Politici de Sanatate

Asigurații, principalii controlori ai  furnizorilor de servicii medicale

20 august
17:20 2016
Asigurații, principalii controlori ai  furnizorilor de servicii medicale

Interviu cu Lucian Vasile Bara, președintele Casei de Asigurări de Sănătate a Municipiului București

1.780.000 de asigurați, 2.342 de furnizori de servicii medicale, 1.000 de medici de familie și peste 200 de contracte încheiate cu farmacii, care au în total peste 800 de puncte de lucru – este tabloul de ansamblu al activității zilnice pentru cea mai mare casă teritorială de asigurări de sănătate din România. Care sunt marile probleme cu care se confruntă, dar și ce măsuri se iau ne spune Lucian Vasile Bara, președintele CASMB.  de Roxana Maticiuc

Care sunt principalele preocupări ale Președintelui CASMB, cea mai mare casă teritorială de asigurări de sănătate din România?

În calitate de președinte–director general, am misiunea de a mă asigura că fondurile de care dispune CASMB sunt utilizate corect și eficient și că pacienții au acces la servicii medicale acordate corect și la timp. Activitatea mea are ca scop principal creșterea gradului de satisfacție a asiguraților.

Pentru a realiza acest lucru, am în vedere ca implementarea politicilor de sănătate ale Ministerului Sănătății și respectarea deciziilor și reglementărilor stabilite de CNAS în relația cu asigurații și cu furnizorii de servicii medicale să se realizeze cu strictețe.

În aceeași măsură, cel mai bun feedback îl primim de la asigurați, care ne sesizează unele probleme apărute la accesarea serviciilor medicale, pe care încercăm să le remediem în cel mai scurt timp.

De asemenea, ușa mea este deschisă permanent tuturor furnizorilor de servicii medicale, pentru a încerca să găsim împreună cele mai bune soluții pentru pacienți.

Colaborarea strânsă și eficientă cu CNAS și cu Ministerul Sănătății face posibilă remedierea unor probleme în timp cât mai scurt.

La CASMB sunt înscriși aproximativ 1.780.000 de asigurați. Dar, la cei peste 2.300 de furnizori de servicii medicale aflați în relație contractuală cu instituția pe care o conduc, vin să se trateze pacienți din toată țara. Acesta este motivul pentru care CASMB are alocat 20% din totalul fondurilor repartizate de CNAS la nivel național. Avem obligația de a fi extrem de transparenți, oamenii trebuie să știe cum sunt utilizați banii proveniți din contribuțiile lor la fondul de sănătate. De asemenea, asigurații trebuie informați despre serviciile medicale la care au dreptul. Orice modificare care intervine în pachetul de sănătate, orice program de sănătate sau medicament nou trebuie comunicate asiguraților.

Care este situația cardului de sănătate? Câți dintre asigurați au ridicat cardul?

La CASMB au fost returnate de poștă, începând cu decembrie 2014, peste 200.000 de carduri de sănătate. Eu am preluat mandatul de președinte-director general al CASMB în septembrie 2015, în condițiile în care, de la 1 septembrie, utilizarea cardului național la validarea serviciilor medicale devenise obligatorie.

S-au făcut eforturi pentru ca asigurații să intre în posesia cardului la ghișeu, cu timp de așteptare cât mai redus. Cu toate acestea, au fost situații în care personalul a fost depășit de solicitări și presa a relatat în mai multe rânduri despre cozile formate de asigurați la ghișeele CASMB. Există implementat însă un sistem de programare online pentru ridicarea cardului de sănătate și asigurații care îl utilizează nu întâmpină probleme.

În prezent, mai avem de distribuit 59.000 de carduri, dar numărul acestora crește pe măsură ce se tipăresc altele noi sau duplicate.

Care este proporția de servicii validate cu cardul?

Pe 1 septembrie se împlinește un an de când cardul național de sănătate a devenit unicul instrument de decontare și validare pentru serviciile medicale în sistemul public de sănătate, mă refer la cazul asiguraților cu vârsta de peste 18 ani care au card emis.

În general, aș spune că utilizarea cardului de sănătate nu mai ridică probleme asiguraților sau furnizorilor de servicii medicale.

Dacă, inițial, a existat o oarecare reticență, așa cum se întâmplă uneori la introducerea unor reguli noi, astăzi toată lumea a înțeles că utilizarea cardului de sănătate aduce beneficii în sistem.

Există reglementări clare pentru situațiile în care asiguratul accesează servicii medicale, dar nu a intrat încă în posesia cardului.

De asemenea, există reglementări pentru cazurile în care sistemul cardului de sănătate se blochează pentru o anumită perioadă. În astfel de situații, furnizorii vor valida serviciile medicale în sistem offline, urmând ca în termen de trei zile de la remedierea sistemului să urce serviciile în sistem. În niciun caz, pacientul nu trebuie să aibă de suferit în urma unor eventuale probleme de funcționare a sistemului cardului.

Care este activitatea CASMB în zona de monitorizare și control de furnizori cu care se află în relație contractuală?

Echipele de control se află zilnic pe teren, pentru a ne asigura că furnizorii aflați în relație contractuală cu CASMB acordă serviciile medicale, în conformitate cu reglementările legale în vigoare, tuturor asiguraților care le trec pragul. Rolul acestor controale nu este doar de sancționare, ci și de îndrumare a furnizorilor.

Un rol important în organizarea acestor controale îl au sesizările primite de la asigurați. Când aceștia ne semnalează diverse nereguli, trimitem echipe de control la furnizori și încercăm să remediem situația în cel mai scurt timp. Consider că acesta este cel mai eficient mod de a detecta și a rezolva cât mai rapid disfuncționalitățile sistemului.

Una dintre problemele ridicate de asigurați este aglomerația de la CASMB. Ce măsuri ați luat pentru reducerea timpului de așteptare la ghișee?

Ne preocupă în mod deosebit gradul de satisfacție a asiguraților atunci când apelează la serviciile noastre și dorim să îmbunătățim relația cu publicul. Acesta este motivul pentru care în ultima perioadă am suplimentat numărul de ghișee și personalul aferent, reducând astfel timpul de așteptare la ghișeu pentru asigurații care au nevoie de serviciile noastre. Încercăm să ne adaptăm la condițiile actuale, în care numărul personalului din CASMB este mic, în comparație cu numărul de asigurați pe care îi deservește.

De asemenea, CASMB se află în relație contractuală cu 2.342 de furnizori de servicii medicale și farmaceutice, dintre care 89 sunt spitale publice și private, iar 1.000, medici de familie. Avem peste 200 de contracte încheiate cu farmacii, care au în total peste 800 de puncte de lucru. În aceste condiții, este evident că uneori personalul CASMB nu face față solicitărilor venite din partea furnizorilor.

Acesta este motivul pentru care am demarat procedura de licitație pentru modernizarea unuia dintre sediile CASMB, pe care dorim să îl amenajăm astfel încât să corespundă necesităților asiguraților și furnizorilor.

CASMB a încheiat, luna trecută, procesul de contractare cu furnizorii de servicii medicale, medicamente și dispozitive medicale. Care sunt noutățile pentru acest an?

Începând cu acest an, în pachetul de servicii de bază acordate persoanelor asigurate au fost introduse noi servicii, cum ar fi RMN sân nativ (și cu substanță de contrast) în ambulatoriul de specialitate, iar în spitalizarea de zi, diagnosticarea apneei de somn și a altor patru afecțiuni reprezentând complicații ale diabetului.

Asigurații pot consulta lista furnizorilor de servicii medicale, pe tipuri de specialități, pe pagina web a CASMB, la secțiunea „Furnizori de servicii medicale”. De asemenea, pentru a veni în sprijinul asiguraților cu informații utile, am creat secțiunea „Cetățeni asigurați”, unde oamenii pot intra în posesia unor informații despre serviciile decontate în sistemul asigurărilor sociale de sănătate.

Alte articole

TOP

revista politici de sanatate

revista politici de sanatate-Republica Moldova

OncoGen

Abonează-te la newsletter

:
: