Politici de Sanatate

ANMCS – standarde și recomandări în pandemia de COVID-19

06 iulie
15:52 2021
ANMCS – standarde și recomandări în pandemia de COVID-19

În contextul crizei sanitare provocate de pandemia COVID-19, sistemul public de sănătate s-a confruntat cu mai multe probleme, unele noi, altele mai vechi. Dr. Vlad-Teodor Berbecar, președintele Autorității Naționale de Management al Calității în Sănătate (A.N.M.C.S.), ne-a explicat care au fost recomandările autorității pentru a asigura calitatea îngrijirilor medicale în această perioadă dificilă.

 

În contextul crizei sanitare provocate de pandemia COVID-19, sistemul public de sănătate s-a confruntat cu mai multe probleme, unele noi, altele mai vechi. Cum a colaborat ANMCS cu unitățile sanitare?

În această perioadă, ANMCS a sprijinit profesioniștii din spitale și, în special, responsabilii de managementul calității din spitale. Imediat după declanșarea pandemiei, specialiștii ANMCS au formulat mai multe seturi de recomandări pentru profesioniști. ANMCS are atribuția de a ajuta unitățile sanitare prin elaborare de standarde și recomandări, unele dintre ele bazându-se pe erorile raportate și pe experiența profesioniștilor din sănătate.

Ce înțelegem prin acest lucru?

Spitalele raportează, voluntar și fără caracter acuzator, către Autoritate, evenimentele adverse asociate asistenței medicale (EAAAM). Într-o primă etapă, aceste evenimente sunt raportate de către spital ca suspiciune EAAAM. După un termen de 30 de zile, unitatea poate reveni asupra raportării și să clasifice respectivul eveniment ca fiind un near-miss, de exemplu, sau că nu a fost confirmat. Dar acest lucru se face în urma unui raport de analiză al respectivului eveniment. Adică, profesioniștii din spital au identificat un posibil eveniment, apoi l-au raportat și, ulterior, analizat. Pentru ANMCS este foarte important ca profesioniștii din spitale să facă acest lucru. Numai determinând cauza care a dus la producerea evenimentului respectiv se vor putea adapta bunele practici si se vor produce schimbări care să ducă la îmbunătățirea calității serviciilor medicale și a siguranței pacientului. Tocmai de aceea, ANMCS, ca și în recomandările Organizației Mondiale a Sănătății, a adoptat această variantă de raportare fără niciun fel de măsură punitivă.

Ce se întâmplă în cazul unităților sanitare la care se constată că o eroare s-a produs de mai multe ori?

Aceste evenimente și rapoarte sunt analizate de specialiștii ANMCS și, acolo unde se observă că s-a produs aceeași eroare de mai multe ori sau în mai multe unități, se elaborează un set de recomandări sau este prezentat ca studiu de caz în cadrul unor conferințe, seminare, workshop-uri, tocmai pentru a facilita procesul de învățare din erori la nivelul profesioniștilor din spitale. Și acest lucru se aplică nu doar în această perioadă complicată, ci și înainte. Această preocupare există de mai mulți ani la ANMCS. De asemenea, Autoritatea pune la dispoziția unităților sanitare cu paturi și o aplicație informatică, CaPeSaRo, unde există secțiuni de informare, precum și de dezbatere a unor cerințe sau indicatori din standardele de acreditare ale ANMCS.

Tot în acest an, am demarat și o monitorizare tematică pentru a vedea în teren, adică direct în spital, modul în care se desfășoară activitatea. Tematicile pentru această monitorizare au fost puse din timp la dispoziția spitalelor și, odată cu acestea, și bibliografia, precum și niște recomandări. Și aceste informații se regăsesc în aplicația informatică CaPeSaRo care poate fi accesată de orice unitate sanitară cu paturi acreditată sau aflată în proces de acreditare.

Totuși, nu trebuie omis faptul că partea de aprobare a oricărei schimbări de structură în cadrul oricărui spital este aprobată de către Direcția de Sănătate Publică sau direct de Ministerul Sănătății. ANMCS poate face recomandări doar legat de standardele de acreditare. Și așa este și normal. Casa de Asigurări de Sănătate, Ministerul Sănătății și ANMCS au atribuții diferite, dar, în final, toate aceste instituții trebuie să colaboreze, scopul final fiind siguranța pacientului.

Mai multe informații despre activitățile ANMCS – în interviul ce va fi publicat în următoarea ediție print a revistei Politici de Sănătate.

Valentina Grigore

 

Alte articole

TOP

revista politici de sanatate

revista politici de sanatate-Republica Moldova

OncoGen

Abonează-te la newsletter

:
: