Politici de Sanatate

„Depunem efort ca Dita Estfarm să fie asociată cu sănătatea, calitatea și prevenția”

22 noiembrie
18:26 2019
„Depunem efort ca Dita Estfarm să fie asociată cu sănătatea, calitatea și prevenția”

Interviu cu Grigore Moraru, director comercial și dezvoltarea afacerii, Dita Estfarm

În anii 90, odată cu apariția primelor farmacii particulare, a apărut și necesitatea distribuției produselor farmaceutice. În peisajul dominat de companiile de stat, în 1995, apare pe piața din Republica Moldova Dita Estfarm. Așa au fost puse bazele unei companii care va înregistra o rată spectaculoasă de creștere pe piața moldovenească. Dita Estfarm este un brand care a căpătat notorietate, care a devenit un jucător de top pe piața națională și s-a dezvoltat într-un puternic grup, pentru import și distribuție de produse farmaceutice.

Grigore Moraru, directorul comercial al companiei, ne-a povestit despre strategia de dezvoltare a companiei și avantajele oferite atât farmaciilor, cât și pacienților de către Dita Estfarm, care a devenit deja foarte cunoscută la nivel național.

 

Aș dori să începem discuția cu câteva detalii referitoare la ce este Dita Estfarm.

Dita Estfarm este distribuitorul naţional Nr.1 pe piaţa farmaceutică din Republica Moldova, care oferă servicii integrate de import, distribuție și retail pentru produse farmaceutice.

În ultimii 15 ani, Dita Estfarm este lider pe piaţa farmaceutică din Republica Moldova și din 2013 intră în TOP 10 importatori din ţară. Compania distribuie peste 7000 de produse farmaceutice şi parafarmaceutice la nivel naţional de la peste 250 de furnizori locali și internaționali, către peste 800 de clienţi – farmacii private, farmacii de spitale şi extrabugetare, lanțuri de farmacii și clinici private, alte depozite farmaceutice. În prezent, în companie activează peste 300 de angajați. Compania este fondatorul și acționarul majoritar al celui mai mare lanţ de farmacii – „Farmacia Familiei”, cu peste 180 de farmacii la nivel naţional. Este o companie orientată PRO-CALITATE, funcţionând conform regulilor de bună practică de distribuţie (GDP) şi normelor ISO 9001:2008. În 2008, Dita Estfarm a deschis cel mai modern centru logistic din Republica Moldova, proiectat şi construit conform celor mai înalte standarde internaţionale cu utilaje de ultimă generaţie și linie semiautomată de colectare a comenzilor de la compania austriacă KNAPP. Anual, depozitul este auditat de către parteneri, companii farmaceutice cu renume mondial, cum ar fi Bayer, Abbott, Novo-Nordisk etc.

Ce oferă cetățenilor distribuitorul naţional Nr. 1 pe piaţa farmaceutică din Republica Moldova?

Compania Dita Estfarm prestează un spectru complet de servicii – înregistrare, import, marketing, promovare, distribuție și farmacovigilență, dispunând de toată infrastructura necesară și având un personal calificat pentru un astfel de gen de activitate.

Dita Estfarm este veriga de legătură între producător și pacient. De serviciile noastre beneficiază producătorii din industria farmaceutică, farmaciile, medicii, spitalele și pacienții. Portofoliul nostru conține atât produse inovative, cât și generice, indigene și străine. În domeniul distribuției de produse farmaceutice, Dita Estfarm furnizează medicamente și produse specifice farmaciilor și instituțiilor medicale șase zile pe săptămână în toată republica și de trei ori pe zi în raza municipiului Chișinău către toți clienții.

La ce nivel de business a ajuns Dita Estfarm?

Dita Estfarm are în spate aproape 25 de ani de munca susținută. Nu a fost ușor, dar am trecut peste lunga și complicata perioadă de tranziție și peste toate momentele dificile printr-o dezvoltare organică. Dita Estfarm este o afacere moldovenească 100%, un exemplu pentru orice antreprenor cu aspirații. Încercăm să diversificăm foarte mult activitatea Dita Estfarm pentru că distribuția clasică nu mai are viitor și trebuie să oferi mult mai multe lucruri producătorilor și jucătorilor de pe piață.

Care sunt cotele de piață pe cele două mari linii de business pe care
le aveți?

Este dificil să estimezi cota de piață în Republica Moldova atâta timp cât, din păcate, marile companii internaționale de monitorizare a acestei piețe încă își definitivează formulele de calcul pentru țara noastră. Dar, din datele prezentate de către parteneri și din estimările noastre, putem spune că cota de piață a companiei noastre este de peste 40%.

Care este punctul forte al Dita Estfarm în competiția cu ceilalți competitori, unii extrem de puternici, pe piața moldovenească?

Este greu de spus, în condițiile în care în ultimii ani piața de produse farmaceutice s-a consolidat destul de puternic. Companiile care au rămas pe piață au avut câteva puncte forte în cadrul cărora se distanțează organizarea, care a fost mult mai bună ca a celorlalți. Revenind la Dita Estfarm, vă pot spune că punctele forte sunt organizarea, procesele bine definite, analiza continuă a rezultatelor și corectitudinea plăților față de producători.

Profesionalismul, cultura organizațională și motivațională, spiritul de echipă și pregătirea de înaltă calitate a angajaților sunt calitățile ce ne caracterizează. Cea mai importantă investiție care continuă să se facă la Dita Estfarm ține de resursele umane, de altfel, cel mai important atu al companiei. Există angajați care sunt în cadrul companiei încă de la deschidere, din 1995, dar și mulți tineri. Asigurăm pregătirea continuă a angajaților, în diverse domenii de interes sub îndrumarea unor specialiști cu o vastă experiență și o calificare înaltă. Nu în ultimul rând, suntem preocupați de îmbunătățirea condițiilor de muncă pentru angajați. Un alt punct forte al Dita Estfarm.

Cum apreciați într-un singur cuvânt evoluția companiei pe care o conduceți în anul 2019? Acum, după jumătate de an, cum arată realizările în raport cu obiectivele de la începutul anului?

Stabilitate. Dita Estfarm este o companie solidă, care nu și-a încheiat procesul de dezvoltare. Îmbunătățirea activității pentru a oferi servicii profesioniste, creșterea cifrei de afaceri, consolidarea poziției pe piața moldovenească de distribuție de medicamente, dezvoltarea portofoliului de produse au fost și vor fi prioritare pentru noi. Astfel, în condițiile în care piața stagnează, evoluția companiei este pe un trend ușor ascendent, iar astăzi suntem în linie cu tendințele pieței.

Dar, indiferent de traseul pe care-l are produsul de la noi și până la pacient, dezideratul nostru suprem este acela de a putea avea un impact pozitiv în viața cât mai multor oameni, ajutându-i astfel să-și mențină sănătatea.

Ca manager, ca profesionist cu experiență, care vă sunt provocările din domeniu și soluțiile potențiale?

E o concurență din ce în ce mai mare, inclusiv din cauza trendului demografic negativ. Fiecare vrea să-și facă programe de fidelizare a clienților. Bătălia este pe OTC-uri și Suplimente alimentare. Am văzut în Europa că în supermarketuri există zone dedicate acestui tip de produse. Ar putea intra pe această piață giganți care au o putere de negociere mare față de furnizori. O altă provocare ține de vânzările on-line.

Diagnosticarea tardivă este o problemă în Republica Moldova, iar farmaciile pot fi de ajutor, inclusiv în screening-ul populației la diabet zaharat, HTA etc., pentru asta trebuie să implementăm teste simple de diagnostic care pot fi făcute în farmacii.

Care sunt principalele puncte ale strategiei companiei dumneavoastră pentru viitor?

Să dezvoltăm compania. Facem tot posibilul ca să apară produse noi. Ne vom continua extinderea pentru a acorda sprijin și servicii de calitate clienților noștri. Purtăm negocieri cu companii mari pentru a introduce produse noi. Împreună cu autoritățile trebuie elaborată o strategie pentru a mări accesibilitatea pacienților la tratamente inovative. Pentru asta ar fi necesar să invităm pe piața farmaceutică din Moldova marii producători de medicamente și să le explicăm că Republica Moldova nu trebuie văzută doar prin prisma volumului de business, dar este important să asigure și pacienții noștri cu tratamente inovative, de o generație nouă și cu o eficacitate
mai înaltă.

Pe piața moldovenească suntem bine consolidați, avem o poziție puternică și ne dorim în continuare o dezvoltare semnificativă. Avem experienţă, dar nu pot spune că noi știm totul și că nu mai avem ce să învăţăm. Piaţa este tot timpul în mișcare. Vin provocări noi și trebuie să fii pregătit. Vom continua să investim în dezvoltarea echipei, pentru a putea depăși așteptările pacienților și clienților noștri.

 

de Inga Pasecinic

Alte articole

TOP

REVISTA POLITICI DE SANATATE

Editii speciale

revista politici de sanatate-Republica Moldova

Abonează-te la newsletter

:
: