Politici de Sanatate

OUG pentru crearea cadrului legal suplimentării FNUASS

29 noiembrie
17:28 2017
OUG pentru crearea cadrului legal suplimentării FNUASS

Guvernul a adoptat noi reglementări la Legea nr. 95/2006 printr-o Ordonanță de Urgență privind reforma în domeniul sănătăţii. Astfel,  Legea nr. 95/2006 este pusă în concordanță cu prevederile Codului fiscal și este creat cadrul legal suplimentării Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate (FNUASS), în vederea asigurării accesului pacienților la serviciile de sănătate.

Potrivit actului normativ, toate categoriile de persoanele fizice care, în prezent, sunt asigurate cu plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate din bugetul de stat și din alte surse bugetare, vor beneficia în continuare de calitatea de asigurat. Prin urmare, noile prevederi armonizează Legea 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății cu prevederile Codului Fiscal care vor intra în vigoare de la 1 ianuarie 2018 și stabilește modalitatea de finanțare a contribuțiilor de sănătate pentru persoanele fizice asigurate prin plata contribuțiilor de sănătate de către stat.

Potrivit prevederilor din Codul Fiscal, pentru categoriile de persoane asigurate fără plata contribuției de sănătate,  a fost eliminată obligația plății contribuției de asigurări sociale de sănătate din sarcina bugetului de stat, a angajatorului sau a fondului de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale constituit în condiţiile legii, precum şi a bugetului asigurărilor pentru şomaj.

De asemenea, actul normativ adoptat astăzi are în vedere instituirea cadrului legal pentru a asigura sumele necesare Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate (FNUASS), în vederea furnizării serviciilor medicale, medicamentelor, materialelor sanitare, dispozitivelor medicale şi altor servicii la care au dreptul asiguraţii. Concret, după epuizarea fondului de rezervă, veniturile FNUASS se  completează cu sume care se alocă de la bugetul de stat. Măsura are scopul să asigure dreptul la sănătate al asiguraților în sistemul public de sănătate.

De asemenea, actul normativ cuprinde reglementări necesare pentru  ca persoanele asigurate să poată să facă dovada calității de asigurat chiar și în situația în care nu au primit cardul național de sănătate sau nu se regăsesc în sistemul informatic unic integrat (SIUI). Astfel,  în cazuri speciale, adeverința de asigurat este document justificativ.

Totodată, a fost reglementat cadrul legal pentru stabilirea pachetului de servicii medicale furnizate  de asigurările voluntare de sănătate. Sunt clarificate, astfel, situațiile în care asiguratorii acordă servicii medicale incluse în pachetul de bază care se decontează din bugetul FNUASS.

Informații suplimentare:

* Începând cu  anul 2018, se vor adăuga persoanelor asigurate fără plata contribuției –  copiii până la vârsta de 18 ani, tinerii de la 18 ani până la vârsta de 26 de ani elevi sau studenţi, tinerii cu vârsta de până la 26 de ani care provin din sistemul de protecție a copilului, persoanele coasigurate, persoanele ale căror drepturi sunt stabilite prin legi speciale, etc – și următoarele categorii de persoane pentru care plata contribuției se făcea până acum din alte surse bugetare:

  • persoanele care se află în concediu medical pentru incapacitate temporară de muncă, acordat în urma unui accident de muncă sau a unei boli profesionale;
  • persoanele care se află în concediu de acomodare, potrivit Legii nr. 273/2004 privind procedura adopţiei, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în concediu pentru creşterea copilului potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul şi indemnizaţia lunară pentru creşterea copiilor, aprobată cu modificări prin Legea nr. 132/2011, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi în concediu pentru copilul cu handicap potrivit Legii nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
  • persoanele care execută o pedeapsă privativă de libertate sau se află în arest preventiv în unităţile penitenciare, precum şi pentru persoanele care se află în executarea unei măsuri educative ori de siguranţă privative de libertate, respectiv persoanele care se află în perioada de amânare sau de întrerupere a executării pedepsei privative de libertate, dacă nu au venituri;
  • persoanele care beneficiază de indemnizaţie de şomaj sau, după caz, de alte drepturi de protecţie socială care se acordă din bugetul asigurărilor pentru şomaj, potrivit legii;
  • persoanele reţinute, arestate sau deţinute care se află în centrele de reţinere şi arestare preventivă organizate în subordinea acestei instituţii, care nu au venituri, pentru străinii aflaţi în centrele de cazare în vederea returnării ori expulzării, precum şi pentru cei care sunt victime ale traficului de persoane, care se află în timpul procedurilor necesare stabilirii identităţii şi sunt cazaţi în centrele special amenajate potrivit legii;
  • persoanele care fac parte dintr-o familie care are dreptul la ajutor social, potrivit Legii nr. 416/2001, cu modificările şi completările ulterioare;
  • persoanele fizice cu venituri lunare din pensii;
  • persoanele cetăţeni români, care sunt victime ale traficului de persoane, pentru o perioadă de cel mult 12 luni, dacă nu au venituri;
  • personalul monahal al cultelor recunoscute, aflat în evidenţa Secretariatului de Stat pentru Culte, dacă nu realizează venituri din muncă, pensie sau din alte surse.

Roxana Maticiuc

Alte articole

TOP

Video

revista politici de sănătate

Abonează-te la newsletter

:
: