Politici de Sanatate

Măsuri politice pentru un mediu economic predictibil

16 octombrie
15:53 2017
Măsuri politice pentru un mediu economic predictibil

Interviu cu Ilan Laufer, ministrul pentru Mediul de Afaceri.

Cu postul de secretar de stat în Ministerul pentru Mediul de Afaceri a dat startul carierei politice pe care o continuă acum din fotoliul de ministru. Spune că din poziția de angajat la stat vrea să ajute firmele mici și mijlocii și să facă mediul economic mai predictibil și prietenos pentru IMM-uri.

Până nu de mult, erați un om eminamente al privatului. Acum, ați trecut de cealaltă parte a baricadei. Cum simțiți diferența dintre cele două tabere?

Evident că atunci când lucrezi la stat, ai o flexibilitate redusă în a-ți construi o echipă, având în vedere că există deja oameni angajați. Deci trebuie să lucrezi cu cei care sunt deja în minister și atunci este o diferență foarte mare pentru că poți să faci doar ceea ce ține de tine ca manager pentru a reuși să creezi o echipă unitară. Cred că acest lucru este foarte important ca să poți implementa niște măsuri, unele dintre ele fiind complexe, pentru că implică mai multe echipe care să lucreze în același timp împreună. Cred că acesta este challenge-ul principal: să reușești să duci la implementare măsurile pe care le iei ca ministru, iar pentru mine acestea sunt măsurile din programul de guvernare. Evident că cele mai vizibile sunt cele legate de StartUp Nation, legea pentru parteneriatul public-privat, legea prevenirii și mai sunt și altele. În privat, vii ca manager într-o companie și îți construiești o echipă. Dacă cineva nu dă randament sau nu ești mulțumit, atunci evident că poți face o schimbare. La stat, este mai greu să faci anumite schimbări și, în al doilea rând, este clar o diferență inclusiv în modul în care poți să găsești alți oameni. Să spunem, de exemplu, că vrei să angajezi. Inclusiv acest proces este dificil – să aduci alt om. Postul trebuie scos la concurs, prin urmare poate să îți vină oricine, deci nu mai contează că tu ai vrea să îți construiești o echipă care să se potrivească pe job descriptionul de care ai nevoie, pentru că oricum nu știi cu cine vei lucra.

În plus, în privat lucrezi pentru compania ta. Deci responsabilitatea nu este decât în fața angajaților, a legii și a ta în sine. În clipa în care ești în politică, lucrurile se schimbă. Ai o susținere din partea colegilor din partid, faci parte dintr-un guvern politic și evident că trebuie să fii alături de colegii tăi, indiferent de situație. Asta înseamnă că atunci când există o decizie politică, susținerea este totală și cred că așa este și corect să fie și așa am procedat de fiecare dată.

Dar cred că este obligația mea, ca ministru, să fac tot ce pot cu resursele pe care le am. Un exemplu foarte clar este cu programul StartUp Nation. Și vreau să mulțumesc și oficial colegilor din teritoriu care au depus un efort absolut uriaș cu evaluarea planurilor de afaceri, cu programarea la semnare a acordurilor de finanțare, cu tot sprijinul pe care mi l-au acordat. Încerc să îi țin foarte aproape, îi chem la București destul de des, săptămânal avem teleconferințe și update permanent asupra situației din teritoriu, și cred că acest lucru a ajutat foarte mult buna desfășurare a acestui program. Ca volum de muncă, am spus de la început: eram depășiți. Există o echipă în minister structurată să evalueze un număr mai mic de proiecte, iar volumul de muncă actual a fost mult mai mare, de peste trei ori mai mare decât ce putea să facă o structură deja existentă. Și atunci a trebuit să gândim o echipă de criză care să fie foarte închegată și să facă acest program să meargă. Vreau să vă spun că am detașat 10 oameni din minister în teritoriu, pentru a-i susține pe colegii noștri cu evaluarea proiectelor. Deja am evaluat peste 7.500 de dosare, aproximativ 3.000 de dosare s-au semnat, în perioada imediat următoare sunt programate la semnare încă 2.500 de dosare. Colegii mei lucrează peste program de când a început perioada de evaluare, chiar și în weekenduri. Sincer, am cerut foarte mult de la ei, dar este una dintre cele mai importante măsuri din programul de guvernare dedicate tinerilor antreprenori din mediul de afaceri din România. Să nu uităm că au aplicat 20.000 de firme, cu un potențial aproape de 45.000 de noi locuri de muncă care urmează să fie create, iar prin finanțare directă se vor crea 21.000 de noi locuri de muncă. Peste 70 la sută dintre acestea urmează să fie ocupate de tineri antreprenori absolvenți de liceu și facultate, după 2012 până în prezent.

Peste 45 la sută din noii antreprenori care încep afacerile prin intermediul StartUp Nation sunt femei și lucrul acesta ne bucură foarte mult. A fost muncă foarte multă inclusiv până când am demarat proiectul. Am fost într-un turneu de promovare prin toată țara, am prezentat proiectul, modul în care se implementează și cred că lucrul acesta a contribuit decisiv la acest număr mare de oameni care și-au dorit să intre în program.

În paralel, suntem în fază finală cu cei de la Fondurile Europene pentru că avem și de acolo 500 de milioane de lei pentru StartUp Nation și lucrăm foarte mult ca până pe 15 noiembrie să avem toată suma contractată, adică să știm deja care sunt sumele care se încadrează, pentru că noi avem dosarele împărțite. Cele care intră pe cheltuială europeană nu includ zona București-Ilfov și nici zona rurală, și atunci, în funcție de cheltuielile eligibile, putem să decontăm într-un dosar și de la stat, și de la fonduri, iar lucrul acesta nu afectează în niciun fel beneficiarul. El nu știe, dar este o muncă uriașă în spate pentru noi, pentru decont. Îmi doresc ca până pe 15 noiembrie să știu care este suma maximă pe care o pot contracta pe fonduri și trag tare să reușesc absorbție de sută la sută.

StartUp Nation a fost o idee care a prins foarte bine sau s-a bazat pe o nevoie reală, documentată anterior?

Acest program a avut o justificare în spate, un set de argumente foarte solide. În primul rând, eram pe locul al doilea de la coadă în Europa, în ceea ce privește implicarea tinerilor în antreprenoriat, deci evident trebuia făcut ceva în direcția aceasta. În al doilea rând, în ultimii ani, numărul societăților comerciale radiate era mai mare decât numărul celor înființate. În al treilea rând, mulți tineri alegeau să plece din țară și, pe o parte dintre ei, acest program i-a făcut să se răzgândească. Ba mai mult, sunt și tineri din străinătate care au vrut să aplice și au câștigat, iar cum s-au întors în țară. Deci toate acestea au fost cumulate și justificate în programul de guvernare.

La început, programul era gândit cam așa: dorim să finanțăm 10.000 de start-up-uri în România și știm care este suma. Deci aici trebuia construit mai departe programul: cum te poți încadra, ce poți să faci pe fonduri, pe ce schemă mergi, care sunt cheltuielile eligibile (am cuprins la această categorie absolut tot ce se putea, nu s-a mai întâmplat asta în niciun program). Eu am anunțat că se pot crea 20.000 de locuri de muncă, mi s-a spus că exagerez, iar in final am reușit 21.000, deci sunt acolo unde am gândit-o.

Sunteți om politic?

Cu siguranță, sunt om politic. Și am simțit lucrul acesta mai puțin când eram secretar de stat pentru că, în opinia mea, a fi om politic înseamnă să îți asumi să fii parte dintr-o echipă care are o conducere și o susținere politice.

De cât timp vă simțiți om politic?

Cred că de când am ajuns secretar de stat, dar este un întreg proces, adică astăzi nu se poate să fii om politic, iar mâine să nu mai fii. Lucrul acesta îl înveți pe parcurs, dar trebuie să ți-l dorești și să ți-l asumi, iar eu mi-l asum. Cu fiecare ocazie pe care o am, mulțumesc PSD că m-a susținut și că mă susține în poziția în care mă aflu și, cu siguranță, fac tot ceea ce ține de mine în primul rând pentru implementarea măsurilor din programul de guvernare.

Nu vă era frică de stigmatul politicii care vine la pachet odată cu lucrurile bune pe care le poate oferi o funcție politică?

Este ceva care diferă de mediul privat și cel mai important și atractiv lucru este că pot face ceva pentru ceilalți. Asta am făcut-o și în privat, pentru că mi-am dorit. Dar, evident, atunci când ai încredere într-un program politic, îți dorești să faci parte din el, dacă simți că ai capacitatea, că ai dorința, că poți să te dedici sută la sută, iar eu am simțit aceste lucruri. Am simțit că vreau să fiu alături, că vreau să mă implic și, indiferent de presiunea care va fi, vreau să duc lucrurile la bun sfârșit în cel mai bun mod posibil de implementare. Și asta fac. Dar în politică trebuie să și crești. Evident să sunt colegi în partid care au mai multă experiență politică decât am eu, dar fac tot posibilul să recuperez și să cresc. Sunt anumite lucruri pe care le înveți doar atunci când ești într-o anumită situație. Nu ai cum să știi sau să anticipezi totul.

Cine este Ilan Laufer?

Un om care a învățat foarte multe din viață până la vârsta aceasta. Am avut ocazia să mă aflu foarte de tânăr în anumite situații care m-au ajutat să progresez foarte mult pe plan personal, în relația interumană și în situații de business. M-am întâlnit cu companii foarte mari și am dus negocieri la un nivel foarte înalt când eram foarte tânăr. La 22 de ani, am început cariera la nivel de top, lucram deja la un fond de investiții private și am reușit să fac o treabă bună și acolo. Sunt o persoană pozitivă, așa că am un mod de abordare puțin diferit: prefer să promovez partea bună a lucrurilor și să lucrez la remedierea problemelor, decât să stau ancorat continuu în criticarea neajunsurilor și să spun cât de grave sunt.

Ajutați acum multe firme să se pună pe picioare, dar atât acestea, cât și cele care sunt pe piață de câțiva ani au nevoie de stabilitate, de un mediu predictibil. Așa cum ați spus, multe firme se închid, în loc să prospere. Ce le oferiți acestor firme care au nevoie de aceste elemente de siguranță?

Prin intermediul programului StartUp Nation, anul acesta s-au creat în România, până în luna iulie, cu aproximativ 50% mai multe firme decât anul trecut. În primul rând, există o măsură introdusă la începutul anului pentru companii cu cifră de afaceri până în 500.000 de euro pe an, plata unui impozit pe venit de 1% și dividende de 5%. Deci lucrul acesta transformă România într-unul dintre cele mai competitive medii pentru companii mici, ceea ce va permite multor români să acceseze clasa de mijloc. Asta cred că este o măsură foarte bună și a fost apreciată inclusiv de mediul de afaceri. După care trebuie să înțelegem că în România există predictibilitate. Eu am fost și în alte țări și vă pot spune că parte din democrație este să propui și să discuți în spațiul public anumite propuneri, idei. Deci lumea ar trebui să aibă încredere că cei care suntem în această echipă facem tot ceea ce este necesar pentru ca economia românească, societatea, în general, să meargă în direcția bună, pentru ca viața oamenilor să se îmbunătățească. Vă spun sincer că eu, la nivelul meu, fac tot ceea ce pot și simt că există această stare generală și în Guvern. Lumea este foarte concentrată pe a rezolva probleme, pe a implementa măsuri din programul de guvernare și, în paralel, pe a rezolva neajunsuri.

Ce măsuri veți lua ca firmele nou-înființate să nu aibă aceeași soartă ca a celor care au dispărut deja din mediul economic?

În primul rând, am promis ceva ca secretar de stat și chiar dacă funcția de ministru vine și cu un program foarte încărcat, mă voi ține de cuvânt. Voi face un summit Start-up Nation pentru a ajuta companiile să-și implementeze planurile de afaceri. El începe chiar la mijlocul lunii octombrie. Asta presupune că voi merge din nou în țară cu o caravană, voi ajunge în nouă orașe, le-am ales regional și regional voi chema toate companiile, vom avea o zonă de susținere pentru implementare, vom avea probabil trei seminarii la care vor fi invitați mentori pe plan local care să ajute companiile, voi fi eu, care voi răspunde la toate întrebările referitoare la modul de implementare, credit punte, vor fi toate băncile implicate în proiect, care vor răspunde aplicanților ce trebuie să facă și cum, vom avea teme despre ecosistemul antreprenorial, incubatoare, acceleratoare, fonduri de investiții care să se implice, vom aborda și partea de IT și software, va fi și partea de mentorat și finanțări pentru ei, adică peste pachetul pe care noi îl garantăm. Analizăm posibilitatea ca pentru unele companii să existe și finanțări suplimentare.

Care ar fi o speranță de viață minimă pentru aceste firme?

În conformitate cu procedura din program, ei sunt obligați să mențină aceste două locuri de muncă, sau câte au creat, timp de doi ani. Eu voi face tot ceea ce ține de mine ca un procent de 80% să ajungă și să treacă în primă etapă de această perioadă de doi ani. Cu timpul, vom face noi programe de susținere pentru ei și nu numai, dar este clar că vom face tot ceea ce putem ca acești bani să se întoarcă la statul român. Din calculele pe care le-am făcut eu, în următorii doi ani statul va recupera în integralitate suma investită în aceste companii, ceea ce ne va permite să avem în continuare posibilitatea de a susține noi antreprenori și de a consolida firmele existente pe piață.

Ce se întâmplă cu celelalte proiecte, despre care spuneați că se derulează în paralel cu acest program?

Legea parteneriatului public-privat este deja în curs de avizare interministerială și sper că în cel mai scurt timp, după ce va avea toate avizele, premierul să se mai uite o dată peste lege, să îi dea un ok final și să o adoptăm cât se poate de repede. Este o lege foarte importantă pentru potențialul de dezvoltare al României. Este un venit suplimentar la PIB, din punctul meu de vedere, pentru că vor veni, în principal, bani externi în țară care ne vor ajuta să ne dezvoltăm acum. Acești bani vor intra în proiecte care țin de străzi, autostrăzi, spitale, orice fel de clădire cu interes public, până la servicii de interes public.

Legea prevenirii se află în Parlament, la Senat, urmează să ajungă la Camera Deputaților și sper ca până la sfârșitul lunii octombrie să fie adoptată. Această lege va proteja în principal companiile mici și mijlocii. Cred că este una dintre cele mai coerente, clare și indiscutabile măsuri pe care vreun guvern le-a luat până acum în ultimii 27 de ani, în sensul în care, pentru peste 500 de contravenții, nu vor mai fi amendați pe loc sau suspendați, sau închiși, ci li se va da un plan de remediere pe o perioadă de 90 de zile, să își pună lucrurile în ordine. Dacă atunci când revine controlul nu vor fi ok, vor fi sancționați. În principal, companiile mici și mijlocii nu au suportul pe care îl are o firmă mare, nu au departamente de juridic, audit și pot face lucrurile greșit pentru că nu știu cum să le facă, nu cunosc toate legile. Poate că sunt doar doi-trei oameni într-o firmă care se străduiesc să producă plusvaloare și atunci trebuie să ieșim în întâmpinarea lor.

Din perspectiva care vi s-a conturat până acum, viitorul în carieră îl veți construi în mediul politic sau există și posibilitatea să vă întoarceți în privat?

Am un mandat de ministru și sper să îl duc cu bine la bun sfârșit. Mai sunt trei ani în care sunt de făcut foarte multe lucruri. Anul viitor, vom avea mai mulți oameni în teritoriu, pentru că una dintre măsurile din programul de guvernare pe care le-am implementat va fi transformarea oficiilor teritoriale în agenții și acolo vor primi inclusiv atribuții suplimentare pentru atragere de investiții străine și pentru comerț. Acum mă gândesc doar că avem un program de guvernare foarte ambițios, iar pentru mine acela este Biblia. Sincer să fiu, am recuperat toate întârzierile care erau pe acest minister în mai puțin de trei luni. Sunt cu toate la zi. Acumulez restanțe doar acasă, cu fata mea și cu părinții mei. Mi-am asumat acest lucru, dar am, pe de altă parte, satisfacția că fac treabă bună.

de Roxana Maticiuc

Alte articole

TOP

Video

revista politici de sănătate

Abonează-te la newsletter

:
: