Politici de Sanatate

„În spatele fiecărei «pastile», există o poveste de viață”

13 decembrie
17:40 2018
„În spatele fiecărei «pastile», există o poveste de viață”

Interviu cu dr. Alina Culcea, Country Director Amgen România

Filozofia Amgen începe de la biologie. Cum transformă terapiile Amgen medicina?

Renumită pentru moștenirea fără precedent în domeniul biotehnologiei, compania Amgen continuă să fie deschizătoare de drumuri în ceea ce privește descoperirile la nivel genetic, prin investiții în tehnici de cercetare revoluționare și parteneriate inovatoare, în vederea acoperirii necesităților neîndeplinite în acest domeniu, venind astfel în sprijinul pacienților din întreaga lume. Biotehnologia, sau descoperirea, dezvoltarea și producția de medicamente biologice, a adus schimbări în medicina modernă și în îngrijirea pacienților, cu ajutorul unei noi generații de terapii. Medicamentele biologice au devenit o opțiune importantă de tratament pentru pacienții cu cancer, pentru pacienții cu afecțiuni ale sângelui, poliartrită reumatoidă, boli cardiovasculare și alte boli grave. În unele cazuri, aceste medicamente inovatoare oferă tratamente eficace pe zone terapeutice unde nu exista înainte niciun tratament. Biotehnologia încă este un domeniu relativ nou, cu un potențial uriaș către progrese în domeniul medical. Practic, acesta este viitorul în medicină. Biotehnologia medicală modernă a început în anii `80, atunci când a devenit posibilă reproducerea, în cantități mari, a proteinelor umane esențiale, ceea ce a dus la o schimbare semnificativă în ceea ce privește practica medicală.

Cu ce este diferită biotehnologia de alte terapii inovatoare?

Medicamentele biologice reprezintă molecule mari, complexe, create în celule vii crescute în laborator și sunt similare sau identice cu proteinele și alte substanțe complexe pe care organismul se bazează pentru a-și menține starea de sănătate. Acestea sunt adesea de 200 – 1.000 de ori mai mari ca dimensiune decât moleculele de dimensiuni mici, precum aspirina, și mult mai greu de produs din cauza structurii lor complexe. Spre deosebire de medicamentele de dimensiuni mici, care sunt încorporate într-un comprimat sau capsulă și care sunt alcătuite din molecule de dimensiuni mici și compuși chimici, medicamentele produse cu ajutorul biotehnologiei sunt prea mari și prea complexe pentru a fi produse doar prin procese chimice. Acestea trebuie să fie injectate în organism, pentru a proteja structurile complexe ale acestora împotriva descompunerii ce are loc în cadrul digestiei. Medicamentele biologice pot îndeplini funcții complexe în zone exacte ale organismului într-un mod în care moleculele mici nu o pot face. Pot ținti și modifica mecanismele fundamentale care stau la baza unei boli și pot modifica evoluția unei boli în loc de tratarea, pur și simplu, a simptomelor acesteia. De exemplu, în domeniul oncologic medicamentele biologice pot ținti (modifica sau bloca) mecanismele care permit avansarea cancerului și răspândirea acestuia în organism.

Experiența companiei în ceea ce privește dezvoltarea proceselor și producția ne permite să furnizăm tratamente biotehnologice din ce în ce mai complexe. Acestea includ utilizarea de noi dispozitive pentru administrarea medicamentelor care sunt create pentru a îmbunătăți experiența pacienților care utilizează medicamentele noastre.

Producția medicamentelor biologice necesită cercetare avansată, tehnologie specializată și existența unui personal dedicat și cu competențe superioare. În cadrul Amgen, angajamentul nostru este de a ne asigura că toate medicamentele sunt disponibile pentru „fiecare pacient, de fiecare dată”.

În cadrul căror arii terapeutice este lider Amgen? Cum poate Amgen să ajute pacienții români?

Noile medicamente biologice au un potențial considerabil de a trata în mod eficient bolile pentru care nu există altă soluție terapeutică. Portofoliul Amgen acoperă în prezent șase arii terapeutice: oncologie/hematologie, boli cardiovasculare, boli autoimune/inflamații, sănătatea sistemului osos, nefrologie și neuroștiințe, precum și zece produse inovatoare, marea lor majoritate produse biologice (din nefericire, nu toate intră în categoria  produselor compensate pe piața din România): Kyprolis, Vectibix, Aranesp, Blincyto, Neulasta, Nplate, Mimpara, Parsabiv, Prolia, XGEVA, Repatha, molecule care ajută la îmbunătățirea-prelungirea vieții la pacienții aflați în dificultate.

De la biotehnologie la medicamente biosimilare – ce putem aștepta de la această companie, dincolo de interesul acționarilor de a-și justifica investițiile?

Unul dintre cele mai interesante scopuri ale noastre din ultimii ani este explorarea medicamentelor biosimilare care vor oferi noi opțiuni de tratament pentru medici și pacienți. Ne folosim de experiența noastră bogată în domeniul medicamentelor biologice și de tot ce am învățat până acum pentru a dezvolta medicamente biosimilare de înaltă calitate, sigure și eficiente, toate aceste calități justificate prin studii clinice defășurate pe un număr semnificativ de pacienți.

În plus față de gama de medicamente biologice inovatoare, medicamentele biosimilare produse de Amgen oferă, de asemenea, opțiuni terapeutice mai accesibile pentru pacienți, sub formă de medicamente de înaltă calitate, furnizate într-o manieră fiabilă și care aduc un plus de valoare în sistemul de sănătate prin crearea de spațiu pentru inovație.

Eficiența operațională reprezintă un subiect la nivel global. Cum percepe Amgen, compania-mamă, Amgen România, care activează într-un mediu acuzat de multe ori că ar fi lipsit de transparență și de predictibilitate?

Într-adevăr, mediul din România este lipsit de predictibilitate. Suntem optimiști, deoarece în ultima perioadă am observat o tendință pozitivă. S-a observat o creștere semnificativă a transparenței și a deschiderii la dialog, un număr ridicat de noi terapii devenind disponibile pacienților români prin sistemul de compensare. În opinia mea, soluțiile în ceea ce privește predictibilitatea și transparența vin odată cu stabilitatea la nivelul ministerului. Există semne încurajatoare care trebuie să continue, avem o echipă ministerială care se concentrează pe nevoile pacientului și care dorește să găsească soluții în contextul resurselor bugetare limitate, pentru a oferi standarde mai bune de tratament fiecărui pacient din această țară.

Compania Amgen este prezentă în România din februarie 2010 și sperăm să putem continua să ne demonstrăm angajamentul pe termen lung pe această piață pentru mulți ani de acum înainte. Angajamentul companiei pe piața farmaceutică din România este evaluat de către compania-mamă pe baza a trei indicatori principali de performanță:

  • Lansarea continuă a unei game largi de opțiuni terapeutice în România, sub forma medicamentelor inovatoare, destinate bolilor grave, medicamente de înaltă calitate, furnizate într-o manieră fiabilă – un partener de încredere pentru profesioniștii din domeniul medical.
  • Crearea de parteneriate cu factorii de decizie (Ministerul Sănătății/CNAS/Agenția Națională a Medicamentului) și asigurarea că pacienții pot avea acces la medicamentele de care au nevoie fără existența unei poveri financiare semnificative.
  • Oferirea de sprijin și programe de suport și educaționale destinate pacienților.

Tratamentele esențiale produse de Amgen au anumite costuri, justificate, fără îndoială, de anii de cercetări și investiții. Sistemul de sănătate, însă, nu dispune de foarte multe fonduri. Putem găsi o cale pentru a trata pacienții români?

Trăim în vremuri fără precedent, cu din ce în ce mai multe opțiuni de tratament disponibile, pentru o populație din ce în ce mai îmbătrânită. Trebuie să găsim o cale ca și pacienții din România să poată beneficia de tratamentele de care au nevoie. Soluția este parteneriatul. Autoritățile, profesioniștii din domeniul medical și producătorii trebuie să găsească noi metode de a privi valoarea pe care inovația o aduce pentru pacienți, pentru familiile lor și pentru societate, în general.

A existat o evoluție în ceea ce privește accesul: punctajul curent din metodologia pentru evaluarea tehnologiilor medicale este o metodă simplă pentru aprobarea compensării condiționate sau necondiționate a unui număr de medicamente. Metodologia cost-volum s-a dovedit a fi o metodă eficientă de a obține prețuri compensate mai mici pentru medicamentele noi și, în sfârșit, pentru prima dată după mulți ani, am auzit despre bunele intenții ale guvernului de a crește bugetul pentru medicamente în fiecare an.

Care este profilul unui lider de succes în domeniul farmaceutic? Cum se poate combina partea medicală cu afacerile?

După 20 de ani de activitate pe piața farmaceutică, am învățat că nu există o rețetă secretă a succesului, în afară de efort depus, dedicație, pasiune și credința că faci bine aproapelui tău. Mi-am început cariera în domeniul farmaceutic în 1998, ocupând mai multe poziții (în vânzări și marketing, resurse umane, probleme guvernamentale și acces pe piață), până când am devenit director general, învățând din culturile diferite ale câtorva companii farmaceutice de renume la nivel mondial. În fiecare zi, apreciez faptul că am primit șansa de a lucra în această industrie care aduce, probabil, cele mai mari satisfacții. Fiind eu însămi medic și făcând parte dintr-o familie cu o puternică moștenire în ceea ce privește această profesie, consider că domeniul sănătății face parte din viața mea. Am realizat că, de fapt, noi nu vindem doar niște simple medicamente în domeniul farmaceutic, ci oferim speranță familiilor. În spatele fiecărei pastile, există o poveste de viață.

În prezent, Amgen vinde unul dintre cele mai avansate tratamente pentru mielomul multiplu. Din păcate, tatăl meu, medic fiind, a murit acum mult timp din cauza acestei boli, pe când nu erau disponibile prea multe opțiuni terapeutice. Mi-aș fi dorit ca el să fi avut la dispoziție produsul Amgen care astăzi a îmbunătățit rata de supraviețuire a unui număr semnificativ de pacienți, dar cu fiecare medicament comercializat astăzi de Amgen mă bucur că viața poate fi prelungită, iar acesta ar putea reprezenta un omagiu adus tatălui meu și altor pacienți ca el.

Odată ce înțelegem acest sentiment, nu există angajat în sectorul farmaceutic care să nu fie un lider. Afacerile vin de la sine, după aceea.

Care este abordarea dumneavoastră strategică, ca lider Amgen, și cum vedeți evoluția Amgen pe piața locală pe termen scurt și pe termen mediu?

Cuvântul-cheie este FOCUS. Concentrarea pe trei priorități, care pentru mine sunt foarte clare:

1) continuarea dezvoltării ariei oncologie-hematologie, concentrându-ne pe maladii severe, precum mielomul multiplu și cancerul colorectal;

2) să lansăm pe piață noi molecule în regim compensat, iar în acest context tratamentele noastre pentru osteoporoză și tratamentul cardio-vascular pentru dislipidemie reprezintă un standard la nivel global care, din păcate, nu este disponibil în prezent pentru pacienții din România. Dar nu renunțăm;

3) concentrarea pe cultura companiei și pe oamenii ei. Acestea sună ca niște cuvinte mari, dar de fapt se traduc în câteva acțiuni: să oferi un scop echipei (povestea de viață din spatele produselor comercializate), să încurajezi dialogul, transparența și feedbackul constant, să conduci cu integritate și să nu uiți niciodată că fiecare angajat din industria farmaceutică este un lider, odată ce scopul este înțeles cu adevărat.

Autor: Roxana Maticiuc

Alte articole

TOP

Video – How the EU connected experts to treat epilepsy

revista politici de sanatate-editie speciala

revista politici de sanatate

comisia europeana

Abonează-te la newsletter

:
: