintit, optimizarea permanentă a managementului instituțional, este o prioritate absolută, în strânsă legătură cu implementarea unor politici sustenabile. Și aici aș aminti doar câteva dintre acestea, anume consolidarea și dezvoltarea unităţilor de predare, învăţare și cercetare, prin investiții continue, digitalizare în condiții de transparență; optimizarea sistemelor suport pentru studenți (burse, mobilități, tutorat, asociații studențești, consiliere și orientare în carieră, Alumni); creșterea gradului de internaționalizare al ofertei educaționale; creșterea vizibilității UMFCD prin stimularea participării în proiecte de anvergură europeană, precum și prin parteneriate cu instituții de top; stimularea activităților de cercetare-dezvoltare-inovare (CDI) în acord cu obiectivele strategice ale programului Horizon Europe 2021-2027; susținerea personalului didactic și de cercetare în vederea dezvoltării și consolidării carierei academice și, bineînțeles, atragerea de surse suplimentare de finanțare.

În campanie ați anunțat că la UMF trebuie introduse metode noi de învățare pentru studenți. Care sunt acestea? Cum pot fi implementate?

În primul rând, ne vom axa pe dezvoltarea sistemului educațional de digitalizare, care va pune la dispoziție studenților, dar și cadrelor didactice din Universitatea noastră, o platformă informațională completă cu accesare rapidă, eficientizând astfel modul operațional de predare/învățare.

Vom facilita accesul studenților către mai multe proiecte de cercetare științifică medicală în care, alături de cadrele didactice, să dezvolte idei inovative pe care să le integreze cu succes în elaborarea de noi tehnici de abordare medicală și, de ce nu, în posibile descoperiri științifice care să faciliteze simplificarea unor tratamente, prin terapii noi.

 

de Valentina Grigore

 

Alte articole

TOP

REVISTA POLITICI DE SANATATE

Editii speciale

revista politici de sanatate-Republica Moldova

Abonează-te la newsletter

:
: