Comisia Europeană a lansat pe 21 februarie o consultare publică privind performanța cadrului legislativ actual de control al tutunului și posibilitățile de îmbunătățire a acestuia. Acțiunea este o oportunitate pentru cetățenii și părțile interesate de a-și exprima opiniile. Comisia își continuă eforturile de reducere a consumului de tutun, în conformitate cu obiectivul stabilit în Planul european de combatere a cancerului de a crea o generație „fără fum de tutun” în Europa, în care mai puțin de 5% din populație să consume tutun până în 2040. Consultarea va fi deschisă până la 16 mai 2023!
Context
În prezent, consumul de tutun reprezintă cel mai mare risc singular pentru sănătate care poate fi evitat și cea mai importantă cauză de deces prematur în UE, determinând anual moartea a aproape 700.000 de persoane. Aproximativ 50 % dintre fumători mor prematur (în medie cu 14 ani mai devreme decât nefumătorii). În același timp, consumul de tutun, determinat, printre alți factori, de inegalitățile socioeconomice, continuă să fie principala cauză a cancerului care poate fi prevenit, 27 % din totalul cazurilor de cancer fiind atribuite consumului de tutun. Prin eliminarea consumului de tutun, ar putea fi evitate 9 din 10 cazuri de cancer pulmonar. Cadrul legislativ pentru controlul tutunului în curs de evaluare (inclusiv Directiva 2014/40/UE privind produsele din tutun, Directiva 2003/33/CE privind publicitatea în domeniul tutunului și alte politici aferente în materie de control al tutunului din UE) își propune să protejeze sănătatea publică și tinerii împotriva efectelor nocive ale tutunului. În ultimii ani, tutunul și produsele conexe s-au schimbat considerabil, reprezentând o provocare majoră. Pe piața UE a intrat o mare varietate de produse emergente (de exemplu, produsele din tutun încălzit, țigările electronice fără nicotină și plicurile cu nicotină), au apărut noi medii virtuale (inclusiv magazine online și servicii ale societății informaționale, cum ar fi platformele de comunicare socială) și noi strategii de interferență în sănătatea publică a tutunului și a industriilor conexe. O creștere rapidă a produselor emergente, a noilor tehnologii și a piețelor în continuă dezvoltare evidențiază necesitatea de a ține pasul cu aceste schimbări și de a evalua funcționarea legislației în ceea ce privește toxicitatea, dependența și atractivitatea produselor, precum și de a evalua modul în care acestea sunt prezentate și promovate publicului. Reglementarea produselor și reglementarea publicității, a promovării și a sponsorizării sunt doi dintre pilonii principali ai politicilor de control al tutunului, împreună cu alte inițiative, cum ar fi impozitarea, mediile fără fum de tutun și măsurile de renunțare la fumat. Această evaluare va contribui la înțelegerea măsurii în care cadrul legislativ a funcționat în trecut, a măsurii în care și-a îndeplinit obiectivele și a modului în care poate sprijini angajamentele viitoare.
Strategia de consultare
Consultarea pentru această evaluare se va axa pe trei activități principale:
1. cererea de contribuții;
2. consultarea publică de 12 săptămâni, în toate limbile oficiale ale UE;
3. consultările specifice cu părțile interesate.
Vor fi luate în considerare toate informațiile și dovezile relevante, inclusiv sursele de date, datele privind costurile și impactul societal, precum și datele privind beneficiile și dezavantajele inițiativei. Rezultatele acestor activități de consultare vor completa dovezile obținute din alte surse, cum ar fi o examinare documentară a articolelor existente în reviste academice, literatura gri, rezultatele proiectelor relevante finanțate de UE și/sau de statele membre, bazele de date disponibile pe piață și/sau cele care nu sunt disponibile pe piață. Comisia poate utiliza metode suplimentare de consultare ad-hoc, cum ar fi conferințe, ateliere și evenimente, precum și grupuri de experți ale Comisiei. Răspunsurile la cererea de contribuții și la consultarea publică vor fi acceptate în oricare dintre cele 24 de limbi oficiale ale UE.
Publicul-țintă
Sunt binevenite contribuțiile atât din partea publicului larg (de exemplu, nespecialiști și experți care răspund cu titlu individual), cât și din partea organizațiilor. Cu toate acestea, sunt vizate următoarele părți interesate din domeniul controlului tutunului:
– reprezentanți ai autorităților publice naționale, ai autorităților de reglementare din domeniul sănătății publice și al
pieței interne, ai organismelor de aplicare a legii și ai autorităților vamale;
– agențiile descentralizate și alte organisme ale UE;
– structurile municipale internaționale, transnaționale, naționale, regionale și locale și alte autorități publice sau
organizații active în domeniul controlului tutunului;
– experți științifici, instituții academice și de cercetare și comunități de sănătate publică;
– organisme și organizații de standardizare, cum ar fi Organizația Internațională de Standardizare și CEN, organismul
european de standardizare;
– organizații neguvernamentale (ONG-uri), organizații ale consumatorilor și societatea civilă;
– parteneri sociali, cum ar fi camerele de comerț, organizațiile patronale, organizațiile de afaceri, organizațiile
sindicale și reprezentanții profesiilor liberale sau meșteșugărești;
– industria tutunului și a produselor conexe, inclusiv IMM-urile, producătorii, distribuitorii și comercianții cu
amănuntul, precum și furnizorii din amonte de tutun și industriile produselor conexe.