Politici de Sanatate

Nu acceptăm derapaje din partea operatorilor economici

27 iulie
14:53 2017
Nu acceptăm derapaje din partea operatorilor economici

Interviu cu Bogdan Pandelică, președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor

Un stil de viață corect, cu o alimentație sănătoasă, este esențial în managementul fiecărei boli cronice. Dar oare cât de sănătoase sunt alimentele existente pe piața românească? În plus, când vorbim despre sănătate, un rol strategic îl au produsele și serviciile medicale care se dezvoltă din ce în ce mai mult. Însă, odată cu această dezvoltare, apar și inerentele probleme.

Bogdan Pandelică, președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), atrage atenția operatorilor economici că, potrivit legii, orice consumator trebuie să cunoască toate informațiile corecte, complete și precise despre un produs de sănătate sau despre un aliment. Orice operator care nu se conformează legislației va suporta consecințele: amendă sau închiderea activității.

Cât de protejat este consumatorul român de servicii și produse de sănătate?

ANPC protejează consumatorii în baza actelor normative în vigoare și îi informează cu privire la drepturile lor. Consumatorii au dreptul de a fi informați asupra serviciilor medicale disponibile, precum și asupra modului de a le utiliza, de a fi informați asupra identității și statutului profesional al furnizorilor de servicii de sănătate, asupra prevederilor care trebuie respectate pe durata spitalizării, asupra stării sale de sănătate, intervențiilor medicale propuse, riscurilor potențiale ale fiecărei proceduri, asupra alternativelor existente la procedurile propuse, precum și cu privire la date despre diagnostic și prognostic. De asemenea, aceștia au dreptul de a solicita și a primi, la externare, un rezumat scris al investigațiilor, diagnosticul, tratamentul și îngrijirile acordate pe perioada spitalizării. Consumatorii trebuie să cunoască toate informațiile, corect, complet și precis, despre un produs de sănătate, pentru a putea face comparație și a-l putea alege pe cel care i se potrivește.

În cadrul ANPC, Direcția Generală Control și Supraveghere Piață și Armonizare Europeană tratează cu celeritate reclamațiile care se referă la produse sau servicii ce pot pune în pericol sănătatea sau viața consumatorilor.

Care sunt cele mai reclamate aspecte din domeniul produselor și serviciilor de sănătate?

O pondere majoră din reclamațiile pentru segmentul de piață servicii medicale se referă la lipsa informațiilor sau la informații incomplete ori vagi. Printre altele, consumatorii reclamă nerespectarea programărilor la clinicile private, că nu li s-a emis dovada plății pentru servicii de sănătate, că în anumite farmacii nu se afișează prețurile de vânzare la medicamente, suplimente alimentare sau la unele produse cosmetice, iar consumatorii care au apelat la investigații imagistice reclamă că nu au fost informați anterior referitor la costurile suplimentare generate de predarea rezultatelor pe film sau CD.

ANPC verifică intens piața produselor alimentare: cum ați cataloga acest domeniu? Cât de sănătos mănâncă românii?

Consumatorii au acum acces la o varietate mare pe piața produselor alimentare. Pe rafturile magazinelor se regăsesc atât produse românești, cât și intracomunitare sau din afara Uniunii Europene. Noi desfășurăm acțiuni de supraveghere și control pentru a ne asigura că nu există derapaje din partea operatorilor economici și că produsele scoase pe piață nu prezintă un pericol pentru sănătatea consumatorilor. Consumatorii aleg mereu produsele în funcție de nevoile lor, dar, este adevărat, și în funcție de aspectul financiar. Deși studiile spun că românii aleg cantitatea și nu calitatea, eu aș spune mai degrabă că, în prezent, consumatorii români citesc cu mai mare atenție etichetele produselor alimentare, înainte de a le achiziționa, și oferă mai multă importanță ingredientelor din compoziția produselor.

Cum ar trebui îmbunătățit legislativ acest domeniu, astfel încât să nu mai găsim produse care pun în pericol sănătatea? Se conformează agenții economici legislației?

Legea în ceea ce privește domeniul alimentar este foarte clară, în acest moment. Nu putem fi permisivi cu comercianții sau cu producătorii care „aruncă” pe piață produse sau servicii care pot afecta sănătatea consumatorilor. Niciun operator economic nu este iertat de comisarii noștri, dacă la unitatea sa sunt constatate abateri de la prevederile legale. Dacă vorbim despre produsele alimentare expirate sau stricate, acestea trebuie scoase de la comercializare și distruse. Conform legislației, este obligația comerciantului să distrugă aceste produse care se află în afara datei-limită de consum. Cu toate acestea, ANPC lucrează constant la îmbunătățirea pachetelor legislative care vin în sprijinul consumatorului.

Noi nu acceptăm derapaje din partea operatorilor economici. În cazul în care acestea există, măsurile noastre sunt ferme: de la aplicarea de amenzi contravenționale până la retragerea de la comercializare a produselor sau închiderea operatorului economic.

de Valentina Grigore

Alte articole

TOP

Video

revista politici de sănătate

Abonează-te la newsletter

:
: