
Interviu cu Mihaela Tănase, purtător de cuvânt al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate
Cardul de sănătate va elimina frauda din sistem şi va micşora birocraţia. Platforma informatică a CNAS, care cuprinde mai multe sisteme informatice, a apărut din necesitatea de a avea un control al modului în care sunt utilizaţi banii în sistem. Toate aceste sisteme vor avea acum un numitor comun şi acesta este cardul naţional de sănătate. El va certifica prezenţa asiguratului la furnizorul de servicii medicale. Ultima etapă a implementării proiectului Casei Naţionale a început în septembrie, dar o situaţie clară cu privire la distribuirea cardurilor de sănătate se va obţine la sfârşitul lunii octombrie.
Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS) a semnat contractul cu Poşta Română pentru distribuţia cardului naţional de sănătate. Cum se desfăşoară acest proces şi când estimaţi încheierea sa?
Ultima etapă a implementării celui mai important proiect al CNAS a demarat în 19 septembrie. Asiguraţii cu vârsta de peste 18 ani vor primi acasă cardul de sănătate prin intermediul serviciilor poştale, iar până în prezent, Poşta Română a preluat mai bine de jumătate din cardurile de sănătate. Procesul de distribuire va continua până când cele aproximativ 12,5 milioane de carduri vor ajunge la asiguraţi. La finalul lunii vom avea şi o situaţie clară a numărului de carduri distribuite persoanelor asigurate.
După încheierea întregului proces de distribuire a cardurilor, va urma o perioadă de probă, în care cele două sisteme vor rula în paralel. În această perioadă vor fi identificate şi rezolvate eventualele probleme ce pot apărea în sistem. În momentul în care utilizarea cardului de sănătate va deveni obligatorie, atât asiguraţii, cât şi furnizorii trebuie să fie obişnuiţi cu utilizarea cardului de sănătate. Practic, din acel moment, asiguraţii vor beneficia de servicii medicale susţinute din fondul asigurărilor sociale de sănătate doar pe baza cardului. De asemenea, validarea şi decontarea acestor servicii se va realiza prin intermediul cardului de sănătate. Tipărirea şi distribuirea cardului de sănătate va continua în următorii patru ani pentru persoanele care împlinesc vârsta de 18 ani şi dobândesc calitatea de asigurat.
Aş vrea să adaug că implementarea unui astfel de proiect la nivel naţional nu este un lucru uşor. În România, au fost necesari şapte ani pentru a-l pune în mişcare, însă şi alte ţări europene, mai dezvoltate, au întâmpinat probleme cu introducerea cardului de sănătate. De exemplu, în Germania proiectul a demarat în 2006 şi a fost finalizat de-abia în 2013. De anul trecut, germanii îl utilizează şi sunt foarte mulţumiţi de rezultate.
Fraudarea – o problemă perpetuă a sistemului de sănătate
În ce mod va schimba cardul de sănătate dinamica sistemului sanitar?
Aşa cum bine ştim cu toţii, o mare problemă a sistemului sanitar a fost dintotdeauna fraudarea sistemului, care a însemnat fonduri mai puţine pentru nevoile asiguraţilor. Din necesitatea de a avea un control al modului în care sunt utilizaţi banii în sistem, a apărut platforma informatică a CNAS, care cuprinde mai multe sisteme informatice. Toate aceste sisteme vor avea acum un numitor comun şi acesta este cardul naţional de sănătate. El certifică prezenţa asiguratului la furnizorul de servicii medicale, devenind instrumentul de confirmare a prestării tuturor serviciilor din sistem. Această soluţie informatică va permite transparență şi eficiență în modul în care sunt cheltuiţi banii în sistemul asigurărilor de sănătate. Mai mult ca oricând, vom avea garanţia că orice leu din fondul asigurărilor sociale de sănătate este folosit pentru asigurat şi doar în interesul lui.
Trebuie să menţionez faptul că acest card asigură dreptul la tratament pe teritoriul României, nu şi în străinătate. Cardul european de sănătate este cel care asigură accesul la serviciile medicale devenite necesare în timpul şederii temporare a asiguratului pe teritoriul unei ţări din spațiul UE/SEE/Elveţia.
Cum percep medicii de familie acest sistem?
Pentru orice problemă de sănătate, asiguratul apelează în primul rând la medicul de familie, care, după caz, îl tratează sau îl trimite la specialist. Ei sunt principala verigă a sistemului pentru că pacienţii interacţionează în primul rând cu ei. Medicii de familie, alături de ceilalţi furnizori de servicii medicale, sunt parteneri în misiunea noastră de a fi mereu în slujba asiguraţilor. Avem convingerea că medicii de familie înţeleg importanţa implementării acestui proiect vital pentru sistemul de sănătate.
Funcţionarea cardului de sănătate este stabilită prin lege, normele de aplicare fiind publicate încă de acum doi ani. Lista cu cititoarele verificate şi validate de CNAS este pe site, astfel încât furnizorii să ştie de unde şi le pot achiziţiona. Preţurile cititoarelor variază între 10 și 80 de euro, în funcţie de furnizor. Validarea cardului se poate face atât la medicul de familie, cât şi la oricare alt furnizor de servicii medicale. Această operaţiune durează mai puţin de un minut, în funcţie de viteza cu care asiguratul tastează pin-ul personalizat. După validare, utilizarea cardului durează mai puţin de 10 secunde. Am cronometrat aceste operaţiuni ca să vedem care va fi timpul alocat de un furnizor pentru a utiliza cardul.
O altă funcţie importantă a cardului de sănătate este aceea că face dovada calităţii de asigurat. Aşadar, nu va mai fi nevoie ca medicul să ceară adeverinţa de asigurat sau să verifice pe aplicaţia de pe site-ul CNAS dacă pacientul căruia îi acordă un serviciu medical este asigurat sau nu. Utilizând cardul de sănătate, medicul va avea garanţia că serviciile medicale îi sunt validate şi că vor fi decontate. De cealaltă parte, pacientul va şti că în numele lui nu se mai pot deconta servicii de care nu a beneficiat, că există un control mai bun al acestor servicii şi al cheltuirii banilor din sistem.
Ce va însemna folosirea efectivă a cardului de către medic? Dar de către pacient?
Cardul naţional de sănătate este codul de acces pentru toate sistemele informatice ale CNAS şi, mergând mai departe, aş vrea să amintesc aici dosarul electronic de sănătate (DES), care reprezintă o colecţie a tuturor informaţiilor medicale ale pacientului, adunate la nivel naţional, de la furnizorii de servicii medicale cu care pacientul a intrat în contact. CNAS a accesat fonduri europene pentru extinderea DES pentru toate tipurile de furnizori. În acest fel, se va obţine un tablou complet al stării de sănătate a pacientului. Accesând acest dosar, diagnosticarea va fi mai uşor de realizat. De asemenea, vor fi economisiţi bani în sistem pentru că, în unele situaţii, se poate evita repetarea unor investigaţii şi analize deja existente, care pot fi vizualizate în DES. Asiguratul are acces neîngrădit în DES, în calitate de proprietar al datelor sale medicale. Medicul care va consulta sau trata un pacient poate accesa datele doar cu acordul acestuia. Toate informațiile din DES sunt colectate în deplină siguranță și, chiar dacă sunt vizibile medicilor, încărcarea de date suplimentare, dar și accesarea lor sunt reglementate și monitorizate foarte strict. Pacientul poate vizualiza oricând istoricul accesărilor, dar și actualizările făcute de medici. Astfel, orice accesare sau modificare apărută este însoțită de data, ora și codul de parafă a medicului care a accesat sumarul de urgență.
Ce va urma după implementarea cardului de sănătate?
Proiectele de informatizare ale sistemului de asigurări nu se opresc aici. CNAS a accesat fonduri europene pentru implementarea biletelor de trimitere în format electronic şi extinderea reţetei electronice pentru toate tipurile de prescripţii.
Când vor fi implementate şi aceste proiecte, vom putea spune că am realizat o Platformă Informatizată a Sistemului de Asigurări, care face posibil controlul total al fondurilor utilizate.
Asiguraţii cu vârsta de peste 18 ani vor primi acasă cardul de sănătate prin intermediul serviciilor poştale, iar până în prezent, Poşta Română a preluat mai bine de jumătate din cardurile de sănătate. Procesul de distribuire va continua până când cele aproximativ 12,5 milioane de carduri vor ajunge la asiguraţi.
Tipărirea şi distribuirea cardului de sănătate va continua în următorii patru ani pentru persoanele care împlinesc vârsta de 18 ani şi dobândesc calitatea de asigurat.
Validarea cardului se poate face atât la medicul de familie, cât şi la oricare alt furnizor de servicii medicale. Această operaţiune durează mai puţin de un minut, în funcţie de viteza cu care asiguratul tastează pin-ul personalizat.
CNAS a accesat fonduri europene pentru implementarea biletelor de trimitere în format electronic şi extinderea reţetei electronice pentru toate tipurile de prescripţii.