Politici de Sanatate

Datele salvează vieți – concluziile Forumului European al Pacienților 2021

03 noiembrie
13:34 2021
Datele salvează vieți – concluziile Forumului European al Pacienților 2021

În timp ce se fac progrese revoluționare în domeniul datelor și al sănătății digitale, este esențial să continuăm să co-creăm pentru a aduce răspunsuri la întrebările ridicate. Lumea generează date în fiecare clipă și oferă informații valoroase care pot împuternici nu doar pacienții, ci și alte părți interesate. Sunt concluziile prezentate la finalul celor patru zile de dezbateri desfășurate în cadrul Congresului Forumului European al Pacienților (EPF) 2021 – transformarea digitală a asistenței medicale, eveniment online desfășurat în perioada 26-29 octombrie 2021. Potrivit lui Marco Greco, președintele EPF, „congresul a fost despre educație, co-creare și oportunitate”.

Digitalizarea sistemelor de sănătate și de îngrijire în lumina COVID-19: care este drumul de urmat și ce rol revine pacienților

În discursul său, dr. Hans Kluge, director regional al OMS pentru Europa, a avertizat asupra riscului de a repeta greșelile care au dus la eșecul inițiativelor de transformare digitală din trecut. El a evidențiat modul în care experiența COVID-19 ar putea fi privită ca un semnal de alarmă pentru a plasa pacienții în centrul inovării în dezvoltarea și utilizarea tehnologiilor digitale și, de asemenea, pentru a spori accesul echitabil la rezultate. În cadrul intervențiilor susținute, speakerii au subliniat faptul că „trebuie să lucrăm împreună pentru a face un viitor mai bun în domeniul sănătății” și au reiterat importanța implicării pacienților, susținând necesitatea de a evita căderea în „capcana sindromului pacientului”, în care există o deconectare între ceea ce cred profesioniștii din domeniul sănătății că știu pacienții și ceea ce știu pacienții cu adevărat. Modul în care adoptarea fără precedent a sănătății digitale în timpul pandemiei a dus la învățăminte-cheie despre inechitatea accesului, prejudecata înnăscută cu privire la acces și incapacitatea de a utiliza în mod eficient datele privind sănătatea atât la nivel individual, cât și la nivel de sistem. În acest sens, este necesar de a menține calitatea datelor introduse și de a permite industriei să se adapteze și să valorifice eficient cantitatea de date.

Partajarea datelor de sănătate ale pacienților: perspective, riscuri și concepte-cheie

Patrik Puljić, reprezentantul tinerilor în cadrul Platformei Europene de Scleroză Multiplă (EMSP), a atras atenția asupra nivelului ridicat de anxietate în rândul tinerilor cu privire la modul în care sunt utilizate datele lor și asupra dorinței de a înțelege mai multe despre impactul acestora dincolo de individ. Deși industria dispune de un cadru juridic și de politici, îi lipsesc politicile de sprijin și orientările practice necesare pentru a educa părțile interesate cu privire la utilizarea eficientă a datelor medicale, protejând în același timp confidențialitatea pacienților. A fost abordat astfel și subiectul privind arhitecturile federative și necesitatea unei comunicări eficiente în legătură cu valoarea acestora.

„Sănătatea noastră în mâinile noastre”: rolul sănătății mobile pentru a îmbunătăți controlul pacienților asupra sănătății lor

Rolul sănătății mobile și al terapiei digitale în îmbunătățirea controlului pacienților asupra propriei lor îngrijiri medicale a fost evidențiat în cadrul unei sesiuni speciale. Există aplicații excelente care pot influența în mod direct rezultatele pacienților în domenii precum cancerul și că standardizarea planificată a aplicațiilor prin utilizarea a patru elemente-cheie ar trebui să contribuie la consolidarea încrederii și utilizării de către pacienți. Este evidentă necesitatea de a integra soluțiile digitale în sistemul de sănătate, astfel încât mHealth să reprezinte viitorul. Pentru aceasta este nevoie de o abordare sistematică și cuprinzătoare pentru a schimba acest sistem.

Pacienții și profesioniștii din domeniul sănătății: un parteneriat pentru și prin intermediul sănătății digitale

În cadrul discuției axate pe parteneriatul dintre pacienți și profesioniștii din domeniul sănătății digitale a fost subliniat faptul că, deși pandemia de COVID-19 a accelerat adoptarea sănătății digitale, impactul acesteia nu s-a concretizat încă în sistemele de sănătate. Potrivit cadrului de consens privind transformarea digitală a asistenței medicale, există patru recomandări-cheie în ceea ce privește datele pacienților: menținerea încrederii, protejarea confidențialității pacienților, protejarea drepturilor pacienților și limitarea influenței comerciale. În acest context, a fost subliniată necesitatea extinderii  creării de instrumente digitale de la actualul nivel local la un nivel european mai larg: strategiile de co-creație care implică atât dezvoltatorul, cât și pacienții și profesioniștii și care se îndepărtează de abordarea tradițională de „implicare” sunt esențiale pentru a aborda problema decalajului digital. O problemă serioasă o constituie lipsa de formare profesională în domeniul sănătății digitale în cadrul învățământului medical, în acest caz, conceptul „de campioni digitali” la nivel local, regional și național putând contribui la integrarea acestor cunoștințe și competențe în programele de învățământ la toate nivelurile.

Accesul la sănătatea digitală: de la rambursare la diferența digitală

În cadrul unei sesiuni speciale care a analizat accesul la sănătatea digitală de la rambursare la decalajul digital au fost prezentate oportunitățile și provocările sănătății digitale din perspectiva plătitorului. În ciuda schimbărilor în materie de rambursare ca răspuns la pandemia de COVID-19, problemele legate de încredere și teama de tehnologie vor împiedica telemedicina să înlocuiască pe deplin consultațiile față în față. Dezbaterile au scos în evidență o serie de aspecte, precum factorii care contribuie la crearea sau exacerbarea decalajului de acces; evaluarea soluțiilor digitale, nu numai din punct de vedere al eficienței și siguranței, ci și prin colectarea contribuțiilor părților interesate cu privire la aspectele organizatorice și tehnice care afectează accesul; modul în care ar trebui transferate toate aspectele legate de cele mai bune practici, inclusiv eșecurile și lecțiile învățate; importanța de „a ieși” din domeniul sănătății pentru a analiza modul în care alte organizații, cum ar fi băncile, gestionează incluziunea și accesul digital; contribuția importantă a pacienților la dezvoltarea medicamentelor și necesitatea de a valorifica din nou această implicare în domeniul sănătății digitale. În concluzie, consolidarea încrederii în ceea ce privește accesul digital trebuie să țină cont de importanța transparenței, a cadrelor juridice, a clarității punerii în aplicare și a co-creării.

Datele privind sănătatea, între acces, control și proprietate

În cadrul unei sesiuni speciale în colaborare cu The British Medical Journal, tema accesului, controlului și proprietății asupra datelor privind sănătatea a fost abordată cu o trecere în revistă a exemplelor privind modul în care diferite țări au permis accesul online al pacienților la dosarele electronice de sănătate complete, de exemplu, My Chart din Suedia și My Health Record din Australia. Delegații la congres au fost invitați să voteze cu privire la problema lor prioritară legată de accesul pacienților. Cea mai importantă problemă a fost dreptul de a stabili ce terți au acces și ce utilizează datele individuale. Referitor la beneficiile accesului la dosarele medicale personale, a fost subliniat faptul că, în urmă cu aproape cincizeci de ani, pacientul a fost recunoscut ca fiind „cea mai puțin utilizată resursă din sistemul de sănătate”. Referitor la problema controlului pacienților asupra persoanelor care au acces la datele lor și despre cum se poate realiza acest lucru: cercetările efectuate în Regatul Unit arată că pacienții sunt conștienți de natura sensibilă a datelor lor personale, dar sunt mulțumiți că acestea sunt folosite dacă sunt anonimizate și utilizate în interes public. În acest sens a fost prezentat conceptul celor „cinci seifuri” – persoane sigure, proiecte sigure, cadre sigure, rezultate sigure și date sigure pentru a permite accesul. Analizând importanța definirii dreptului de proprietate asupra datelor de autoevaluare, participanții au ridicat multe întrebări, printre care cine ar trebui să le dețină, cum ar trebui monitorizat rolul de proprietar și dacă ar trebui să fie același pentru toate dosarele medicale.

Îmbunătățirea inovării în medicină printr-o mai bună utilizare a datelor privind sănătatea: Big Data și dovezile din lumea reală

Dezbaterile pe tema Big Data și RWE au evidențiat modul în care aceste date reprezintă promisiunea de a oferi tratamente mai bune și mai sigure pentru pacienți, eventual într-un ritm mai rapid și la un preț mai mic, precum și într-un mod mai echitabil. Au fost prezentate și modalitățile specifice prin care se realizează acest lucru, și anume, prin furnizarea de informații mai detaliate în procesul de luare a deciziilor clinice, permițând noilor concepte de studii clinice să scurteze perioada de timp de la cercetare și dezvoltare până la tratamentele disponibile, precum și prin recrutarea mai eficientă a studiilor și accesul pacienților la tratament. Referitor la provocările de reglementare întâlnite în studiile clinice randomizate, acestea oferă oportunități pentru datele din lumea reală, de exemplu, în identificarea nevoilor nesatisfăcute sau creșterea cantității de date disponibile privind evenimentele adverse, așa cum se vede în exemplul real al siguranței vaccinurilor anti-COVID-19.

Inteligența Artificială (IA) în domeniul sănătății

Dezbaterea despre provocările și oportunitățile IA în domeniul sănătății, în special în ceea ce privește îmbunătățirea înțelegerii și implicării pacienților și modul în care se încadrează în actualul cadru de reglementare, a fost susținută de o serie de exemple despre modul în care se utilizează IA în Țările de Jos, în cadrul cercetării, pentru a optimiza interpretarea radiografiilor. Astfel, în mediul clinic, IA este folosită pentru a prezice probabilitatea diagnosticării unei boli pe baza chestionarelor de preconsultare a pacienților. Este  important ca pacienții să știe cum vor fi utilizate aceste date, deoarece acest lucru ar putea afecta detaliile și acuratețea răspunsurilor pe care le oferă. A fost semnalată și problema dezinformării și a fricii legate de utilizarea IA atât în rândul pacienților, cât și al medicilor, precum și necesitatea de a aborda această problemă prin programe educaționale.

Drumul spre responsabilizarea pacientului – alfabetizarea în domeniul datelor și al sănătății digitale

Procesul în creștere de alfabetizare în domeniul datelor de sănătate digitală este evident, astfel încât o creștere a nivelului de alfabetizare poate împuternici pacienții și poate aduce servicii medicale îmbunătățite. Deși abilitarea comunităților în ceea ce privește cunoașterea datelor medicale este esențială și are un impact pozitiv asupra stării de sănătate și a calității îngrijirii, aceasta depinde în mare măsură de gradienți precum statutul socio-economic, deoarece resursele limitate disponibile înseamnă, de obicei, o stare de sănătate inferioară. A fost evidențiată și importanța sănătății digitale și a alfabetizării în materie de sănătate pentru comunitățile de pacienți, insistându-se pe faptul că, fără alfabetizarea în materie de date privind sănătatea, este mai dificil pentru pacienți, membri ai familiei și îngrijitori să ia decizii în cunoștință de cauză. De asemenea, nu trebuie uitat că oferirea de cunoștințe despre datele de sănătate pacienților poate fi dificilă din cauza mediului de reglementare, care poate interzice accesul pacienților la date, sugerându-se că ar trebui să existe o infrastructură. Totodată,  profesioniștii din domeniul sănătății ar trebui să fie capabili să traducă informațiile cu comunitatea, inclusiv datele privind sănătatea, pentru a contribui la responsabilizarea pacienților. În acest sens, încrederea și transparența sunt esențiale pentru a oferi comunităților cunoștințe despre datele de sănătate.

Sănătate digitală mai sigură: cum poate fi asigurată la nivel european

În cadrul unei sesiuni speciale care a analizat siguranța produselor comercializate și rolul pe care îl au organismele de reglementare, a fost prezentată relația dintre reglementările privind dispozitivele medicale și evaluarea tehnologiilor medicale atunci când se analizează siguranța în tehnologiile digitale de sănătate. Creșterea enormă a tehnologiei medicale din ultimii ani a dus la necesitatea unui proces circular care să acopere diferite etape din întregul ciclu de viață al produsului pentru a genera dovezi în sprijinul comercializării. Vorbitorii au subliniat că nu este vorba doar despre siguranța colectării de date în soluțiile de sănătate digitală, ci că reglementările dezvoltate pentru dispozitive vizează, de asemenea, să împuternicească și să ajute pacienții prin oferirea de transparență și modalități de raportare a feedback-ului. Reglementările privind dispozitivele medicale reprezintă un pas în direcția corectă, deoarece aduce siguranță și performanță, în timp ce HTA ia o direcție diferită și caută să compare dispozitivele diferite, consultând pacienții în proces.

Configurarea unui spațiu european al datelor de sănătate cu și pentru pacienți

În cadrul sesiunii a fost prezentat rolul EHDS, care constă nu doar în dorința de a îmbunătăți accesul persoanelor la datele de sănătate, ci și în sprijinirea furnizării de servicii medicale, a cercetării în domeniul sănătății, a inovării și a politicii de sănătate prin reutilizarea datelor. Discuția a avut ca scop înțelegerea și explorarea așteptărilor actuale ale EHDS și a modului în care părțile interesate ar putea contribui la succesul EHDS, abordând în același timp provocările acesteia. În prezent, nu există un formular comun de consimțământ privind modul în care pacienții acceptă utilizarea și reutilizarea datelor în întreaga Europă, iar pentru a armoniza datele privind sănătatea, va conta  o adevărată lansare europeană privind consimțământul. Se așteaptă ca EHDS să aibă un cadru îmbunătățit pentru datele de sănătate, care să fie clar și ușor de înțeles pentru pacienți și să includă accesul și controlul ușor al datelor de sănătate individuale. De asemenea, pentru a dezvolta o EHDS puternică și robustă, este esențială implicarea perspectivei pacientului în fiecare etapă și va contribui la remodelarea parcursului european al datelor.

 

BG

Alte articole

TOP

REVISTA POLITICI DE SANATATE

Editii speciale

revista politici de sanatate-Republica Moldova

Abonează-te la newsletter

:
: