Politici de Sanatate

Studiu național privind relația dintre pacienți și industria farma

27 noiembrie
12:43 2019
Studiu național privind relația dintre pacienți și industria farma

România se confruntă cu ”o lipsă de consecvenţă” în ceea ce priveşte reglementările şi politicile în domeniul medicamentului, susține conf. dr. Diana Loreta Păun, consilier de stat, Departamentul de Sănătate Publică Administrația Prezidențială.

Potrivit acesteia, accesul la medicamente al pacienţilor români a reprezentat şi continuă să reprezinte ”o provocare majoră”, tratamentele inovatoare fiind introduse cu dificultate, iar cele generice dispărând de pe piaţă.

”Politicile de stabilire a preţurilor şi de rambursare sunt orientate către furnizarea de medicamente generice, iar actualizarea listei de medicamente este de dată relativ recentă, medicamentele inovatoare fiind introduse doar în ultimii ani. Taxa clawback este un subiect care a ocupat şi continuă să ocupe agenda publică în special în ultimii ani. Ne confruntăm, din nefericire, cu o lipsă de consecvenţă în ceea ce priveşte reglementările şi politicile în domeniul medicamentului, iar România are, din păcate, cinci din şase indicatori în aşa numita zonă roşie (zonă critică) în ultima ediţia a Euro Health Consumer Index, la subcategoria medicamente”, a afirmat conf. dr. Păun, care consideră că pacientul trebuie implicat ”real” în luarea deciziilor.

În acest context, Alianţa Naţională a Pacienţilor Cronici din România şi Centrul de Cercetări în Economie Comportamentală Aplicată din cadrul Universităţii din Bucureşti vor realiza, timp de un an, un studiu care îşi propune să evalueze percepţia pacienţilor cu privire la relaţia pe care o stabilesc cu companiile farmaceutice. Obiectivele generale ale proiectului sunt identificarea aşteptărilor pacienţilor în raport cu serviciile din farmaciile cu circuit deschis şi închis, precum şi evaluarea experienţei directe în raport cu aceste aşteptări, identificarea unor factori relevanţi pentru explicarea gradului de satisfacţie a pacienţilor faţă de serviciile oferite în farmaciile cu circuit deschis şi închis, evaluarea gradului de satisfacţie în interacţiunea organizaţiilor de pacienţi cu companiile farmaceutice.

”Fiecare companie şi autoritate clamează pacientul în centrul sistemului. Ne dorim să aflăm adevărul. Dacă de la autorităţi deja ne-am convins, dorim să avem un barometru al relaţiilor asociaţiilor de pacienţi cu industria farma. Este important şi pentru ei şi pentru noi unde ne poziţionăm, ce avem de făcut, ce trebuie îmbunătăţit, pentru că numai aşa putem regla lucrurile”, a declarat preşedintele Alianţei Pacienţilor Cronici din România, Cezar Irimia.

Cercetarea va avea ca obiectiv şi evaluarea gradului de satisfacţie a pacienţilor în raport cu organizaţiile care îi reprezintă, iar rezultatele vor fi diseminate către toți factorii interesați.

Valentina Grigore

Alte articole

TOP

revista politici de sanatate

revista politici de sanatate-Republica Moldova

OncoGen

Abonează-te la newsletter

:
: