Politici de Sanatate

La stat, ca la privat

27 iulie
14:18 2017
La stat, ca la privat

Interviu cu Maria Mihaela Iordănescu, managerul Spitalului Municipal Ploiești

Este greu să transformi spitalele vechi astfel încât să pară noi, să oferi atât condiții de spitalizare ireproșabile, cât și servicii medicale de top, cu bani puțini. Frigider, aer condiționat și televizor în cameră sunt facilități normale pentru un spital privat, însă un manager cu o voință de fier demonstrează că și un spital de stat poate arăta ca unul privat și că poate oferi același tip de confort. Cum pot fi împărțiți banii astfel încât să ajungă pentru un proiect atât de curajos, ne spune economistul Maria Mihaela Iordănescu, managerul Spitalului Municipal Ploiești.

Care sunt cele mai mari provocări în conducerea unui spital municipal?

Pentru mine, cea mai mare provocare este aceea de a crește la cele mai înalte standarde calitatea serviciilor medicale prestate la Spitalul Municipal Ploiești, astfel încât pacienții să nu simtă vreo diferență între serviciile medicale acordate într-un spital de stat și unul privat.

Spre deosebire de spitalele private, cele de stat sunt supuse unor constrângeri legislative și au și dezavantajul că funcționează în clădiri vechi, concomitent cu o mare adresabilitate, fapt ce duce la eforturi suplimentare pentru respectarea tuturor normelor de igienă și de calitate a serviciilor medicale.

Spitalul Municipal Ploiești este un spital pavilionar, clădirile fiind destul de vechi. Acestea au fost însă în mare parte reabilitate, restul aflându-se în curs de reabilitare. Pentru a spori confortul pacienților, am înlocuit toate paturile și noptierele, am dotat toate saloanele cu televizoare LCD. Majoritatea saloanelor sunt dotate cu frigidere și aparate de aer condiționat. Toți pacienții au acces la un sistem de apelare la pat care le permite să alerteze personalul medical, dacă au vreo problemă.

S-a investit mult, în ultimul timp, și în aparatură. S-au achiziționat, printre altele, un tomograf de ultimă generație, un aparat de radioterapie semiprofundă, un aparat de osteodensitometrie tip DEXA, defibrilatoare, aparate pentru electrocardiogramă, un microscop performant, aparatură pentru Laboratorul de Medicină Fizică, Recuperare și Balneologie, o autosanitară. Investițiile în aparatură și în infrastructură vor continua și în acest an, listele de investiții fiind destul de lungi. Pentru aceste investiții avem și sprijinul autorităților locale, care, pe lângă ajutorul pe care ni-l acordă, au un proiect pentru construirea unui nou spital pentru ploieșteni.

Pe lângă îmbunătățirea condițiilor hoteliere și achiziționarea de aparatură performantă, am avut în vedere și achizițiile de medicamente, materiale sanitare, materiale de curățenie, dezinfectanți. Pacienții noștri nu trebuie să cumpere medicamente sau materiale sanitare în timpul internării, spitalul dispunând de cantități suficiente. Am acordat o deosebită atenție și investigațiilor de laborator. Laboratorul de analize este dotat cu aparatură modernă și efectuează o paletă foarte largă de analize, astfel încât medicii să poată efectua analizele de care au nevoie pentru diagnosticarea pacienților.

O altă provocare este aceea de a atrage medici în sistem. În sprijinul nostru au venit și de această dată autoritățile locale, care au acordat stimulente pentru medici în valoare de un salariu minim pe economie, lunar, fiecărui medic. Această măsură, cumulată cu modificările în ceea ce privește plata gărzilor și a unor sporuri, a avut rezultate imediate. Mai mulți medici care doreau să plece în sistemul privat au renunțat și, după doi ani de încercări, am reușit în noile condiții să angajăm un medic pediatru, deși acesta avea oferte de muncă și din sectorul privat.

O mare provocare pentru un spital de stat este să oferim îngrijire unui număr mult mai mare de pacienți decât cel pentru care se fac decontări de la Casa de Asigurări. Spitalul Municipal Ploiești are o adresabilitate foarte mare. Anual, numărul de pacienți internați în regim de spitalizare continuă este mult mai mare decât numărul de pacienți pentru care este încheiat contractul cu CAS Prahova. Aici ar trebui să se schimbe ceva, banul să urmeze pacientul și să nu ne mai confruntăm cu astfel de situații. În structura spitalului avem secție de oncologie, compartimentele de hematologie și radioterapie, unde sunt internați pacienți cu afecțiuni oncologice. Acești pacienți nu pot fi amânați astfel încât să internezi doar în limita contractului cu Casa de Asigurări. Deși medicamentele citostatice sunt decontate integral prin programele naționale de sănătate, restul cheltuielilor se decontează strict în limita contractului cu Casa de Asigurări.

Aceeași situație este și la secția de reumatologie. Fiind unică în județ, aici avem în cea mai mare parte urgențe, internarea acestor pacienți neputând fi temporizată.

Este o provocare pentru noi să facem față nevoii de servicii medicale a populației municipiului Ploiești și a județului Prahova, cu resurse limitate, în condițiile unor constrângeri legislative, fără a afecta calitatea actului medical. Cred că până acum am făcut cu succes față acestei provocări, pacienții Spitalului Municipal Ploiești fiind mulțumiți de condițiile oferite și de serviciile prestate. Așa cum reiese din chestionarele de satisfacție completate, pacienții sunt încântați să vadă că într-un spital de stat găsesc condiții similare celor din spitalele private.

Ce politici de sănătate publică ar trebui adoptate de sistemul medical din România pentru ca serviciile medicale acordate pacienților să fie la cele mai înalte standarde?

Cred că în primul rând trebuie îndreptată atenția spre prevenție. Se știe că este mult mai ușor să previi, decât să tratezi. Din păcate, oamenii merg la doctor doar atunci când au probleme de sănătate. Așa se explică și aglomerația din spitale. Un rol important în politicile de prevenție ar trebui să revină medicilor de familie. Dacă s-ar adresa mai des medicilor de familie, pacienții ar putea descoperi o serie de boli în stadii incipiente, ar putea beneficia de tratamente în ambulatoriu și astfel ar scădea numărul pacienților internați. Spitalele fiind mai puțin aglomerate, evident că medicii și asistentele vor putea acorda mai multă atenție fiecărui pacient și ar crește și calitatea serviciilor medicale.

Care sunt dotările de care ar mai avea nevoie Spitalul Municipal din Ploiești și pe ce specialități medicale?

Spitalul Municipal Ploiești are mare nevoie de un centru de radioterapie dotat cu accelerator linear. Spitalul deține în acest moment doar aparatura pentru radioterapie superficială și semiprofundă, iar pacienții care au recomandare de radioterapie profundă sunt nevoiți să apeleze la alte spitale din București sau din țară, unde sunt puși pe niște liste de așteptare, uneori prea lungi. Din păcate, numărul aparatelor de radioterapie cu energii înalte existente în țara noastră este foarte mic dacă este să ne raportăm la necesitățile reale.

Spitalul mai are nevoie de un mamograf nou și de un aparat de radiologie, cele existente fiind  uzate fizic și moral, precum și de un aparat RMN.

S-au făcut deja demersurile necesare, atât pentru construirea și dotarea centrului de radioterapie, cât și pentru achiziționarea mamografului și a aparatului de radiologie.

Cum ar arăta, în cifre, spitalul pe care îl conduceți?

Spitalul Municipal Ploiești deservește atât populația municipiului Ploiești cât și pe cea a județului Prahova, întrucât are în componența sa și secții unice în județ. Spitalul are 264 de paturi. Anual, sunt internați aproximativ 10.000 de pacienți în regim de spitalizare continuă și 15.000 de pacienți în spitalizare de zi. În ambulatoriul de specialitate beneficiază de servicii medicale aproximativ 85.000 de pacienți, anual. Serviciile medicale sunt asigurate de 36 de medici, 2 biologi, un chimist, 3 profesori CFM și 150 de asistente medicale.

Manageri din multe spitale din Capitală se plâng de lipsa de personal medical. Care este situația la dumneavoastră în județ și care ar putea fi stimulentele care să îi facă pe medici, asistente medicale și infirmiere să rămână în țară sau în sistemul public de sănătate?

La nivelul județului, există deficit de personal medical, mai ales de medici. Stimulentele care ar determina medicii și asistentele să rămână în sistemul de stat cred că nu sunt numai cele de natură financiară. Trebuie să li se asigure condiții decente de lucru, accesul la aparatura modernă, să aibă permanent la dispoziție tot ce au nevoie pentru acte medicale de calitate.

Pentru cei care vă cunosc mai puțin, cine este Maria Mihaela Iordănescu?

Sunt managerul Spitalului Municipal Ploiești din aprilie 2016. Profesia mea este de economist, am absolvit Facultatea de Științe Economice, specialitatea Management, și un master tot în management. Dar înainte de toate, sunt soție și mamă, am o fiică, studentă în anul al III-lea la Academia de Studii Economice București, Facultatea de  Management.

În spital lucrez din anul 1990. Am fost, pe rând, asistent medical, economist, director financiar-contabil, iar acum sunt manager. Am avut posibilitatea să cunosc problemele pacienților, ale personalului medical și nemedical, atât în calitate de cadru medical care a lucrat la patul bolnavului, cât și în calitate de conducător al instituției. În anii ‘90, problemele cu care ne confruntam erau mult mai mari decât în prezent. Lipseau  materiale sanitare, medicamente, condițiile din spital erau destul de grele. În acest context, mi-am dorit să pot face mai mult atât pentru pacienți, cât și pentru personalul spitalului și mi-am dat seama că numai dintr-o poziție de conducere voi putea să ajut. Așa m-am hotărât să îmi continui studiile și să mă specializez în management.

Din poziția pe care o am în acest moment, încep să conturez visul meu, și anume acela de a face tot ce îmi stă în putință pentru ca pacienții și salariații spitalului nostru să nu simtă diferențe între condițiile existente într-un spital privat și unul de stat.

 

de Roxana Maticiuc

Alte articole

TOP

Video

revista politici de sănătate

Abonează-te la newsletter

:
: