Politici de Sanatate

Costuri & Volume în HTA: Decizii-cheie de decontare în țările cu resurse limitate

19 noiembrie
13:36 2014
Costuri & Volume în HTA: Decizii-cheie de decontare în țările cu resurse limitate

Interviu cu Zoltan Kalo, preşedintele Comitetului Executiv ISPOR CEE, directorul Centrului de Cercetare în Health Economics, Universitatea Eötvös Loránd, Ungaria

Ce aduce nou acest curs?

Sunt foarte încântat că a existat inițiativa revistei Politici de Sănătate de a organiza cursul în acest domeniu foarte important și am fost foarte fericit să vă susțin din nou, în acest program. Cred că ați făcut pași foarte promițători spre implementarea HTA și aș vrea să vă încurajez să nu vă opriți aici. Cursul a beneficiat de participanți atât din sectorul public, cât și din cel privat și a abordat limbajul comun care ar trebui să prevină neînțelegerile între diferitele persoane de decizie ale sistemului.

Este evidentă lipsa de resurse, în special în criza economică actuală, dar a doua criză este cea morală, lipsa de încredere a diferiților stakeholders în deciziile fiecăruia, și nu vorbesc doar despre România, ci și despre alte țări în care este evidentă lipsa de justificare din spatele deciziilor de alocare a resurselor publice. HTA poate ajuta la restabilirea imediată a încrederii, creditului acordat deciziilor politice în Sănătate, oferind justificări transparente pentru decizii. Îi apără, de fapt, pe cei care elaborează politicile de sănătate, oferindu-le mijloacele prin care pot aloca și justifica resursele financiare. Și este vorba de investiții foarte mari, pentru care răspunderea este prelungită în timp, astfel încât și peste ani este necesară justificarea deciziilor luate în privința unor fonduri importante. HTA vă poate ajuta să aveți întotdeauna argumentele de validare și fondare a acestor decizii.

De asemenea, ajută pacienții și societatea. Îi ajută să înțeleagă de ce o terapie disponibilă în alte țări nu este accesibilă într-o țară europeană, membră a Uniunii Europene. Dar dacă există o rațiune care poate fi demonstrată în mod transparent cu cifre, chiar și deciziile cele mai neplăcute pot fi acceptate.

Problema crizei actuale economice în Sănătate este că nu poți menține sistemul sustenabil fără parteneriatul celorlalți jucători importanți din piață. Să fiu onest, toți trebuie să renunțe la ceva. MS trebuie să renunțe la ceva, CNAS trebuie să renunțe la ceva, dar și companiile trebuie să preia mai multe riscuri. Și exemplul tipic de a rezolva o situație virtual imposibilă este managing share agreements.

Un exemplu concret?…

De exemplu, când se introduce un nou medicament, există nenumărate incertitudini privind impactul asupra bugetului, numărul de pacienți. Dacă o companie farmaceutică preia responsabilitatea pentru plățile care depășesc bugetul agreat anterior, riscul nu mai este în totalitate asupra fondului public de asigurări de sănătate, compania de medicamente preia riscul acestor variabile, al incertitudinilor. De multe ori, guvernele nu au luat o decizie, neputând să aprecieze impactul unui medicament asupra bugetului, nu este totuna să fie 1 milion sau 5 milioane. Dar putem spune „noi acoperim 2 milioane euro, tot ce depășește acest nivel intră în sarcina companiei farmaceutice”.

Guvernanța sistemului Dvs. de sănătate se bazează prea mult pe analize care nu conțin date din România. Se apelează la datele HTA din Marea Britanie, Germania sau Franța. Dar este o problemă cu transferabilitatea acestor date în România. Cred că trebuie să facilitați cercetarea locală, următoarea modificare în legislația curentă ar fi stimularea financiară a celor care vor face studii HTA locale și incentivarea companiilor să populeze modelele economice internaționale cu date românești, pentru dezvoltarea capacității instituționale și identificarea problemelor reale ale sistemului românesc.

Cât de acceptabilă este preluarea experienței și concluziilor vestice în HTA?

Bazarea pe date internationale, fără a înțelege limitările, poate face mai mult rău decât bine. De aceea, în acest curs erorile de transferabilitate au fost prezentate în mai multe studii de caz, cele mai evidente diferențe au fost faptul că pacienții români mor mai timpuriu decât pacienții francezi, rata de progresie a bolii este mai mare în România. Al doilea este că dacă prețul unui medicament este același în România ca în Europa de Vest, salariul unui medic este de 5-10 ori mai mic, deci economiile făcute la buget prin folosirea unui medicament sunt diferite în România, comparativ cu Franța.

HTA poate ajuta la restabilirea imediată a încrederii, creditului acordat deciziilor politice în Sănătate, oferind justificări transparente pentru decizii. Îi apără, de fapt, pe cei care elaborează politicile de sănătate, oferindu-le mijloacele prin care pot aloca și justifica resursele financiare.

HTA ajută toate persoanele de decizie, pentru că există două probleme importante ale sistemului de îngrijire a Sănătății în Europa Centrală și de Est

Acest curs a avut ca scop identificarea unor soluții pentru a dezvolta procesul de decizie la nivelul politicilor de Sănătate, a decontărilor noilor medicamente disponibile la nivel european.

HTA este util pentru industrie, pentru că una dintre cele mai importante probleme este nepredictibilitatea mediului, a sistemului. Deci dacă am un medicament nou, ce ar trebui să fac să obțin compensarea acestuia? Dacă nu există un algoritm, practic industria nu își poate face planuri, deci este o situație neconvenabilă. Deși sunteți în faza de copilărie a implementării acestor reguli și recomandări europene în domeniul HTA, vă felicit că mergeți în direcția potrivită.

Alte articole

TOP

revista politici de sanatate

Editii speciale

revista politici de sanatate-Republica Moldova

OncoGen

Abonează-te la newsletter

:
: