Interviu cu Cornel Agachi, Business Unit Manager Novo Nordisk, Republica Moldova
Compania Novo Nordisk a fost fondată în anul 1923, în Danemarca, la scurt timp de la descoperirea insulinei, devenind un lider mondial în tratamentul diabetului zaharat. Una dintre cele mai mari companii scandinave după capitalizarea de piață, Novo Nordisk este specializată în domeniul diabetului, dar și-a extins portofoliul și în alte arii terapeutice, în special în boli rare. Novo Nordisk deține birouri în 79 de țări, are 43.100 de angajați și furnizează circa jumătate din totalul insulinelor la nivel global, cea ce înseamnă că 27,7 milioane de pacienți din toată lumea sunt utilizatori ai acestor produse. Conform relatărilor reprezentanților companiei, insulina rapidă modernă insulinum aspart este cea mai prescrisă moleculă din clasa ei, a insulinelor rapide. Compania daneză a reinvestit în activități de cercetare și dezvoltare 12,5% din cifra de afaceri din 2018, ceea ce reprezintă aproape 2 miliarde de euro.
În Republica Moldova, Novo Nordisk este prezentă din 1997. Novo Nordisk are în acest moment în portofoliu medicamente care se adresează bolilor cronice cu cea mai mare prevalență la nivel global: diabet, obezitate, boli cardiovasculare. De altfel, fiind unul dintre liderii pe segmentul insulinelor, viziunea companiei este aceea de a oferi produse de calitate și accesibile prin crearea unor parteneriate de succes, bazate pe transparență și comunicare eficientă.
Care este angajamentul Novo Nordisk pentru sănătatea publică, performanță și evoluție?
Conform datelor Federației Internaționale de Diabet, una din două persoane care trăiesc în prezent cu diabet zaharat de tip 2 este nediagnosticată, iar mai puțin de 1 din 4 membri ai familiei au acces la programe de educație pentru diabet. De aceea, consider că trebuie să avem o abordare bazată pe o colaborare eficientă în problema diabetului referitor la educație, prevenţie, stabilirea unui diagnostic precoce şi a unui tratament eficient, care să conducă la prevenirea riscurilor apariției bolii și la o calitate a vieţii cât mai bună a persoanelor care suferă de această afecțiune.
Din cauza incidenței din ce în ce mai ridicate și a complicațiilor bolii, diabetul vizează nu doar persoana cu diabet sau medicul său, ci fiecare familie în parte, medicii de familie, endocrinologii, alți specialiști implicați în managementul diabetului, companii și autorități. Suntem toți responsabili față de pacienții care suferă de diabet, să contribuim la îmbunătățirea stării de sănătate și a calității vieții acestora.
Câte persoane suferă de diabet în Republica Moldova?
Diabetul zaharat și complicațiile sale reprezintă una din cauzele principale de deces în lume, iar în Republica Moldova ocupă locul VII în structura mortalității. Anual, în țara noastră se depistează cu diabet zaharat mai mult de 10 mii de persoane, dintre care circa 70 sunt copii. Fiecare a treia persoană cu orbire și insuficiență renală suferă de diabet și 70% din cazurile de amputații ale picioarelor sunt cauzate de această boală. Astăzi în țară avem înregistrate cu diabet peste 100 de mii de persoane, dintre care cca 400 de copii. Motivul pentru care sunt atât de puține persoane diagnosticate cu diabet este același în Republica Moldova ca și la nivel global. Acesta se explică prin regula jumătăților, care spune că din două persoane cu diabet zaharat doar una este depistată și, de regulă, diagnosticarea se face relativ târziu în evoluția bolii, atunci când deja apar complicațiile. Și aceasta pentru că diabetul este o boală perfidă, care nu doare și nu se vede, dar ucide prin complicațiile sale.
Multe persoane cu DZ2 care trec de la antidiabetice orale la insulină
au o reticență față de aceasta. Ce ne puteți spune despre insulinizare?
Din păcate, pentru mulți pacienți trecerea de la antidiabetice orale la insulină reprezintă un pas înfricoșător: li se pare că își vor schimba dramatic stilul de viață, vor trebui să facă prea multe injecții, și nu vor mai putea avea parte de lucruri plăcute.
Aceste temeri fac ca insulinoterapia să fie administrată prea târziu, când complicațiile diabetului au avansat, afectând dramatic calitatea vieții, ajungând-se, uneori, chiar la deces. În cazul unui diabet cu o vechime foarte mare, survine momentul când rezerva de insulină a pacientului devine insuficientă. În unele cazuri apare nevoia de insulinizare precoce – introducerea insulinoterapiei mai devreme în evoluția bolii, astfel încât funcția pancreatică să fie menținută pentru mai mult timp. În cazul în care pacienții cu glicemii foarte mari continuă să rămână pe medicația orală, încep să apară complicațiile grave ale diabetului: infarct, orbire, amputații etc.
Sunt de părerea că este foarte important să se explice pacientului, încă de la diagnosticarea diabetului, că ar putea surveni un moment în parcursul bolii în care se va impune tratamentul cu insulină, care nu dă dependență, și care, în diabetul de tip 2, poate duce la ameliorarea bolii, cu posibilitatea revenirii ulterioare la hipoglicemiante perorale, în unele cazuri.
Pe o piața plină de provocări, precum cea a Republicii Moldova,
cât este de important să oferi produse care se diferențiază de restul?
Concurența este bună atunci când cel care beneficiază este în primul rând pacientul. Mai presus de orice, este important să se ia în considerație, în primul rând, nevoile şi aşteptările reale ale pacienţilor. Aș vrea să mă refer la un raport de consens între Asociația Americană de Diabet și Asociația Europeană pentru Studiul Diabetului, lansat la finele lui 2018, în care se recunoaște că pacientul cu diabet zaharat tip 2 trebuie să beneficieze de îngrijire integrată, continuă, adaptată și personalizată pe toată durata vieții. Obiectivele care stau la baza abordării integrate a pacientului constau în prevenirea complicațiilor bolii și optimizării calității vieții, acestea fiind și principiile esențiale care stau la baza produselor Novo Nordisk. Obiectivul nostru, în Republica Moldova, este să facem posibil accesul pacienților la medicamente de calitate înaltă, pentru că pacienții moldoveni au dreptul să beneficieze de aceleași standarde terapeutice ca și cetățenii din restul țărilor din regiune și din Europa.
Cum arată viitorul Novo Nordisk în ceea ce privește investițiile și inovația?
Datorită experienței în tratamentul și controlul diabetului, Novo Nordisk abordează diabetul zaharat ca pe o problemă globală de sănătate publică, pentru gestionarea căreia e nevoie de mai mult decât de medicamente. Compania Novo Nordisk își propune atât dezvoltarea de medicamente biologice inovatoare, cât și acțiuni în strânsă colaborare cu pacienții, factorii de decizie, specialiștii din domeniul medical în vederea creșterii gradului de conștientizare a acestei maladii cronice și a complicațiilor sale, pentru îmbunătățirea prevenției prin educație și extinderea accesului la terapii inovatoare, astfel contribuind la creșterea duratei și calității vieții. Novo Nordisk are în plan facilitarea accesului pacienților la medicamente inovative care pot preveni complicațiile, la prețuri accesibile sistemului de sănătate din Republica Moldova.
Cum pot să colaboreze companiile farmaceutice cu autoritățile pentru a aborda problemele de sănătate?
Colaborarea și comunicarea trebuie să pornească de la premisa că toți suntem parteneri, cu obiective comune, dar și cu obiective individuale. Cred că trebuie să avem o comunicare funcțională, care să asigure cadrul necesar pentru un sistem de sănătate eficient. Ministerul, pentru că este autoritatea publică centrală responsabilă de politica de sănătate, trebuie să fie coordonatorul acestui proces. O comunicare ideală este una bazată pe transparență deplină, atât din partea autorităților statului, cât și din partea industriei farmaceutice, dar și pe predictibilitate și pe activitate onestă, loială și de totală încredere reciprocă.
Doresc să felicit echipa de la Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale pentru profesionalismul cu care abordează provocările din sistem. Am observat o deschidere către dialog și comunicare cu toți jucătorii din sistem și o abordare pragmatică a problemelor existente, cu obiectiv foarte clar de îmbunătățire a sistemului de sănătate în beneficiul pacientului din Republica Moldova.
de Inga Pasecinic